نخبگان

رشد ۸ درصدی ظرفیت پذیرش کنکور ارشد/ پذیرش عادلانه و بدون استرس دانشجو

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پیش بینی می شود با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به بیش از ۱۳۰ هزار نفر شاهد رشد ۸ درصدی ظرفیت پذیرش باشیم.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین نادری منش صبح امروز در حاشیه بازدید از محل آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد به جز ظرفیت دانشگاه آزاد حدود ۱۲۰ هزار نفر بود که این میزان امسال به بیش از ۱۳۰ هزار نفر افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: از زمان شروع دولت دهم ظرفیت پذیرش از ۴۳ هزار نفر به بیش از ۱۳۰ هزار نفر رسیده است که نشان دهنده سه برابر شدن ظرفیت پذیرش است.
نادری منش خاطرنشان کرد: ما به هیچ دانشگاهی برای افزایش ظرفیت الزام نکرده ایم و دانشگاه ها خود متقاضی ایجاد ظرفیت و رشته های جدید هستند. با توجه به اینکه ظرفیت زیرساخت آموزش عالی نیز در این مدت از شش میلیون متر مربع به ۱۱ میلیون متر مربع افزایش داشته که این افزایش تنها در بخش دولتی رخ داده است.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: همچنین اساتید با توجه به نسبت فارغ التحصیلان تعدادشان افزایش یافته و تجهیزات دانشگاه ها نیز به همین میزان رشد داشته است. البته برخی مواقع مشکلاتی در زمینه تجهیزات وجود داشته که فرا وزارتی است و این موضوع با نهضت ساخت تجهیزات در کشور رفع می شود.
وی با اشاره به حفظ کیفیت آموزش عالی کشور یادآور شد: خروجی علمی، تعداد مقالات و رتبه شانزدهم علمی دنیا برای ایران نشان می دهد که کیفیت علمی ما خوب است. البته با شرایط مطلوب فاصله داریم و با توجه به شرایط موجود در کشور از نظر اقتصادی باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
نادری منش افزود: دانشجویان ما اگر نتوانند در کشور درس بخوانند به خارج می روند که این مساله نیز با توجه به مشکلات مالی و کیفیت آموزش عالی که به آنها ارایه می شود مشکل ساز است. در حال حاضر چند دانشگاه در چند کشور خاص از کیفیت خوب آموزشی برخوردارند و کیفیت آموزش عالی ایران براساس ارزیابی که ما در ستاد انجام داده ایم از بسیاری از نقاط دنیا بهتر است.
معاون آموزشی وزارت علوم درباره تجمیع آزمون های دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اظهار داشت: ما به یک مرکز ملی آزمون نیاز داریم و دانشگاه آزاد نیز به این نتیجه رسیده است که آزمون ها تجمیع شوند که البته با یک شیب منطقی کار خود را آغاز کردند و حدس می زنیم در آینده این تجمیع در مقاطع بالاتر انجام گیرد.
وی درباره قانون حذف کنکور و تغییر نحوه پذیرش دانشجو گفت: به محض اینکه ابزاری داشته باشیم که مطمئن باشیم به صورت عدالت محورانه افراد با استرس و اضطراب کمتری می توانند بر صندلی کیفی دانشگاه ها بنشینند حتماً آن شیوه را ترجیح می دهیم اما این به این معنی نیست که هیچ نوع غربالگری صورت نگیرد.
نادری منش خاطرنشان کرد: وقتی هنوز برای دو هزار صندلی برتر یک میلیون نفر رقابت می کنند که از این میان ۴۰ هزار نفر رقابت جدی دارند باید غربالگری دقیق صورت گیرد چرا که حتی یک صدم نمره هم جایگاه فرد را در دانشگاه های مختلف جابجا می کند.
وی افزود: غربالگری براساس سوابق تحصیلی و آزمون هایی که عموماً و ماهیتاً ملی باشند و بتوانند افراد را به درستی تفکیک کنند مورد نیاز است.
وی درباره نحوه غربالگری در پذیرش دانشگاه های سراسری اظهار داشت: غربالگری به این معنی عوض می شود که یک آزمون یک روزه را بتوانیم براساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آن فرد جایگزین کنیم که البته در این میان موضوع هدایت تحصیلی باید در وزارت آموزش و پرورش نیز به طور جدی مورد توجه قرار گیرد تا مثلاً فردی که می خواهد در رشته برق دانشگاه شریف تحصیل کند واقعاً به آن رشته علاقمند باشد و پس از دو سال تحصیل دچار مشکلات مشروطی و افسردگی نشود.
نادری منش افزود: ما در رشته هایی که به اندازه کافی صندلی داریم اکنون می توانیم به راحتی پذیرش انجام دهیم اما حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه های برتر رقابت شدیدی دارد که فرآیند ۵ ساله ای می تواند این مسایل را حل کند.
معاون آموزشی وزارت علوم درباره حذف احتمالی کنکور کارشناسی ارشد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می کنند و طبیعی است که این میزان نیاز به غربالگری دارد درست است که مکانیسم هایی از جمله استعداد درخشان و پردیس های خودگردان برای تنوع در پذیرش ایجاد کرده ایم اما همچنان غربالگری نیاز است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات