وضعیت بازنگری سرفصل های ارشد روانشناسی

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی از افزایش گرایش های رشته های روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

علی فتحی آشتیانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت بازنگری سرفصل های رشته روانشناسی گفت: بازنگری سرفصل های روانشناسی در مقطع کارشناسی به پایان رسیده و در سال جاری برخی دانشگاه‌ها با برنامه جدیدی که شورای تحول برنامه ریزی روانشناسی ارایه داده بود کار را آغازکرده اند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

بازنگری سرفصل های ارشد روانشناسی

وی ادامه داد: مابقی دانشگاه‌ها نیز از سال آینده براساس سرفصل های بازنگری شده برنامه خود را شروع می کنند. اکنون مقاطع کارشناسی ارشد روانشناسی درحال بازنگری است.

افزایش گرایش های روانشناسی به بیش از ۲۰ گرایش

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی تصریح کرد: برنامه شورای تحول روانشناسی حذف گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی و افزایش گرایش ها و تخصصی شدن روانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی ادامه داد: در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی قرار است گرایش ها به بیش از ۲۰ گرایش افزایش پیدا کند.

آشتیانی افزود: اگر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وجود دارد در مقطع دکتری تخصصی های روانشناسی بالینی مانند روانشناسی بالینی کودک، روانشناسی سلامت،  روانشناسی قانونی و دیگر گرایش ها به صورت تخصصی تر ارایه می شود.

برنامه ریزی یک ساله برای اتمام بازنگری ها

وی ادامه داد: برنامه شورای تحول این است که تا یک سال آینده برنامه بازنگری سرفصل های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را با همکاری گروه‌های روانشناسی و مشاوره سراسر کشور بازنگری کند.

همکاری گروه های روانشناسی و مشاوره سراسر کشور با شورای تحول

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی تصریح کرد: گروه های روانشناسی و مشاوره بسیاری از برنامه را نوشته و به شورای تحول ارسال می کنند و این برنامه ها مورد بازبینی قرار می گیرد و با شاخص هایی  که برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تعیین شده مطابقت داده می شود اگر منطبق بر شاخص های موجود بود می توان آن دوره ها را اجرا کرد.

تخصص شدن روانشناسی در مقاطع ارشد و دکتری

وی با اشاره به گرایش های موجود مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی گفت: درحال حاضر گرایش های روانشناسی بالینی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی صنعتی سازمانی، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی سلامت و خانواده درمانی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

ایجاد رشته های جدید روانشناسی

وی ادامه داد: با توجه به حفظ رشته های موجود قرار است دراین دو مقطع رشته های جدیدی مانند روانشناسی اجتماعی ، روانشناسی مثبت، روانشناسی ورزش، روانشناسی تحولی، روانشناسی مشاوره، روانشناسی خانواده، روانشناسی دین، روانشناسی شناختی و گرایش های دیگر با توجه به نیاز جامعه ایجاد شود.

افزایش گرایش های رشته مشاوره

رییس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی همچنین از افزایش گرایش‌های رشته مشاوره خبر داد و گفت: قرار است گرایش های مشاوره مانند مشاوره خانواده، مشاوره  تحصیلی، مشاوره شغلی، مشاوره توانبخشی نیز افزایش یابد.

ایجاد کارگروه تخصصی برای تمام گرایش های روانشناسی

وی ادامه داد: امسال برای تمام گرایش ها یک کارگروه تخصصی با حضور هفت عضو هیات علمی دانشگاه ایجاد می شود تا به صورت تخصصی دراین حوزه‌ها فعالیت می کنند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات