نخبگان

پذیرش بیش از ۱۷۰۰ نفر در مقطع ارشد دانشگاه امیرکبیر در سال ۹۶

معاون وزیر علوم گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزان پذیرش دانشجویانش در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم خدایی‌ در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز المپیادی و نمونه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزو اولین دانشگاه‌های صنعتی جمهوری اسلامی ایران است و این دانشگاه در حوزه علوم فنی و مهندسی یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌هایی است که نقش موثری در این حوزه داشته است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در سال ۵۷، ۱۷۵ هزار دانشجو داشتیم، اما اکنون بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند. ما طی دهه گذشته بیشترین رشد را در حوزه علوم فنی و مهندسی داشته‌ایم و حتی این رشد بیشتر از کشورهایی مانند چین و هند بوده است.

معاون وزیر علوم با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در نظام آموزش‌عالی کشور، دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزان پذیرش دانشجویانش در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی است. من اعتقاد دارم که کارشناسی پایه و اساس دانش ما است و نباید از یکی کم کنیم و به دوره دیگری اضافه کنیم. در سال ۹۶ در مجموع دانشجویان پولی و غیرپولی ۱۵۷۳ نفر در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرش شدند که در همین سال این دانشگاه در مقطع کارشناسی‌ارشد ۱۷۵۳ دانشجو پذیرش کرده است.

وی در ادامه افزود: مجموع پذیرش دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر از ۶.۷درصد نمی‌شود؛ هرچند که این دانشگاه یک دانشگاه تخصصی علوم و مهندسی است. خوشبختانه استقبال دانشجویان از این دانشگاه زیاد است به طوری که متوسط انتخاب دانشجویان در اولویت‌های خود برای آمدن به این دانشگاه در مقطع کارشناسی زیر ۱۰ و در مقطع کارشناسی ارشد زیر ۸ است.

خدایی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزو ۵ دانشگاه کشور است که بیشترین درصد قبولی فارغ‌التحصیلان دکتری را داراست، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین به لحاظ معدل موثر جزو ۳ دانشگاه سخت‌گیر ایران است و توانسته تاکنون بیشترین طرح‌های کلان ملی را اجرا کند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور عنوان کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دنیا مثل MIT معمولا حدود بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه‌شان از شهریه است،‌ در حالی که ۳۰ درصد پذیرش دانشجویان‌شان از میان دانشجویان خارجی است و باید دانشگاه‌های ما هم به این مهم زیاد توجه کنند.

معاون وزیر علوم با اشاره به سیاست‌های سازمان سنجش آموزش کشور در بحث پذیرش دانشجو تاکید کرد: آنچه که ما دنبال آن هستیم این است که آزمون‌های استاندارد را انجام دهیم ولی وارد پذیرش دانشجو نشویم. کاری که در تمام دنیا انجام می‌شود و دانشگاه‌ها براساس ارزیابی و شرط‌های خاص خودشان دانشجو پذیرش می‌کند، اما موضوعی که سازمان سنجش آموزش کشور را اذیت می‌کند، تعدد قوانین و سهمیه‌هایی است که در کشور وجود دارد. در هیچ‌یک از کشورهای دنیا جایی را نمی‌توان مثال زد که مجلس آن کشور این همه قوانین درباره دانشگاه داشته باشد و به موازات آن قوانین دیگری هم وجود داشته باشد. ما امیدواریم به اهداف‌مان برسیم. در دوره دکتری می‌خواستیم اهداف‌مان را اجرا کنیم اما مجلس اجازه نداد و ما کما‌کان امیدواریم تا مجلس و دولت کمک کنند چون این قوانین دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌‌های برتر کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعداد بالای دانشجو در کشور را باید قدر بدانیم، اضافه کرد: هیچ کشوری وجود ندارد که مردم آن به این میزان برای آموزش عالی استقبال داشته باشند و هزینه کنند و همین امر وظیفه دانشگاه‌ها را بیشتر و مهم‌تر می‌کند. ما در تولیدات کمی بسیار خوب پیش رفته‌ایم اما باید فرزندان این آب و خاک را به سمت کاربردی کردن برای حل مسائل کشور هدایت کنیم تا به امید خدا ما هم سهمی در اصلاح این وضعیت کشور داشته باشیم.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات