کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی (لیست رشته ها)

کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی (لیست رشته ها)

کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی یکی از انواع پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که بسیاری از داوطلبان به دنبال آن هستند. در این مطلب به جزئیات لازم در خصوص زمان و نحوه ثبت نام ارشد بدون آزمون در این دانشگاه خواهیم پرداخت.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی

عملکرد مناسب دانشگاه علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و نیز برگزاری دوره‌های این دانشگاه با محوریت مباحث عملی و کاربردی باعث شده تا بسیاری از داوطلبان بخواهند در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه تحصیل کنند. برخی از این داوطلبان با توجه به شرایطی که دارند به دنبال پذیرش بدون کنکور در این دانشگاه هستند.

در این مقاله می‌خواهیم همه نکاتی که در کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی وجود دارد را بیان کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شرایط پذیرش بدون آزمون ارشد علمی کاربردی

آزمون سراسری کارشناسی ارشد که از سوی وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود یکی از راه‌های اصلی ورود به تحصیلات تکمیلی در ایران است. اما این شیوه تنها روش جذب نیست و راه‌های دیگری نیز برای ورود به دوره کارشناسی ارشد وجود دارد.

متقاضیان پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال آن هستند که بدون شرکت در آزمون و بر اساس معیارهای نظیر معدل دوره کارشناسی، داشتن مقاله و … وارد این دوره شوند. به این شیوه جذب دانشجو پذیرش بدون آزمون گفته می‌شود.

در سال ۹۱ پذیرش ارشد علمی کاربردی از طریق کنکور صورت گرفت؛ پذیرش در این دانشگاه از طریق آزمونی با عنوان آزمون مهندسی فناوری ارشد و کارشناسی ارشد حرفه‌ای بود و شرایط آن به شرح زیر بود:

  • داشتن مدرک کارشناسی یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی
  • حداقل ۳ سال تجربه و سابقه کار مرتبط با رشته انتخابی
  • قبولی در آزمون ورودی و گذراندن مصاحبه حضوری

اما پذیرش بدون کنکور در این مقطع در دانشگاه علمی کاربردی صورت نگرفته و بنابراین شرایطی هم برای آن اعلام نشده است.

دوره بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی چقدر طول می‌کشد؟

دانشگاه علمی کاربردی نسبت به ارائه رشته‌های متنوعی اقدام کرده و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد را واداشته تا به پذیرش بدون کنکور در این دانشگاه فکر کنند.

دوره کارشناسی ارشد در ایران به طور معمول دو سال یا چهار ترم است. در بسیاری از دانشگاه‌ها واحدهای درسی این دوره در دو یا سه ترم اول ارائه می‌شوند و فعالیت اصلی دانشجویان در ترم‌های سوم و چهارم روی پایان‌نامه خواهد بود.

تعداد واحد در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد است که می‌تواند شامل دروس تئوری، عملی، سمینار و پایان‌نامه باشد.

آیا دانشگاه علمی کاربردی ارشد بدون کنکور دارد؟

دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال‌های نسبتا دور پذیرش کارشناسی ارشد از طریق آزمون داشت و در این دوره با جذب دانشجو و تربیت آن دانش آموخته کارشناسی ارشد ارائه می‌کرد.

اولین کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علمی کاربردی در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ برگزار شد. پذیرش در مقطع ارشد دانشگاه علمی کاربردی فقط از طریق همان آزمون و برای سال ۹۲ انجام شد.

حتی در سال ۹۳ اعلام شد که:

تعدادی کدرشته برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی در انتظار دریافت مجوز از دفتر گسترش آموزش عالی هستند و امیدواریم دوره‌هایی را ارائه کنیم که نیاز بازار را تامین کند.

اما ناگهان در سال ۹۳ پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علمی کاربردی متوقف شد و در سال ۹۵، رئیس دانشگاه علمی کاربردی رسما خبر از توقف پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در این دانشگاه داد و گفت:

وظیفه دانشگاه علمی کاربردی تربیت تکنسین و کارشناس مورد نیاز کشور است بنابراین این دانشگاه درحال حاضر برنامه ای برای راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد ندارد.

از آن زمان تاکنون بارها دانشگاه علمی کاربردی برای اخذ مجوز جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی تلاش کرده و حتی به دنبال جذب دانشجوی دکتری علمی کاربردی هم بوده، اما همچنان موفق به گرفتن مجوز نشده است.

در اسفندماه ۱۳۹۹، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد:

جزو برنامه دانشگاه هست که از سال ۱۴۰۰ به صورت محدود در بعضی از رشته‌هایی که پروژه محور باشند، پذیرش دانشجوی ارشد داشته باشیم و فکر می‌کنیم که پذیرش کارشناسی ارشد موجب این شود که بتوانیم حلقه نظام آموزش مهارتی را تکمیل کنیم.

پیرو این خبر بسیاری داوطلبان منتظر انتشار دفترچه ارشد علمی کاربردی و نیز لیست رشته های ارشد دانشگاه علمی کاربردی بودند. اما باز هم این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نشد.

از این رو با توجه به این که اصولا دانشگاه علمی کاربردی اجازه جذب دانشجوی کارشناسی ارشد ندارد، دانشجوی بدون کنکور هم جذب نخواهد کرد و داوطلبانی که به دنبال این نوع پذیرش هستند باید به دیگر دانشگاه‌های کشور بیندیشند (برای اطلاع از شیوه‌های پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور روی این لینک کلیک کنید).

دفترچه کارشناسی ارشد علمی کاربردی ۱۴۰۳

دفترچه ارشد علمی کاربردی شامل اطلاعات لازم درخصوص زمان و نحوه ثبت نام، شرایط پذیرش و رشته‌های این دانشگاه در مقطع ارشد خواهد بود که طبیعتا در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

تاکنون هیچ صحبتی درخصوص پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد علمی کاربردی در سال ۱۴۰۳ مطرح نشده است. بنابراین، برای سال ۱۴۰۳ هنوز دفترچه ای هم منتشر نشده است.

به محض انتشار دفترچه کارشناسی ارشد علمی کاربردی در همین مطلب اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

لیست رشته های کارشناسی ارشد علمی کاربردی ۱۴۰۳

با توجه به این که اساسا در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه جذب دانشجو ندارد؛ نمی‌توان فهرستی هم برای رشته‌های دارای پذیرش اعلام کرد.

با این حال پیش از این اعلام شده بود که اگر دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو بگیرد، لیست رشته های کارشناسی ارشد علمی کاربردی شامل رشته های صنعتی خواهد بود. در جدول زیر فهرست رشته‌هایی که در گذشته در این دانشگاه دانشجو پذیرفته شده ارائه گردیده است.

لیست رشته های کارشناسی ارشد علمی کاربردی

عنوان رشته امتحانینوع مدرک کارشناسی مرتبط
مهندسی فناوری ارشد ارتقاء سیستم های کنترونیک ماشین افزارگرایش های الکترونیک – مکاترونیک – مهندسی پزشکی
مهندسی فناوری ارشد بازیافت کاغذصنایع چوب و کاغذ (کلیه گرایش ها) – مهندسی شیمی و کارشناسی شیمی (کلیه گرایش ها) – مهندسی مکانیک (کلیه گرایش ها) – مهندسی برق (کلیه گرایش ها)
مهندسی فناوری ارشد بهینه سازی تولید روغن خوراکیمهندسی فناوری صنایع روغن خوراکی – صنایع غذایی – شیمی
مهندسی فناوری ارشد بهینه سازی تولید قطعات صنعتی فلزیمهندسی مواد و متالوژی (کلیه گرایش ها) و مهندسی مکانیک – شیمی و صنایع با گرایش تولید صنعتی
مهندسی فناوری ارشد بهینه سازی تولید ماشین افزارمهندسی مکانیک (طراحی جامدات – ساخت و تولید) – مهندسی مواد (کلیه گرایش ها) – مهندسی تکنولوژی در گرایش های مرتبط با مکانیک مواد
مهندسی فناوری ارشد بیوتکنولوژی (زیست فناوری)

