داوطلبان سرگردان در انتظار تعیین تکلیف آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۹۶

علی‌رغم تصویب ادغام آزمون‌های کارشناسی ارشد سراسری و آزاد از مدت‌ها پیش، همچنان نحوه برگزاری آزمون دکتری ۹۶ در هاله‌ای از ابهام است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسم امتحان همواره لرزه بر اندام نوجوان و جوان می اندازد به خصوص اگر از نوع کنکور باشد که دیگر حتی خانواده ها هم گرفتار استرس و اضطراب خواهند شد. مشکلات و حواشی فعالیت‌های مربوط به نسل جوان از هر سن به سن دیگر منتقل می شود و هر بار بخشی از جامعه را درگیر خود می کند.
 
از حواشی دوران دانش آموزی که بگذریم این بار برای ورود به دانشگاه‌ها مشکلاتی قد علم می کنند که استرس و اضطراب آزمون‌های ورودی را دو چندان می کند. قشر جوان برای تحصیل در بهترین رشته و دانشگاه مورد علاقه خود به طور شبانه روزی سختی را به جان می خرند و درس می خوانند تا بتوانند آینده کاری و زندگی خود را به بهترین نحو سر و سامان دهند.
 
اما در این مسیر با مشکلاتی مواجه می شوند که ممکن است ذهنیت آنها اندکی از اهداف اصلی منحرف و به حواشی سوق پیدا کند. چندی است آزمون های ورود به دانشگاه آنچنان بحث برانگیز شدند که جز داوطلبان، مسئولان را هم به تکاپو واداشته است.
 
بعد از ادغام آزمون های کارشناسی دانشگاه‌های دولتی و آزاد این بار نوبت به مقاطع بالاتر رسیده و بعد از ماه‌ها بررسی و اعلام نتیجه بنا شد آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های دولتی و آزاد هم مانند کارشناسی از سوی سازمان سنجش و طی یک آزمون ادغام شده برگزار شود. این موضوع در دست بررسی و پیگیری برای نحوه شرکت داوطلبان در آزمون بود که ناگهان با بحثی جدید روبه رو شدیم؛ بحثی که تمام نتایج و بررسی های گذشته را زیرپا گذاشته است.
 
از ادغام آزمون‌ها تا نتایجی که خانواده ها را متضرر می‌کند
طی صحبت ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش و آموزش کشور در نیمه اول سال ۹۵ قرار شد هر ۲ آزمون ادغام شوند و بعد از ابلاغ شیوه نامه اجرایی، نتیجه اصلی به تمام داوطلبان اعلام شود.
 
این مسئله نه تنها منجر به نگرانی خانواده ها شد بلکه اعتراض و مخالفت دانشگاه آزادی ها را نیز به همراه داشت به گونه ای که حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره اظهار داشت: طرح ادغام سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها برای اولین بار در زمان مدیریت قبلی مطرح شد که اضطراب زیادی را برای خانواده ها به همراه داشت. به این دلیل که داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی، ابتدا در کنکور سراسری شرکت می کردند و اگر به هر دلیلی موفق نمی شدند، شرایط شرکت در کنکور دیگری با نام کنکور دانشگاه آزاد اسلامی، برای آنها فراهم بود.
 
وی ادامه داد: طرح ادغام آزمون های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی، بار دیگر فشار روحی و روانی زیادی برای داوطلبان و خانواده هایشان به همراه خواهد داشت.
 
ادغام آزمون به چه قیمتی؟
میرزاده با بیان اینکه هنوز مرکب نامه حمایت ۲۴۲ نماینده مجلس شورای اسلامی خشک نشده است، گفت: طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که دقیقاً مغایر این نامه است، از سوی برخی نمایندگان مجلس در حال طرح در مجلس شورای اسلامی است.
 
میرزاده با اشاره به تبعات اجرای این طرح گفت: کاهش پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، باعث خواهد شد به ناچار تعداد بسیاری از مشتاقان ورود به دانشگاه راهی دانشگاههای کم کیفیت خارج از کشور شوند که این امر باعث خروج هرساله مقادیر زیادی ارز از کشور خارج می شود.
 
اقدام دانشگاه آزاد که همه را متعجب کرد
اما چندی از این ماجرا نگذشت که یکباره خبر انتشار و ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد بصورت کاملا مستقل همه را غافلگیر کرد.
 
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد روز ۱۷ آذرماه ۹۵ اعلام کرد: دفترچه کنکور کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه منتشر شده و داوطلبان شرکت در این آزمون‌ها باید نهایتا تا ۲۷ آذرماه نسبت به مراجعه به سامانه این دانشگاه و ثبت نام اقدام کنند.
 
به گفته این معاون آموزشی، آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ در اردیبهشت ماه و آزمون دکتری در بهمن ماه ۹۵ کاملا مستقل از آزمون های سراسری برگزار خواهد شد.
 
رای دیوان عدالت خشم دانشگاه آزاد را فرونشاند
ماجرا از این قرار بود که معاونان حقوقی دانشگاه آزاد بعد از طرح ادغام آزمون‌ها و نتیجه گیریهای احتمالی اعلام کردند: از آنجا که تاکنون آیین نامه یادشده که می توانست تا حدودی راهگشا باشد به تصویب هیات وزیران نرسیده، لذا ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان سنجش آموزش کشور مشکلات زیادی را برای داوطلبان تحصیلات تکمیلی که تاکنون امکان انتخاب دو محل بر اساس نتایج نهایی برای ادامه تحصیل داشتند و دانشگاه ایجاد می کرده و بررسی ها را ایجاب می کرد.
 
بنابراین این موضوع در دیوان عدالت اداری مطرح و نهایتا دیوان عدالت اداری با هدف حفظ حقوق داوطلبان دانشگاه دستور موقت به عدم اجرای مصوبه شورای سنجش و پذیرش در خصوص ادغام آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش و انتشار دفترچه دانشگاه آزاد اسلامی به طور مستقل برای پذیرش سال ۹۶ صادر کرد.
 
دفترچه هایی که آمدند و رای هایی که صادر نشدند
سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سؤالات مطرح‌شده از سوی داوطلبان درباره ثبت‌نام آزمون ورودی دکتری تخصصی سال ۹۶ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با انتشار دفترچه راهنـما و ثبت‌نام آزمون مذکور بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی (مصوب ۹۴/۱۲/۱۸) و مصوبات شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی عمل کرده است. بنابراین برای اطلاع داوطلبانی که متقاضی دانشگاه آزاد اسلامی هستند، رای‌ نهایی پس از تصمیم‌گیری شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی و سایر مراجع قانونی، تا چند روز آینده اعلام می‌شود و در صورت نیاز مهلت ثبت‌نام آزمون دکتری هم تمدید می‌شود.
 
به کجا چنین شتابان!
جالب این است که حدود چهار ساعت پس از صدور رای دیوان عدالت اداری در روز هفدهم آذرماه دفترچه راهنما و ثبت نام کنکور کاملا آماده روی سایت دانشگاه آزاد قرار گرفته و زمینه ثبت نام داوطلبان مهیا شده است.
 
این مسئله شتابزدگی دانشگاه آزاد در عین رضایت از تصمیم دیوان عدالت اداری را می رساند که بلافاصله تصمیم به آغاز فرآیند ثبت نام برای آزمون‌های خود کرده است.
 
این تعجیل در برگزاری مستقل آزمون به معنای مخالفت کامل دانشگاه آزادی ها نسبت به اجرای طرح ادغام است. حال باید دید رای نهایی که سازمان سنجش از آن دم می زند در روزهای آتی چقدر این شرایط را تغییر می دهد.
 
مسائل این چنینی که یک طرف آن دانشجویان و خانواده های آنها نقش دارند بدون شک باید بسیار راحت تر و بی دغدغه تر از آنچه که امروز شاهد آن هستیم برطرف شود و لازم است مسئولان برای این مسئله چاره‌ای بیاندیشند.
ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
آرتمیس
آذر ۲۳, ۱۳۹۵ ۸:۰۷ ب٫ظ

تکلیف افرادی که ثبت نام کردن چی میشه؟?

علی روحی
آذر ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۵ ق٫ظ

اقا اخرش ما ارشد ازاد ثبت نام بکنیم یانه قراره ادغام بشه

مهسا
آذر ۲۳, ۱۳۹۵ ۶:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  علی روحی

سلام
فعلا اخرین خبر میگه که ازمون ها ادغام خواهند شد. اما باز هم منتظر اخبار باشید و پیگیر این سایت.