برهم خوردن توازن و تعادل در نظام آموزش عالی توسط دانشگاه‌های غیردولتی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: پذیرش بی‌رویه دانشجوی تحصیلات تکمیلی باعث برهم خوردن توازن و تعادل در نظام آموزش عالی کشور شده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

دکتر سید محمود کاشفی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: حدود ۱۰ درصد از دانشجویان خوزستان در دانشگاه‌های دولتی و ۹۰ درصد آنها در دانشگاه‌های غیر دولتی تحصیل می‌کنند.

وی افزود: با این وجود در دانشگاه‌های دولتی تأکید بر کیفیت این پذیرش‌ها است و افزایش تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی در تعداد زیادی از دانشگاه‌های دولتی کشور صورت نگرفته و حتی این ظرفیت‌ها کاهش هم داشته است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که کشور به این تعداد فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد و دکتری نیازی ندارد، گفت: این وضعیت باعث در هم ریختگی اوضاع می‌شود و به‌دلیل حجم بالای ورودی‌ها تعداد زیادی از این فارغ‌التحصیلان موفق به پیدا کردن شغل نمی‌شوند.

کاشفی‌پور ادامه داد: تعدادی از دانشگاه‌ها بدون داشتن امکانات و اعضای هیأت‌علمی مناسب همچنان ظرفیت زیادی برای پذیرش تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته‌اند که این دانشجویان بدون داشتن امکانات مناسب تحصیل می‌کنند و پس از فارغ‌التحصیلی در بازار کار افراد موفقی نمی‌شوند؛ این مطلب در وهله اول برای آن فرد، ایجاد ناامیدی می‌کند.

وی در خصوص وضعیت این روند در استان خوزستان، گفت: خوزستان هم مانند سراسر کشور با پیامدهای این مسأله مواجه است و با وجود نامناسب‌بودن بعضی از دانشگاه‌ها همچنان این افزایش ظرفیت‌ها ادامه دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز تأکید کرد: خواسته‌ وزارت‌خانه از تمام دانشگاه‌ها این است که نسبت ۳۰ درصد تحصیلات تکمیلی و ۷۰ درصد کارشناسی در دانشگاه‌ها رعایت شود؛ در حال حاضر با توجه به دانشجویان جدیدالورود بعضی از دانشگاه‌های دولتی به این میزان رسیده‌اند و این نسبت در تمام دنیا تقریبأ به همین شکل است.

کاشفی‌پور گفت: در سال ۹۱ و ۹۲ دانشگاه آزاد تعداد حجم بسیار زیادی دانشجوی تحصیلات تکمیلی پذیرش کرد که این نسبت‌ها را به هم ریخت اما در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به علت اعتراض‌ها این ظرفیت‌ها تا حدی کاهش یافت.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
محمد عیوضی
اسفند ۷, ۱۳۹۴ ۹:۱۱ ب٫ظ

سلام و عرض ادب خدمت مشاور گرامی و ممنون از سایت خوب مستر تست….یه سوال داشتم خانم مشاور ممنون میشم پاسخ بدین.من ورودی بهمن سال ۹۰ رشته تربیت بدنی بودم و شاگرد اول ورودی خودمون با توجه به اینکه من معرفی به استاد هم داشتم و طرح ظیافت هم یکبار انتخاب واحد کردم و سال اول نتونستم نتیجه خوبی از کنکور ارشد بگیرم و امسال میخوام از امتیاز شاگرد اولیم استفاده کنم.آیا میتونم؟یا با احتساب معرفی به استاد و ۸ ترمه شدن نمیتونم؟

مشاور
اسفند ۸, ۱۳۹۴ ۶:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  محمد عیوضی

سلام محمد
خیر مشکلی نیست
شما میتونی تا یک سال بعد از دانش اموختگی و تنها برای یک بار از فرصت استفاده کنی
یکی از راه های استفاده از این فرصت هم این هست که “دانش آﻣﻮﺧﺘﻪ رﺗﺒﻪ اول دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ در ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻫﻢ رﺷﺘﻪ و ﻫﻢ ورودی ﻛﻪ ﻃﻲ ﻫﺸﺖ ﻧﻴﻤﺴﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ دانش آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺷﺪه باشی”.
با ارزوی موفقیت

سعید
اسفند ۷, ۱۳۹۴ ۴:۱۰ ب٫ظ

فقط میتونم بگم حرف دل من رو زدی