صفر شدن ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد برخی دستگاه های اجرایی

آخرین مهلت ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور 96 - 97

با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ مشخص شد که ظرفیت پذیرش ارشد برخی دستگاه های اجرایی به دلیل اجرای مصوبه شورای اداری صفر شده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری مهر،  در ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ مصوبه ای از سوی شورای‌عالی اداری با امضای رئیس جمهور به تصویب رسید که بر اساس آن موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ به هیچ عنوان مجاز به پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی نیستند.

بر اساس این مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ابلاغ این مصوبه مجاز به صدور مجوز پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی برای این‌گونه موسسات نیستند.

همچنین از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مراکز مجری آموزش‌های علمی- کاربردی دولتی دستگاه‌های اجرایی، مجاز به پذیرش دانشجوی جدید در هیچ‌یک از رشته‌های آموزش عالی مقطع‌دار منجر به مدرک تحصیلی از جمله دوره‌های پودمانی نیستند و سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه جامع علمی- کاربردی مجاز به اختصاص سهمیه و پذیرش دانشجو برای این مراکز نیستند.

به این ترتیب اولین نشانه های اجرای این مصوبه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ به چشم خورد. بر اساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد ۹۷، ظرفیت برخی از دستگاه های اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد و برخی رشته ها صفر شده است و برای آنها ظرفیت و توضیحی منتشر نشده است.

از آنجایی که برخی از این رشته ها کاملا تخصصی و برای آن مجموعه دستگاه اجرایی تدوین شده بود و پیش از مصوبه شورای گسترش وجود داشته است، حذف یکباره این رشته ها شائبه هایی را برای داوطلبان آن رشته ها برانگیخت. این در حالی است که برخی معتقدند که وزارت علوم برخورد دوگانه ای با این رشته ها انجام داده است و از سویی این رشته ها در جای دیگری وجود ندارد و از سوی دیگر مجوز پذیرش دانشجو داشته است.

در عین حال برخی دیگر از منتقدان معتقدند که حذف این رشته ها در حالی که دانشکده های مربوط به آنها به تازگی به دانشگاه ارتقاء یافته است، مشکلاتی را برای داوطلبان و یا حتی دانشجویان فعلی این رشته ها بوجود می آورد.

پاسخ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در پاسخ به خبرگزاری مهر درباره وضعیت این رشته ها گفت: سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاه ها است و هر آنچه از سوی شورای گسترش دانشگاه های وزارت علوم برای پذیرش در سال تحصیلی ۹۷ به سازمان سنجش اعلام شود به طور دقیق و بدون هیچ تغییری در دفترچه انتخاب رشته درج می شود.

وی افزود: سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاههای وزارت علوم است.

به گزارش مهر، وضعیت دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ نشان می دهد که برخی از دستگاه های اجرایی که پیش از این دارای ظرفیت و توضیحاتی درباره نحوه پذیرش بودند در سال جاری از دفترچه انتخاب رشته حذف شده اند.

منتقدان حذف ظرفیت و رشته های مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی یادآور شده اند که در صورت نبود این رشته ها، جایگزینی برای آنها در سایر مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها معرفی نشده است و همین مسئله مشکل دیگری برای داوطلبان آن رشته ها ایجاد کرده است.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۶ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مجید
خرداد ۱۶, ۱۳۹۷ ۳:۱۱ ب٫ظ

۱ سال زحمتم به باد رفت

محسن
خرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۷:۵۳ ب٫ظ

دانشکده علوم محیط زیست ۲۵ نفر ظرفیت داشت که کلا حذف شده. اینطور تصمیمات کاهشی و یکهویی فقط به مردم ضربه میزنه.

محمدامین
خرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۰:۱۷ ق٫ظ

یا حق
آقاااااااا علوم قضایی رو چرا حذف کردید

الهه
خرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۱:۲۵ ب٫ظ

یعنی امسال تکمیل ظرفیت نداریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سجاد
خرداد ۱۴, ۱۳۹۷ ۲:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  الهه

کی گفته

مشاور
خرداد ۱۸, ۱۳۹۷ ۶:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  الهه

سلام
آخرین اخبار مبنی بر این هست که امسال تکمیل ظرفیت برای مقطع ارشد نیست. اگه خبری جدید منتشر بشه، در همین سایت کانالش اطلاع رسانی میشه.