نخبگان

انتخاب رشته آزمون ارشد از امروز آغاز می‌شود

توصیه‌های توکلی به مجازین آزمون ارشد برای انتخاب رشته

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

 

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ۹۲ از امروز (سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه)، نحوه انتخاب رشته داوطلبان را اعلام کرد.

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد از امروز از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org، گفت: داوطلبان با مطالعه دفترچه راهنمای آزمون نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های مورد علاقه از دوره‌های روزانه،‌ نوبت دوم، نیمه حضوری، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی،‌ مراکز پیام‌نور، رشته‌های مجازی،‌ دوره‌های پردیس خودگردان و همچنین رشته‌های خاص و یا بورسیه حداکثر تا ۱۰۰ کد رشته محل انتخاب و به ترتیب علاقمندی در فرم انتخاب رشته درج کنند.

وی با بیان اینکه آن دسته از داوطلبانی که علاوه بر رشته امتحانی اصلی در یکی از ۶۶ کد رشته امتحانی متقاضی شده‌اند، اگر با توجه به کارنامه اولیه در رشته امتحانی دوم مجاز به انتخاب رشته شده باشند، باید در آن رشته نیز انتخاب رشته کنند، تصریح کرد: البته برای این قبیل از داوطلبان فقط یک فرم انتخاب رشته در نظر گرفته شده است که باید در صورت تمایل کد رشته محل‌های رشته اصلی (رشته امتحانی اول) و کد رشته‌ محل‌های رشته بعدی (کد رشته امتحانی رشته دوم) را در همین یک فرم به ترتیب اولویت علاقه درج کنند.

 

 

دریافت رسید ۱۵ رقمی به معنای پایان انتخاب رشته

 

وی افزود: هر داوطلب باید فرم انتخاب رشته را به صورت اینترنتی تکمیل و در صورت انجام صحیح انتخاب رشته رسید ۱۵ رقمی از طریق سایت در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد که نشانگر مراحل طی شده بوده و داوطلب باید آن را یادداشت کند، چنانچه داوطلبان به هر دلیل موفق به دریافت رسید انتخاب رشته نشوند، انتخاب رشته آنان در سایت سازمان ثبت نمی‌شود.

توکلی با اشاره به داوطللبان دارنده مدرک تحصیلی در رشته‌های گروه پزشکی، اظهارکرد: این دسته از داوطلبان، قبل از اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته اینترنتی توجه داشته باشند که باید از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت وضعیت خود را مشخص و منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشند.

وی افزود: همچنین دارندگان مدرک تحصیلی در رشته‌های دبیری باید قبل از اقدام به انتخاب رشته از لحاظ تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش وضعیت خود را مشخص کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به نحوه تصحیح اطلاعات، گفت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته زمان ورود به محیط برنامه اینترنتی بندهایی را مشاهده می‌کنند که در صورت علامت‌گذاری یکی از این موارد، به آنها اجازه انتخاب رشته داده می‌شود، که بندهای مربوطه شامل: «معدل، رشته و محل تحصیل دوره کارشناسی مورد تایید است؟» و یا «معدل، رشته و محل تحصیل دوره کارشناسی مورد تایید نبوده و یا دارای مغایرت است؟»، بنابراین در صورتی که داوطلبان گزینه دوم را علامت گذاری کنند به آنها فقط یک بار اجازه اصلاح و ویرایش معدل داده می‌شود، بنابراین پس از ویرایش این موارد و تایید آنها اجازه انتخاب رشته به داوطلب داده نمی‌شود.

وی افزود: داوطلبان باید توجه داشته باشند، هر زمان مشخص شود که داوطلبان حقایقی را عمدا و سهوا کتمان کرده در هر مرحله که باشد از این آزمون و آزمون سال بعد محروم می‌شود.

به گفته توکلی، در سیستم انتخاب رشته که تا حدودی هوشمند پیش‌بینی شده در حد امکان خطاهای احتمالی داوطلبان را در زمان انتخاب رشته به آنها اطلاع می‌دهند، بنابراین چنانچه داوطلبی نسبت به رفع خطاهای داده شده اقدام نکند، انتخاب رشته وی کامل نشده و سیستم به این داوطلب رسید انتخاب رشته ۱۵ رقمی نمی‌دهد.

 

توصیه به مجازین برای انتخاب رشته

 

وی با تاکید بر اینکه تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد در حیطه وظایف سازمان سنجش نبوده و هیچگونه اقدامی از سوی سازمان موثر نمی‌باشد، خاطرنشان کرد: به داوطلبان تاکید می‌شود در زمان انتخاب رشته دقت لازم را داشته باشند.

توکلی به داوطلبان توصیه کرد: قبل از اقدام به انتخاب رشته کد رشته محل‌های انتخابی خود را به ترتیب علاقه در فرم نمونه دفترچه راهنما تکمیل تا پس از مراجعه به سایت سازمان در مدت زمان کوتاهتر و خطای کمتر نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند، چرا که برای داوطلبان زمان انتخاب رشته در اینترنت محدودیت زمانی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه کدمحل‌های انتخابی مندرج در فرم انتخاب رشته اینترنتی پس از تکمیل و تایید نهایی و اتمام مهلت ویرایش به هیچ عنوان قابل تغییر و تعویض نیست، خاطرنشان کرد: آن دسته از داوطلبانی که در آزمون ارشد ۹۲ پذیرفته شوند و دارای مدرک کارشناسی غیر متناسب با رشته قبولی باشند، موظف به گذراندن دروس پیش نیاز به تشخیص گروه آموزشی مربوطه بوده و هزینه گروه پیش نیاز توسط دانشجو پرداخت می‌شود.

 

تقدم کدمحل‌های تحصیلی فقط نشانگر ترتیب علاقه داوطلب است

 

مشاور عالی سازمان سنجش افزود: از آنجایی که بر اساس نمره کل محاسبه شده برای هر یک از داوطلبان گزینش علمی انجام می‌گیرد، بنابراین ترتیب تقدم یا تاخیر کدهای محل تحصیل انتخابی توسط داوطلب هیچگونه تاثیر یا امتیازی در گزینش نهایی ندارد و منحصرا تقدم کدمحل‌های تحصیلی نشانگر ترتیب علاقه داوطلب به تحصیل در محل مربوطه می‌باشد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات