نخبگان

امکان تحصیل مجدد رایگان در یک مقطع دانشگاهی

تاریخ ثبت نام ازمون کارشناسی ارشد 97 - 98 سراسری و ازاد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری بار دیگر مصوبه وزارت علوم را که تحصیل رایگان فقط در یک مقطع دانشگاهی را مجاز دانسته، ابطال کرد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در تبصره یک بند الف شرایط اختصاصی دفترچه راهنمای شماره یک آزمون تحصیلات تکمیلی سال ۱۳۹۶ آمده بود: بر اساس بخشنامه شماره ۴۷/۲ مورخ ۱۰ فروردین سال ۱۳۸۳ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات با توجه به محدود بودن امکانات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و نیز ضرورت توزیع عادلانه امکانات مذکور بین متقاضیان، هر یک از داوطلبان ورود به آموزش عالی در هر یک از مقاطع تحصیلی تنها برای یک بار می‌توانند از امکانات دولتی استفاده کنند، لذا پذیرفته‌شدن برای بار دوم در دوره‌های روزانه، مستلزم پرداخت شهریه معادل دوره شبانه خواهد بود.

همچنین در بند چهار از بند ی دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۶ آمده است: همان‌گونه که در دفترچه شماره یک آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۶ درج شده، با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی از یک سو و لزوم توزیع عادلانه فرصت‌های موجود بین تمامی متقاضیان، پذیرش آن دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی، تحصیلات خود را در رشته‌ای در همان مقطع گذرانده‌اند مجاز نیست. این قبیل داوطلبان در صورت دارا بودن سایر شرایط و ضوابط آزمون (به‌خصوص شرایط نظام وظیفه برای داوطلبان مرد) می‌توانند برای دوره نوبت دوم در همان مقطع داوطلب شوند و یا در صورت قبولی در دوره روزانه به‌شرط پرداخت شهریه دوره نوبت دوم رشته مربوط می‌توانند در رشته جدید ادامه تحصیل دهند.

به گزارش تسنیم، بندهای مذکور، مورد اعتراض و شکایت یکی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۶ قرار گرفته و شاکی با ارائه دادخواست به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و اشاره به آرای قبلی دیوان در این خصوص، تقاضای ابطال آنها را کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری هم مقرره‌های مورد اعتراض را مغایر مفاد آراء هیئت عمومی دیوان که در شکایت شاکی به آنها اشاره شده، تشخیص داد و رسیدگی به خواسته را در اجرای ماده ۹۲ قانون قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ به هیئت عمومی ارجاع کرد و در همین راستا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و سازمان سنجش آموزش کشور خواسته شد تا نماینده خود را برای شرکت در جلسه هیئت عمومی معرفی کند.

در نهایت هیئت عمومی دیوان پس از تشکیل جلسه و بحث و بررسی اعلام کرد: مطابق ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت مصوب سال ۱۳۹۲ مقرر شده است که «چنانچه مصوبه‌ای در هیئت عمومی ابطال شود، رعایت مفاد رأی هیئت عمومی در مصوبات بعدی الزامی است. هرگاه مراجع مربوط مصوبه جدید مغایر رأی هیئت عمومی تصویب کنند، رئیس دیوان موضوع را خارج از نوبت بدون رعایت مفاد ماده ۸۳ قانون مذکور و فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب کننده، در هیئت عمومی مطرح می‌کند».

در ادامه رأی این هیئت آمده است: نظر به اینکه در آراء شماره ۷۳۴ و ۷۳۵ مورخ ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۲ و ۱۲۰۵ مورخ ۲۲ دی ۱۳۹۴ و ۴۹۴ الی ۵۰۸ مورخ چهارم آبان ۱۳۹۵ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی و دفترچه‌های راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال‌های مختلف مبنی بر پرداخت شهریه تحصیلی مطابق شهریه دوره شبانه توسط داوطلبی که در همان مقطع تحصیلی و یا سایر مقاطع تحصیلی قبلی، از آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی برخوردار بوده به‌لحاظ مغایرت با قانون خروج از حدود اختیارات مراجع وضع، ابطال شده است و وزارت علوم در تبصره یک بند الف شرایط اختصاصی دفترچه راهنمای شماره یک آزمون تحصیلات تکمیلی سال ۱۳۹۶ و بند چهار قسمت ی دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۶ پذیرفته‌شدگان کنکور را که قبلاً در هر یک از مقاطع تحصیلی از آموزش رایگان برخوردار بوده‌اند به پرداخت شهریه معادل دوره شبانه مکلف کرده‌ است به‌لحاظ مغایرت با آراء هیئت عمومی و با استناد به بند یک ماده ۱۲ و مواد ۹۲ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مریم
اسفند ۱۳, ۱۳۹۷ ۱:۲۷ ق٫ظ

این حکم برای کارشناسی هم هست؟

زینب
اسفند ۱۲, ۱۳۹۷ ۷:۲۸ ب٫ظ

این موضوع فقط برای ارشد هست؟ واسه دوره کارشناسی باز باید شهریه پرداخت بشه؟

sahar
آبان ۱۴, ۱۳۹۷ ۲:۴۴ ب٫ظ

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی و دفترچه‌های راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال‌های مختلف مبنی بر پرداخت شهریه تحصیلی مطابق شهریه دوره شبانه توسط داوطلبی که در همان مقطع تحصیلی و یا سایر مقاطع تحصیلی قبلی، از آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی برخوردار بوده به‌لحاظ مغایرت با قانون خروج از حدود اختیارات مراجع وضع، ابطال شده است و وزارت علوم در تبصره یک بند الف شرایط اختصاصی دفترچه راهنمای شماره یک آزمون تحصیلات تکمیلی سال ۱۳۹۶ و بند چهار قسمت ی دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۶ پذیرفته‌شدگان کنکور را که قبلاً در هر یک از مقاطع تحصیلی از آموزش رایگان برخوردار بوده‌اند به پرداخت شهریه معادل دوره شبانه مکلف کرده‌ است به‌لحاظ مغایرت با آراء هیئت عمومی و با استناد به بند یک ماده ۱۲ و مواد ۹۲ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

این حکم شامل کارشناسی ارشد وزارت بهداشت هم میشه یانه؟؟؟
یعنی کسی ارشد روزانه داشته باشه مجددا میتونه در دانشگاههای وزارت بهداشت به تحصیل رایگان مقطع ارشد مشغول بشه یا باید برای گرفت ارشد دوم از وزارت بهداشت شهریه بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