نگرانی کمیسیون آموزش از وضعیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه های آزاد و پیام نور

روزنامه همشهری در مطلب اخیر خود به مسئله کدرشته‌های بدون مجوز تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش همشهری، قرار بود مشکل رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد تا اردیبهشت امسال رفع شود ولی این اتفاق نیفتاد. دانشجویانی که در این رشته‌ها ۲ ترم را پاس کرده‌اند و آنهایی که از مهر امسال وارد این رشته‌ها می‌شوند نگران وضعیت خود هستند. کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس، وزارت علوم را مقصر بروز چنین وضعیتی معرفی می‌کنند.

رضا صابری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید:«وضعیت کنونی نتیجه کوتاهی وزارت علوم درانجام وظایف قانونی خودش است، زیرا براساس قانون پذیرش دانشجو باید با مجوز شورای‌عالی گسترش آموزش عالی وزارت علوم باشد. اگر وزارت علوم اعلام کند از انجام وظایف قانونی خود عاجز است و نمی‌تواند مشکل پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد در رشته‌های بدون مجوز را حل کند حتما ما مجددا موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنیم.»

یک عضو دیگرکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در این‌باره توضیح می‌دهد:«قطعا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این موضوع ورود پیدا می‌کند، بحث ساماندهی پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور در دستور کار کمیسیون قرار دارد. برخی واحدهای دانشگاه آزاد و پیام‌نور در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش کرده‌اند درحالی‌که هیأت علمی ندارند، متأسفانه این موضوع در مقطع دکتری نیز مشاهده می‌شود و شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم به‌دنبال ساماندهی این رشته‌هاست.»

عطاءالله سلطانی‌صبور با اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز مصرانه موضوع را پیگیری خواهد کرد، توضیح می‌دهد:«باید تکلیف رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد هر چه سریع‌تر مشخص شود، وزارت علوم نیز باید به‌طور شفاف نتیجه ارزیابی خود را اعلام کند و بگوید که آیا اساسا این رشته‌ها از شرایط مطلوب برخوردارند یا اینکه باید تعطیل شوند.»

وی با اشاره به اینکه در برخی رشته‌ها ۲۰۰دانشجو پذیرش شده درحالی‌که حتی یک عضو هیأت علمی هم ندارند، تأکید می‌کند: «این روش به آموزش عالی کشور آسیب‌های جدی وارد می‌کند و کمیسیون آموزش مجلس درخواست کرده تا پذیرش دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری ساماندهی شود.به‌نظر من باید پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نیز ساماندهی شود، در برخی رشته‌ها هیأت علمی و امکانات اولیه هم ندارند. مسئولان دانشگاه آزاد اعلام کرده‌اند ۲۵۰هزار صندلی خالی در کارشناسی دارند خب طبیعی است برای جبران هزینه‌های خود روی کارشناسی ارشد و دکتری متمرکز می‌شوند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این کار را نوعی فرار از واقعیت می‌داند و می‌گوید:«اگر با همین روند پیش برویم چند سال دیگر با کمبود دانشجو در کارشناسی ارشد روبه‌رو می‌شویم و مشکلات دوچندان خواهدشد. وضعیت دانشگاه پیام‌نور نیز مناسب نیست.برای مثال دانشگاه پیام‌نور استان همدان سال گذشته ۵۰هزار دانشجو داشت که امسال به ۱۹هزار دانشجو کاهش پیدا کرده، الان دانشگاه‌ها به‌دنبال جذب دانشجو به هر قیمتی و جبران هزینه‌های خود هستند. برای مثال در برخی واحدهای دانشگاهی بدون آزمون در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرند.به‌نظرم باید در ماموریت‌های دانشگاه‌ها بازنگری و تجدید نظر شود و بهتر است این کار را خود دانشگاه‌ها انجام دهند و به دانشگاه‌های اشتغال‌محور تبدیل شوند، اگر چنین نشود یکی پس از دیگری دچار چالش جدی می‌شوند.»

  • رعایت استانداردها

قاسم جعفری، یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیزمی‌گوید:«به‌منظور اجرای قانون، کمیسیون آموزش حتما موضوع تعیین تکلیف رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد را هفته آینده پیگیری می‌کند. وزارت علوم باید دراجرای قانون رشته‌هایی که استانداردهای لازم را دارند تأیید و رشته‌هایی که امکانات، تجهیزات و هیأت علمی ندارند را تعطیل کند.»

برخی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز گفتند که موضوع را هفته آینده و پس از پایان تعطیلات مجلس پیگیری می‌کنند.

  • تشکیل جلسه کمیته ۵نفره

به‌نظر می‌رسد کلید حل مشکل رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد همچنان در دست کمیته ۵نفره مرکب از معاون آموزشی وزارت علوم، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم و مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم و معاون آموزشی دانشگاه آزاد و معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، باشد. پس از اطلاعیه شورای گسترش آموزش عالی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد به همشهری گفت که ماموریت این کمیته تا پایان شهریور تمدید شده است. آنطور که از شواهد پیداست وزارت علوم از موضع خود پا پس کشیده و با وجود اعلام پایان ماموریت کمیته ۵نفره و با تشکیل آن برای دادن مجوز به رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد چراغ سبز نشان داده‌ است. همچنین برای شتاب بیشتر در این‌باره رئیس دانشگاه آزاد تصمیم به برکناری دکتر غریبی از معاونت این دانشگاه گرفت و فرد دیگری را جایگزین وی کرده‌است.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات