نخبگان

اعلام نتایج نهایی سطح بندی دانشگاه های دولتی

معاون آموزشی وزارت علوم از اعلام نتایج نهایی سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی خبر داد و گفت: براساس این سطح بندی تمامی دانشگاه های دولتی مأموریت گرا شدند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: فاز آزمایشی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی سال گذشته برای حدود ۶۰ مرکز انجام شد که فاز نهایی آن در سطح وسیع‌تر برای ۱۲۰ دانشگاه انجام و نتایج نهایی آن به این مراکز ابلاغ شد.

وی در ادامه تصریح کرد: به منظور انجام سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی نظام سطح‌بندی با عنوان «یونی‌رنک» تعریف کردیم که براساس آن دانشگاه‌ها بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه مورد ارزیابی و به چهار سطح تقسیم شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: در سطح‌بندی انجام شده دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی از این جهت که در مرزهای دانش و توسعه علمی و فناوری، در سطح ملی از این جهت که برای توسعه علم و پژوهش و رفع نیازهای ملی، دانشگاه‌های منطقه‌ای از این جهت که رفع نیازهای منطقه‌ای و حل و مشکلات ملی و مراکز دانشگاه‌های محلی از این جهت که در رفع نیازهای محلی و اولویت‌بخشی به نیازهای محلی فعالیت دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گفته دکتر شریعتی، سطح‌بندی فاز نهایی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی در یک عرصه رقابت سالم انجام گرفت و این برنامه زمینه‌ای را فراهم کرد تا براساس آن دانشگاه‌ها بتوانند جایگاه خود را ارتقا دهند و با آشنایی با زمینه‌های قوت و ضعف، خود را برای رتبه‌بندی که در آینده صورت خواهد گرفت، آماده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از سطح‌بندی مراکز و دانشگاه‌های دولتی بحث مطلوب یا نامطلوب بودن این دانشگاه‌ها نبود بلکه در این سطح‌بندی دانشگاه‌ها براساس نوع ماموریت خود تقسیم‌بندی شدند و عرصه فعالیت این مراکز مشخص شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به فعالیت دو هزار و ۵۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور گفت: تعداد ۱۲۰ مرکز از این دانشگاه‌ها مراکز دولتی هستند که به صورت روزانه دانشجو پذیرش می‌کنند در واقع تاکنون وضعیت به این صورت بود که این دانشگاه‌ها همه با هم مقایسه می‌شدند و کارهای مشابهی نیز به لحاظ هدف‌گذاری انجام می‌دادند اما با سطح‌بندی انجام شده همه دانشگاه‌های دولتی موظف هستند در راستای ماموریت خود عمل کنند ضمن اینکه اجازه دارند در کنار فعالیت‌های اصلی، فعالیت‌های فرعی نیز داشته باشند.

دکتر شریعتی همچنین به سه برنامه مهم آموزشی وزارت علوم در آینده اشاره کرد و گفت: ماموریت‌مداری دانشگاه‌ها موجب می‌شود در آینده بتوانیم دو کار را انجام بدهیم. اول اینکه براساس یک ارزیابی، مولفه‌های سطح‌بندی در آینده نزدیک به مراکز ارسال خواهد شد. دوم اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را بر روی دو سطر یعنی دانشگاه‌های همتراز و در یک سطح قابل تعریف در پروسه زمانی میان‌مدت انجام خواهیم داد و در نهایت در آینده دورتر دانشگاه‌ها را در سطح ملی رتبه‌بندی خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی در فرآیند نسبتاً طولانی انجام شد و این سطح‌بندی در مراجع مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در شورای معاونت آموزشی وزارت علوم مطرح و در نهایت در ستاد آمایش آموزش عالی تصویب و به همه دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات