نخبگان

نوروز را چگونه گذراندید؟

«نوروز را چگونه گذارندید؟»

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

این عبارت برای بیشتر ما آشنا است و دست کم یکی دو باری موضوع انشایمان بوده است.

می‌دانیم که الان برای مطرح کردن این موضوع زود است و حتی شاید به کام برخی خوش نیاید؛ اما این واقعیت که تعطیلات نوروز برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد فرصتی طلایی است موجب شد تا علی‌رغم میل باطنیمان همین روز دوم عید مزاحم ایام شریف شما شویم و از شما بخواهیم که از همین حالا طوری برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنید که پایان تعطیلات جوابتان این باشد که «تعطیلات نوروز ما به مطالعه‌ای خوب و رؤیایی برای آزمون کارشناسی ارشد گذشت و بسیار خوشحالم که آمادگی‌ام برای این آزمون در طول تعطیلات دو برابر شده است.»

ایام نوروز بسیار زیبا و به یادماندنی هستند، اما سرنوشت تحصیلی شما از همه چیز مهم‌تر است! پس تا جایی که می‌توانید دل از عید و دلخوشی‌هایش بکنید و بچسبید به درس و نکته و تست!

خانواده‌های ایرانی به طور معمول هوای داوطلبان آزمون کارشناسی یا همان بچه کنکوری‌ها را دارند و این فرهنگ تا حدی به آزمون کارشناسی ارشد هم سرایت کرده است، اما هنوز هستند خانواده‌هایی که چندان با داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد همراه نیستند و برنامه‌های نوروزی خود را برای آنها به هم نمی‌زنند. ضمن آن که برخی داوطلبان این آزمون نیز به علت سن بالاتر احساس وظیفه بیشتری دارند و خودشان تلاش می‌کنند مزاحم برنامه‌های خانواده نباشند.

به هر حال ما توی این مطلب می‌خواهیم راه‌هایی را پیشنهاد دهیم که تا حد امکان شما را از چیزهایی که وقت طلایی و گرانبهایتان را در ایام نوروز تهدید می کند دور می‌کنند. امیدواریم این راه‌ها مورد پسند قرار گیرند و این روزها که به پایان رسید و خواستید انشای خود را بنویسید با شادی و خوشحالی بنویسید که چگونه از آن استفاده کرده‌اید.

۱- پاداش را فراموش نکنید: ذات انسان به دنبال رفاه و خوشی است و به طور طبیعی از سختی‌ها دوری می‌کند. پس باید تلاش کنید با خودتان راه بیایید! یکی از مهم‌ترین چیزهایی که همین روز دوم عید باید قولش را به خودتان بدهید پاداش‌های موفقیت است. این پاداش‌ها می‌تواند بلندمدت یا کوتاه‌مدت باشد. مثلاً اگر قرار است از سفر نوروزی خود چشم‌پوشی کنید، حتماً به خود و خانواده‌تان قول دهید که خرداد ماه جبران می‌کنید و یک سفر رؤیایی در انتظارتان خواهد بود، یا در پایان همین هفته اگر از عملکرد خود راضی بودید یک برنامه تفریحی به سلیقه خودتان ترتیب دهید. مثلاً قرار ناهار در یک رستوران محبوب یا شهربازی یا هر چیزی که برای شما جذابیت دارد.

۲- قید سفر را بزنید: بسیاری از برنامه‌های نوروزی را می‌شود کم و بیش برگزار کرد، بدون آن که لطمه زیادی به مطالعه شما بزنند اما قطعاً سفر جز این گونه برنامه‌ها نیست. سفر کردن به هیچ‌وجه با درس خواندن برای آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۹۵ سازگار نیست. پس بهتر است به طور کامل دور آن خط بکشید و در عوض برنامه سفری معادل یا بهتر را برای بعد از آزمون کارشناسی ارشد هماهنگ کنید. یادتان نرود حدود ۴۰ روز بیشتر به آزمون زمان نداریم و این به معنای سرنوشت‌ساز بودن تک‌تک لحظه‌ها است.

خودتان را گول نزنید. عباراتی مثل «سعی می‌کنم تو سفر بخونم»، «دو سه روز بیشتر نیست» و … تنها توجیهی برای عملکرد شما است. هر سفری دست کم یک روز قبل و یک روز بعد از خود را هم درگیر می‌کند و درس خواندن توی سفر هم از معجزاتی است که معمولاً رخ نمی‌دهد.

۳- گزینش کنید: اگر نمی‌توانید تمام دید و بازدید های نوروز را بی‌خیال شوید دست به انتخاب بزنید و موارد ضروری را انجام دهید یا از هر سه مهمانی یکی را بروید تا هم فرصت بیشتری برای درس خواندن داشته باشید و هم از گردونه مهمانی خارج نشوید.

۴- اطرافیان را توجیه کنید: بسیاری اوقات اطرافیان آمادگی توجیه شدن برای همکاری‌های بیشتر را دارند. کافی است از برنامه‌هایتان برایشان بگویید و اهمیتی که این آزمون در آینده تحصیلی-شغلی شما خواهد داشت. برایشان توضیح دهید که حضور کم رنگ شما در تعطیلات نوروز به معنای اهمیت ندادن به آنها نیست و کاملاً موقتی و ضروری است.

البته این گونه توجیه‌ها باید با عملکرد شما هم مطابقت داشته باشد. اگر دیگران قبول کنند که برای موفقیت شما از سفر چشم‌پوشی کنند قاعدتاً نمی‌توانند بپذیرند که شما به جای درس خواندن، مشغول تماشای تلویزیون هستید!

۵- برنامه‌های نوروزی را در جدول زمان‌بندی خود جای دهید: اگر نمی‌توانید از برنامه‌های نوروزی خارج شوید، آن‌ها را در جدول زمان‌بندی خود وارد نمایید. مثلاً ساعت مطالعه خود را از شش صبح تا شش عصر قرار دهید و شش عصر تا یازده شب را به دید و بازدید بپردازید. حتی می‌توانید این برنامه‌ها را به صورت پاداش‌های موقت در نظر بگیرید. مثلاً با خود قرار بگذارید هر روزی که توانستید به طور خالص هفت ساعت مطالعه کنید، در شب‌نشینی‌ها شرکت خواهید کرد و در غیر این صورت در خانه خواهید ماند. البته مراقب ساعات کافی برای خواب و استراحت هم باشید.

 

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۶ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
على
فروردین ۴, ۱۳۹۵ ۰:۵۷ ق٫ظ

سلام ارزش هر تست دروس عمومى و اختصاصى کنکور ارشد ریاضى چند

است .

با تشکر از شما

مشاور
فروردین ۱۶, ۱۳۹۵ ۰:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  على

سلام علی
ارزش تست های هر درس با توجه به ضریبی که در ازمون داره تعیین میشه
برای مثال درسی که ضریب ۲ داره ارزش هر تست اون حدود ۲ برابر از درسی که ضریب ۱ داره هست. اما این به این معنا نیست که درس هایی که ضریب کم دارند رو میشه به راحتی حذف کرد و همه تمرکز رو روی درس های با ضریب بالا داشت ، شما در هر درسی باید اون حداقل درصدی که اکثریت بدست میارند رو داشته باشید تا نمره کل شما پایین نیاد.
با ارزوی موفقیت

محمدحسین
فروردین ۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۸ ب٫ظ

واقعا اراده قوی میخواد ، گذشتن از تعطیلات بخاطر کنکور :D
خدایا به امید خودت

مهرانه
فروردین ۳, ۱۳۹۵ ۷:۵۹ ب٫ظ

با سلام
دقیقا همینطوره
تعطیلات نوروز یه فرصت طلایی برای مطالعه س

رامتین
فروردین ۳, ۱۳۹۵ ۰:۲۷ ق٫ظ

ممنون از نکات مهمی که در اختیارمون قرار دادین
:)

احمد-مدیریت اجرایی
فروردین ۲, ۱۳۹۵ ۴:۰۹ ب٫ظ

داریم با توکل بر خدا میگذرونیم
به سختی
:D