نخبگان

جزییات و تغییرات آزمون‌های ارشد ۹۳ دانشگاه ها

رییس سازمان سنجش آموزش کشور جزییات و تغییرات آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۹۳ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور را اعلام کرد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ابراهیم خدایی روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: آزمون کارشناسی ارشد امسال برای ‌۱۳۶ کدرشته‌ امتحانی‌ با رقابت بیش از ۹۵۰ هزار داوطلب در دو نوبت صبح و بعدازظهر طی روزهای روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه‌ ۱۶، ۱۷ و ۱۸ بهمن‌ماه به صورت همزمان در کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به توزیع کارت این آزمون، افزود: توزیع کارت داوطلبان به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش توزیع می‌شود.

خدایی در ادامه با بیان اینکه بیشترین متقاضی در آزمون کارشناسی ارشد در گروه آموزشی علوم انسانی و کمترین متقاضی در گروه آموزشی دامپزشکی است به تغییرات آزمون امسال اشاره کرد و افزود: یکی از تغییرات آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ در نظر گرفتن هفت رشته امتحانی برای نابینایان مطلق به شکل بریل است.

وی درباره چگونگی سوالات آزمون کارشناسی ارشد گفت: در آزمون امسال سوالات ۱۳۳ کد رشته به صورت تستی و سه رشته به صورت تستی – تشریحی طراحی شده است و به هر داوطلب دفترچه سوالات به همراه تنها یک پاسخنامه ارائه می‌شود که دفترچه سوالات نیز شخصی سازی شده و چیدمان متفاوتی دارد.

اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد در اردیبهشت ماه

رئیس سازمان سنجش همچنین درباره زمان اعلام نتایج آزمون ارشد ۹۳ اظهار کرد: ، نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ نیمه دوم اردیبهشت ماه اعلام می‌شود و قبول شدگان می‌توانند در هفته اول خرداد انتخاب‌رشته کنند. همچنین نتایج نهایی این آزمون نیز دهه اول شهریور ماه اعلام می‌شود.

وی همچنین درباره ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد اظهار کرد: در این آزمون نیز نسبت به سال گذشته که حدود ۱۳۴ هزار نفر پذیرفته شدند ظرفیت کاهش پیدا نخواهد کرد و روند افزایشی خواهد داشت.

انتشار پاسخنامه سوالات در اواسط اردیبهشت

خدایی با اشاره به دیگر تغییرات آزمون‌های ارشد و دکتری امسال، اظهار کرد: یکی از تغییراتی که در نحوه برگزاری آزمون ارشد و دکتری امسال ایجاد شده است انتشار پاسخنامه این آزمون‌هاست. امسال علاوه بر اینکه طبق روال هر ساله کلید اولیه آزمون‌ها روی سایت سنجش قرار می‌گیرد، پاسخنامه این آزمون‌ها نیز نیمه دوم اردیبهشت ماه و بعد از اعلام نتایج اولیه منتشر خواهد شد.

به گفته رییس سازمان سنجش، از دیگر تغییرات آزمون‌های ارشد و دکتری ۹۳ افزایش شمار حوزه‌های امتحانی برگزار کننده این دو آزمون است.

بارش برف و تمهیدات سازمان سنجش برای حضور داوطلبان

وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی متقاضیان شرکت در آزمون‌های ارشد و دکتری با مشکلاتی برای حضور در حوزه‌های امتحانی مواجه شدند خاطر نشان کرد: سازمان سنجش با درنظر گرفتن این شرایط و تجربه سال گذشته امسال برای برگزاری آزمون ارشد ۱۱۳ حوزه امتحانی را در ۶۲ شهرستان در نظر گرفت که نسبت به سال گذشته ۱۴ شهرستان افزایش پیدا کرده است.

آزمون ۶۶ کدرشته شناور ارشد صبح پنجشنبه برگزار می‌شود

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر لزوم مطالعه برگه راهنمای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ برای متقاضیان گفت: تاریخ و زمان برگزاری هر کدام از آزمون‌ها روی کارت ورود به جلسه متقاضیان درج شده است.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر خدایی در نشست خبری با اشاره به اینکه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ در شش نیمروز از ۱۶ تا ۱۸ بهمن برگزار می‌شود، اظهار کرد: آزمون مربوط به ۶۶ کدرشته شناور در صبح پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه برگزار می‌شود.

به گفته توکلی آزمون‌های نوبت صبح در ساعت ۸ و آزمون‌های نوبت بعد از ظهر در ساعت ۱۴:۳۰ آغاز و درهای حوزه امتحانی نیم ساعت قبل از شروع هر آزمون بسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان لازم است با توجه به فضای جوی حداقل یکروز پیش از برگزاری آزمون در حوزه امتحانی یا شهر حوزه حضور داشته باشند اظهار کرد: سازمان سنجش نیز پیش‌بینی‌های لازم را در این باره به خصوص در دو استان مازندران و گیلان انجام داده است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه داوطلبان می‌توانند اطلاعات لازم از جمله چگونگی حضور در حوزه امتحانی، مدارک لازم،‌نحوه پاسخگویی به سوالات و سایر اطلاعات در برگه راهنمایی که روی سایت سازمان سنجش قرار داده شده است دریافت کنند خاطر نشان کرد: به دانشجویان توصیه می‌شود این برگه را مطالعه کرده و در صورت لزوم از آن پرینت بگیرند.

 

جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش نیز در این نشست با اشاره به اینکه داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می‌توانند در زمان دریافت کارت مجددا بخشی از اطلاعات خود را ویرایش کنند اظهار کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد نتیجه آزمون ارشد آزمون تستی و ۲۰ درصد آن مربوط به معدل کارشناسی داوطلبان می‌شود ضرورت دارد داوطلبان در صورت وجود هرگونه اشکالی در معدل خود آنرا در زمان دریافت کارت اصلاح کنند.

به گفته جمالی داوطلبان شرکت در آزمون دکتری نیز می‌توانند به همین روش معدل و برخی اطلاعات خود را در زمان دریافت کارت اصلاح کنند.

وی در ادامه درباره انتخاب دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتفاعی در فرم ثبت نام خاطر نشان کرد: همچنین داوطلبان آزمون ارشد که برای شرکت در دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتفاعی ثبت نام نکرده‌اند می‌توانند در زمان اعلام کارنامه نهایی در صورت مجاز بودن به انتخاب رشته برای این دو دانشگاه نیز انتخاب رشته کنند.

رحیمیان معاون امور آزمونهای این سازمان نیز با تاکید بر اینکه داوطلبان شرکت در دو کد رشته امتحانی آزمون ارشد باید دو کارت ورود به جلسه را از روی سایت سازمان سنجش دریافت کنند، گفت: داوطلبان فرصت دارند تا چند ساعت پیش از شروع هر آزمون کارت خود را دریافت کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل به نماینده رفع نقص سازمان سنجش که در حوزه‌های امتحانی حضور دارند مراجعه کنند.

وی درباره نحوه ویرایش اطلاعات نیز تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند اطلاعات شخصی خود را همزمان با دریافت کارت ویرایش کنند اما در مورد جنسیت، عکس روی کارت، نوع معلولیت و زبان خارجی داوطلبان لازم است به باجه‌های رفع نقص مراجعه نمایند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم به همراه داشتن کارت ورود به جلسه از سوی متقاضیان شرکت در آزمون‌ کارشناسی ارشد و دکتری افزود: علاوه بر آن داوطلبان لازم است کارت ملی یا شناسنامه عکسدار خود را نیز به همراه داشته باشند. همچنین به همراه داشتن تلفن همراه و ماشین حساب در جلسه امتحان تخلف محسوب می‌شود.

به گفته وی داوطلبان لازم است اطلاعات صندلی و پاسخنامه خود را نیز با کارت ورود به جلسه مطابقت دهند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات