نخبگان

بومی‌گزینی بیش از ۷۲ درصد دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد

بیش از ۷۲ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی بومی‌گزینی شده‌اند که به معنای توسعه تحصیلات دانشگاهی در شهرهای کوچک است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزاده، در نشست اعضای فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: برای توسعه تحصیلات تکمیلی به پارامتر‌های استاد، فضای آموزشی و تجهیزات و کارگاه‌ها نیاز است و بحمدالله دانشگاه در این سال‌ها توانسته هر سه پارامتری که برای توسعه تحصیلات تکمیلی مورد نیاز است را فراهم کند.

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی صاحب پرچم پرافتخار بومی‌گزینی است، بومی‌گزینی آموزش عالی یکی از بزرگترین کارهایی بود که دانشگاه آزاد اسلامی انجام داد؛ در همین راستا ۹۴‌درصد دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه، ۷۲‌درصد مقطع کارشناسی‌ارشد و بیش از ۵۰‌درصد دانشجویان دکتری بومی‌گزینی شدند. این یعنی توسعه شهرهای کوچکی که پیش از آن توسعه تحصیلات دانشگاهی در آن‌ها امکان‌پذیر نبود و علت آن هم فراهم کردن استاد، فضا و تجهیزات آموزشی و پژوهشی برای این مناطق است.

او درباره طرح سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «این طرح که در مجلس قبل تصویب شد علیه دانشگاه بود، برنامه عده‌ای این بود که دانشگاه آزاد اسلامی متوقف شود، اما با گسترش تحصیلات تکمیلی نه تنها توقف انجام نشد بلکه بسیاری از واحدهای زیان‌ده از زیاندهی در آمدند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی خواست تا یک کمیسیون تخصصی برای حقیقت‌یابی و رصد امکانات دانشگاه آزاد اسلامی از نظر استاد و فضا و تجهیزات ایجاد کنند و گفت: «ما اطلاعات بیش از ۳۵ هزار هیات علمی تمام‌وقت با کد ملی را در اختیار شما قرار می‌دهیم و این امکان را فراهم می‌کنیم که مراکز و واحدهای ما را رصد کنید.»

او گفت: «من خود هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم اما معتقدم هیچ دانشگاهی آماده‌تر از دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه تحصیلات تکمیلی نیست. اگر دانشگاه آزاد اسلامی از نظر هیات علمی، تجهیزات و آزمایشگاه‌ها و سایر امکانات آموزشی جلوتر از دانشگاه‌های دولتی نباشد، چیزی از آن‌ها کم ندارد.»

او ادامه داد: «کسانی که با دانشگاه آزاد اسلامی مخالفت می‌کنند خبر ندارند که ۸۰هزار نفر از ایرانیان در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند، این خروج جوانان علاوه بر تبعات فرهنگی تبعاتی نظیر خروج ارز را نیز به دنبال خواهد داشت در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی از بسیاری از این کشورها از نظر امکانات آموزشی و پژوهشی بسیار جلوتر است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: «نگذارید با طرح سنجش و پذیرش دست دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه تحصیلات تکمیلی که ضرورت حیاتی برای توسعه علمی و پژوهشی کشور است ببندند.»

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۱۱ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
وحید
آبان ۲۵, ۱۳۹۵ ۳:۰۳ ب٫ظ

علی آقا نظر شما محترم اما لااقل یه بررسی بفرمایید سطح دانشگاه قزوین رو در رشته خودتان بعد از علوم و تحقیقات تهران بگید.خیلی از استانهای دیگه هم دانشگاه آزادشون سرآمد هستند و کیفیتشان کمتر از سراسری هم نیست نظر شما در مورد واحدهای دور دست درست است که در مورد سراسری هم همینطوره مثلا امیرکبیر واحد تفرش واقعا کیفیتش با امیرکبیر تهران یکی است.

سحر
آبان ۲۵, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۷ ق٫ظ

دانشگاه ازاد بهمن تکمیل ظرفیت میگیره؟

سهند
آبان ۲۵, ۱۳۹۵ ۵:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

بله

مهسا
آبان ۲۵, ۱۳۹۵ ۸:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

سلام
معمولا دانشگاه ازاد یک بار برای ترم مهر و یک بار هم برای ترم بهمن تکمیل ظرفیت میزنه. برای جزئیات دقیق تر باید منتظر انتشار اخبار باشیم.

سحر
آبان ۲۵, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

همون شهر های که واسه مهر بود یا اضاف میشن؟

مهسا
آبان ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

سلام
عموما رشته محل های جدید هم اعلام میشه. رشته محل های قبلی که ظرفیتشون خالی مونده هم که هستش.

مشاور
آبان ۲۷, ۱۳۹۵ ۳:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

سلام سحر
معمولا سال های قبل که تکمیل ظرفیت برگزار میشده ولی با توجه به تغییر رویه دانشگاه ازاد از سال قبل باید در این مورد منتظر باشیم
موفق باشی.

مصطفی حقوق خصوصی
آذر ۴, ۱۳۹۵ ۶:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  مشاور

مشاور محترم.دلیل تغییر رویه چیه؟نوبت ماکه شد همچی پوشید. سرکار رفتن تحصیلات داره کم کم سخت میشه فقط واسه پول دارا.

مصطفی حقوق خصوصی
آذر ۴, ۱۳۹۵ ۶:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

متاسفانه .نمیگیره.یا اگه هم بگیره واحد های بین‌المللی

علی - دانشجوی ارشد مهندسی IT شبکه های کامپیوتری
آبان ۲۴, ۱۳۹۵ ۶:۳۳ ب٫ظ

بومی گزینی وقتی معنی پیدا میکنه که امکانات و بسترهای آموزشی لازم در همه جای کشور تقریبا یکنواخت و یکسان توزیع شده باشه. بعنوان مثال کجای کشور ما دانشگاهی مثل شریف یا امیرکبیر یا تهران یا علوم و تحقیقات رو داریم. متاسفانه بیشتر امکانات چه از نظر کمی و چه کیفی در پایتخت متمرکز شده.
دوست ندارم مقایسه کنم، اما کاش یکم بیشتر در مورد الگوهای آموزشی کشورهای موفق مطالعه می کردیم.
مثلا کانادا رو نگاه کنید، تقریبا هر استانی از کانادا حداقل یک دانشگاه مثل دانشگاه های طراز اول این کشور توش وجود داره مثل دانشگاه تورنتو یا بریتیش کلمبیا یا مک گیل. اما توی کشور ما وقتی از تهران به سمت استانهای دیگه حرکت می کنید، کیفیت دانشگاه ها تا حد قابل توجهی افت میکنه و این موضوع در مورد تحصیلات تکمیلی خیلی خیلی بیشتر به چشم میاد.

سهند
آبان ۲۹, ۱۳۹۵ ۶:۳۷ ب٫ظ

موافقم . من خودم روزانه یه دانشگاه سطح یک هستم.دقیقا