نخبگان

بررسی مجوزهای پذیرش کارشناسی ارشد آزاد بر اساس فهرست وزارت علوم

مقایسه رشته‌های دارای مجوز تحصیلات تکمیلی که وزارت علوم منتشر کرده و رشته‌هایی که در دفترچه ثبت‌نام دانشگاه آزاد درج شده است نشان می‌دهد تعداد رشته‌هایی که به شکل بدون مجوز در دانشگاه آزاد دانشجو پذیرش می‌شود کم نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، افزایش غیرقانونی ظرفیت‌ تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد با پیگیری نهادهای بالادستی مانند شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجلس و وزارت علوم همراه شده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

بر اساس نظر کمیته بررسی افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد، رشته‌های بدون مجوز باید تا اردیبهشت ۹۴ از سوی شورای گسترش آموزش عالی بررسی شده و نتیجه بررسی اعلام شود تا رشته‌های غیرقانونی حذف شده و رشته‌هایی که بتوانند مجوز را کسب کنند به فعالیت خود ادامه دهند.

دانشگاه آزاد حتی در ترم بهمن‌ماه امسال در رشته‌ محل‌هایی دانشجو پذیرش می‌کند که تنها تا اردیبهشت ۹۴ مجوز دارند و ممکن است این رشته‌محل‌ها نتواند مجوز لازم را کسب کند، بنابراین دانشجویانی که در این رشته‌ها مشغول به تحصیل می‌شوند باید بدانند که شاید این رشته‌محل‌ها نتواند از وزارت علوم مجوز لازم را کسب کند.

وزارت علوم به منظور اطلاع رسانی به دانشجویان، لیست رشته‌های دارای مجوز از شورای گسترش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را منتشر کرد.

در این لیست رشته‌های دانشگاه آزاد هم در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت جداگانه منتشر شده است.

البته با یک بررسی و مقایسه بین رشته‌های دارای مجوز که وزارت علوم منتشر کرده و رشته‌هایی که در دفترچه ثبت‌نام تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد درج شده است می‌توان به تعداد رشته‌هایی که به شکل بدون مجوز در دانشگاه آزاد دانشجو پذیرش می‌شود پی برد.

در مقابل تعداد بسیاری از رشته‌های دانشگاه آزاد که در فهرست وزارت علوم نام برده شده، نوشته شده است: «مجوز صرفا تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۴».

بر اساس گفته مسئولان اگر این رشته‌محل‌ها نتواند تا اردیبهشت سال ۹۴ مجوز لازم را کسب کند دانشجویان محصل در این رشته‌ها باید به واحد یا رشته دیگری منتقل شوند.

لیست رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در سایت وزارت علوم

وزارت علوم لیست رشته‌های دارای مجوز دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را در لینک www.msrt.ir  قرار داده است. بنابراین داوطلبان می‌توانند با مراجعه به این لینک قبل از ثبت‌نام در یک رشته‌محل از مجوز قانونی آن رشته‌محل مطلع شوند و در اینصورت اگر دانشجویان در رشته‌محل‌هایی که تنها تا اردیبهشت ۹۴ مجوز دارند ثبت‌نام کنند و پس از آن رشته موردنظر حذف شود عوارض آن بر عهده خود دانشجو قرار می‌گیرد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۶ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مجید
بهمن ۸, ۱۳۹۳ ۹:۳۵ ب٫ظ

کاش زودتر این بازی ها رو تموم کنن
فقط به بچه ها استرس میدن :(

معماری
بهمن ۸, ۱۳۹۳ ۱:۵۷ ب٫ظ

جالبه که برخی گرایش های رشته ما در مقطع ارشد اونقدرها در دانشگاه سراسری گسترده نیست و یک یا دو دانشگاه داردشون، اما تو دانشگاه ازاد کلی جا دارندش! :|

مهندس
بهمن ۸, ۱۳۹۳ ۱:۳۰ ب٫ظ

چرا دانشگاه آزاد این کارو کرد؟ این حجم استرس امسال داوطلب ها رو داغون کرد! حالا اونایی که قبول شدن و بلاتکلیفن به کنار :(

مستانه محرابی
بهمن ۸, ۱۳۹۳ ۳:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  مهندس

به نظر من که هیچی نمیشه!
همه مجوز ها به موقع گرفته میشه
شما بیخودی نگرانید مهندس!

فرهاد
بهمن ۸, ۱۳۹۳ ۸:۳۵ ب٫ظ

خانم مستانه شما از چیزی خبر دارین خواهشا به ما هم بگین
منم خیلی نگرانم :(
با هزار بدبختی پول درمیارم شهریه ی آزاد میدم میترسم آخرش بگن رشته ت بدون مجوزه و اعتباری نداره :(

مهدی
بهمن ۹, ۱۳۹۳ ۸:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  فرهاد

دوست عزیز اینقدر هام اوضاع بد نیست حتما یه فکری برای اونای که از این مجوزها اطلاع نداشتن میکنن شاید به واحدهای دیگه بفرستن بچه ها رو .