جداسازی آزمون های مقاطع مختلف دانشگاه آزاد در انتظار بررسی نمایندگان مجلس

زمان کنکور ارشد ازاد 98 - 99

جداسازی آزمون های مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از موضوعاتی بود که سال گذشته در حوزه آموزش عالی کشور، دوباره بر سر زبان ها افتاد و پیاده کردن آن نیازمند اصلاح قانون سنجش و پذیرش است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری آنا، اواخر پاییز ۹۶، بعد از تغییرات ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از تصمیم جدی مدیران ارشد این دانشگاه برای تفکیک آزمون‌های مقاطع مختلف از سازمان سنجش خبر داد.

امیررضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد درباره تفکیک آزمون‌های دانشگاه آزاد از آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور به آنا گفت: مسئولان دانشگاه آزاد نظیر دکتر فرهاد رهبر و دکتر رهایی در این زمینه جدی هستند و به همین دلیل هیئت رئیسه مصوبه‌ای را در این باره داشت تا معاون پارلمانی دانشگاه این موضوع را پیگیری کند.

قرار بود معاونت پارلمانی دانشگاه با همکاری نمایندگان مجلس، طرح دوفوریتی برای جداسازی آزمون‌های سازمان سنجش از دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کند تا در مجلس درباره آن تصمیم‌گیری شود. در این زمینه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قابلیت لازم برای برگزاری مستقل آزمون‌های مقاطع مختلف را دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به آنا گفت: تفکیک آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی از سازمان سنجش، طرح کارشناسانه‌ای است، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور و خاورمیانه، قابلیت لازم برای برگزاری مستقل آزمون‌های خود را داراست.

دانشگاه‌ها باید به صورت جداگانه و بر‌اساس نیاز و تخصص اقدام به جذب دانشجو کنند

وی با اشاره به تصویب طرح سنجش و پذیرش در مجلس نهم که منجر به تجمیع آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش شد، گفت: در طرح سنجش و پذیرش یک اشکال بزرگ وجود داشت و به این موضوع توجه نشده بود که دانشگاه‌ها باید به صورت جداگانه و بر‌اساس نیاز و تخصص لازم اقدام به جذب دانشجو کنند به همین دلیل این طرح، دانشگاه آزاد اسلامی را با محدودیت‌هایی در جذب دانشجو مواجه کرد.

وی افزود: دانشگاه‌های معتبر دنیا هرکدام دارای آزمون‌های جداگانه‌ای برای پذیرش دانشجو هستند چرا که این دانشگاه‌ها هستند که براساس نیاز و تخصص لازم، اقدام به جذب متقاضی و دانشجو می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح جداسازی آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی از سازمان سنجش در مجلس بررسی خواهد شد و امیدواریم که این طرح به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دانشگاه‌ها بتوانند آزمون‌های خود را به صورت مستقل برگزار کنند، می‌توانند نیازهای تخصصی خود برای پذیرش دانشجو را برطرف کنند، تاکید کرد: بدون شک دانشگاه آزاد اسلامی قابلیت برگزاری آزمون‌های خود به صورت مستقل را داراست.

تفکیک آزمون‌های دانشگاه آزاد از سازمان سنجش مستلزم اصلاح قانون است

محمود صادقی نیز درباره تفکیک آزمون‌های دانشگاه آزاد از سازمان سنجش آموزش کشور گفت: هدف از تمرکز این آزمون‌ها در سازمان سنجش آموزش کشور این بوده که نظارت کافی از نظر کیفیت و سلامت برروی آزمون‌ها باشد. بنابراین تفکیک آزمون دانشگاه آزاد از سازمان سنجش مستلزم اصلاح قانون است و به راحتی قابل انجام و جدا شدن نیست.

وی ادامه داد: باید دلایل دانشگاه آزاد برای تفکیک آزمون‌های این دانشگاه از سازمان سنجش شنیده شود ولی به هرحال برای تمرکز آزمون‌ها در سازمان سنجش نیز دلایلی وجود داشته، اگر دانشگاه آزاد بخواهد به صورت مستقل آزمون‌های خود را برگزار کند نیاز به اصلاح قانون است.

با این حال نمایندگان در حال تهیه طرحی در این باره هستند که مستلزم زمان بیشتری است و باید تا آغاز کار مجلس در سال ۹۷ منتظر بود تا این طرح تهیه و در مرحله تصویب قرار گیرد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات