نخبگان

رییس سازمان سنجش: پذیرش کارشناسی ارشد بیش از ضوابط قانونی است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در دوره‌های ارشد روند افزایش ورودی را دنبال نمی‌کنیم و برنامه ما گسترش شاخص‌های کیفیت در این دوره‌ها است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم خدایی صبح امروز در حاشیه بازدید از محل برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران درخصوص حذف کنکور در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: براساس آخرین قانون مجلس که شهریور ۹۲ ابلاغ شد قانون پیش‌بینی کرد براساس تقاضا در رشته‌های پرمتقاضی مدل امتحانی تعیین شود.

وی ادامه داد: ۳ نوع مدل تعیین شد مدل با سوابق تحصیلی، مدل با سوابق تحصیلی آزمون عمومی و مدل با سوابق تحصیلی آزمون اختصاصی.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: ۸۵ درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم براساس سوابق تحصیلی پذیرش شوند و ما اکنون در دومین سال اجرای این قانون و در مرز ۸۰ درصد هستیم اما نکته مهم در ۱۵ درصد رشته‌های پرمتقاضی دوره‌های روزانه، مهندسی و پزشکی است که قانون زیرساخت‌های لازم این مساله را پیش‌بینی کرده کل سوابق تحصیلی برای دوره آموزش متوسطه باید آماده شود تا بتواند جایگزین شود. این مساله نیز زمان می‌برد و اینگونه نیست که ما فردا تصمیم بگیریم که کنکور حذف شود یا نشود، رقابت به شدت زیاد است.

وی ادامه داد: رقابت در رشته‌های پر متقاضی بسیار زیاد است به عنوان مثال ۵۴۰ هزار نفر برای ۷ هزار رشته پزشکی رقابت می کنند و اصولا وضعیت به طوری است که در این رشته‌های پر متقاضی نمی‌شود حذف کنکور صورت گیرد.

خدایی ادامه داد: قرار است اسفندماه جلسه شورای سنجش و پذیرش انجام شود و ما گزارش کامل آن را اعلام می‌کنیم. البته وضعیت برای سال ۹۴ قطعی و اعلام شده و ما برای سال ۹۵ تصمیم‌گیری می‌کنیم که نتیجه آن نیز اعلام می‌شود.

وی در ادامه درخصوص آزمون کارشناسی ارشدی که در حال برگزاری است نیز گفت: ۸۱۲ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد امسال شرکت کرده‌اند که با احتساب ۲ رشته‌ای‌ها تعداد آنها ۸۹۲ هزار نفر می‌شود و امروز ۱۵۸ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند که بیشتر رشته‌ها، رشته‌های بین رشته‌ای است.

رئیس سازمان سنجش افزود: این آزمون در ۶۲ شهرستان و ۱۰۲ حوزه امتحانی برگزار می‌شود. دفترچه سوالات ۱۹ بهمن ۶ بعدازظهر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و یکشنبه هفته آینده کلید اولیه سوالات منتشر می‌شود و یک هفته نیز بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به سیاست وزارت علوم در دوره‌های کارشناسی ارشد روند افزایشی ظرفیت را نداریم براساس قانون برنامه پنجم ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند یعنی باید ۱۶۰ هزار نفر پذیرش شوند این در حالی است که ۳۵۰ هزار نفر پذیرش شدند یعنی ۴۵ درصد فارغ‌التحصیلان کارشناسی وارد کارشناسی ارشد شده‌اند. به اعتقاد ما گسترش کمی در این زمینه انجام گرفته و ما باید به سمت کیفیت‌گرایی هدفمند حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ۵۵ درصد داوطلبان ارشد در حوزه علوم انسانی هستند آیا ما واقعا به این میزان کارشناس ارشد علوم انسانی نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما روند افزایش ورودی را در دوره ارشد دنبال نمی‌کنیم و نتایج اولیه این آزمون همراه با انتخاب رشته نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده و نتایج نهایی نیز اول شهریورماه اعلام می‌شود.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۴ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مهندس
بهمن ۱۶, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۵ ب٫ظ

اگه کلید اومد و غلط وجود داشت، امکان اعتراض هست؟

معماری
بهمن ۱۶, ۱۳۹۳ ۷:۰۷ ب٫ظ

زمان آزمون های عملی هنوز مشخص نشده؟

akbari
بهمن ۱۸, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  معماری

کدوم رشته ها آزمون عملی هم دارن؟

مهسا
بهمن ۱۶, ۱۳۹۳ ۷:۰۵ ب٫ظ

تو حوزه علوم انسانی، به لحاظ کمی زیاد کارشناس ارشد داریم، به لحاظ کیفی خیلی کم! :( کاشکی بیخیال این آمار دادن ها بشیم :(