مواد و فراورده های غذایی

علوم غذایی (ملیه گرایش ها) – مهندسی تکنولوژی و مهندسی فناوری با گرایش های صنایع غذایی (شیرینی، شکلات، آرد، کنسرو، بیوتکننولوژی، روغن)
مهندسی فناوری ارشد بهینه سازی و طراحی موتورهای دیزلیمهندسی مکانیک (کلیه گرایش ها) – مکاترونیک
مهندسی فناوری ارشد بهینه سازی تولید قطعات صنعتیرشته های فنی و مهندسی
مهندسی فناوری ارشد بازیافت پسماند صنعت فولادشیمی – محیط زیست – متالوژی – مکانیک و صنایع

 

زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی ۱۴۰۳

به صورت دقیق نمی توان تاریخی برای ثبت نام ارشد علمی کاربردی بیان کرد؛ چرا که نه هنوز تکلیف پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشخص شده و نه فراخوانی مبنی بر پذیرش دانشجو چه به صورت بدون کنکور و چه با کنکور منتشر شده است.

در سال‌هایی که پذیرش ارشد علمی کاربردی البته از طریق کنکور صورت می‌گرفت، متقاضیان می‌بایست به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کردند.

راهکارهای جایگزین کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی چیست؟

حال که دانستیم دانشگاه علمی کاربردی جذب بدون کنکور ارشد ندارد، باید ببینیم که چه روش هایی جایگزینی برای این نوع پذیرش وجود دارد. در ادامه برخی راههای ورود بدون کنکور به مقطع کارشناسی ارشد را مرور خواهیم کرد:

کارشناسی ارشد استعداد درخشان وزارت علوم

از قدیمی‌ترین روش‌های ورود بدون کنکور به مقطع کارشناسی ارشد، پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم است.

بسیاری از دانشگاه‌های سراسری برای جذب از این شیوه اطلاعیه منتشر می‌کنند و داوطلبان می‌توانند با ارائه درخواست خود متقاضی جذب در آن دانشگاه شوند.

داشتن معدل بالا از مهمترین شرایط پذیرش در این شیوه است اما دانشگاه‌های بزرگ کشور معمولا شرایط دیگری نیز به آن اضافه می‌کنند. االبته مزیت این پذیرش این است که برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم از این شیوه استفاده می‌کنند که پذیرش در آنها به شرط داشتن شرایط پایه بسیار آسانتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از فهرست دانشگاه‌هایی که در حال ثبت نام پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان هستند کلیک کنید.

کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

همانند دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش بدون کنکور استعداد درخشان دارد. البته شرایط پذیرش بدون آزمون این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دولتی آسانتر است و از این رو می‌تواند گزینه جذابی برای کسانی باشد که معدل دوره کارشناسی آنها نسبتا خوب است.

کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور

کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور را شاید نتوان پذیرش بدون آزمون دانست، اما به هر حال برای پذیرش در این دوره هم نیازی به شرکت در آزمون سراسری کارشناسی ارشد نیست.

در این شیوه پذیرش، داوطلبان برای شرکت در آزمون فراگیر دانشگاه ثبت نام می‌کنند و در زمان تعیین شده در جلسه آزمون حاضر شده و به سوالات پاسخ می‌دهند.

از ویژگی‌های ممتاز دوره فراگیر این است که به جای طرح سوالات از منابع کنکوری، سوالات آزمون از دروس ترم اول کارشناسی ارشد طرح می‌شوند و در صورت قبولی داوطلب در آزمون، به طور مستقیم وارد ترم دوم کارشناسی ارشد خواهد شد.

کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد اسلامی

مجوز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد برای اولین بار برای سال ۱۴۰۱ صادر شد و به این دانشگاه اجازه داده شد تا از طریق آزمون فراگیر دانشجوی تحصیلات تکمیلی جذب کند.

محتویات دفترچه ثبت نام دوره فراگیر ارشد آزاد کاملا مشابه فراگیر پیام نور است و همان منابع به عنوان منابع سوالات در نظر گرفته شده است.


اینها مجموعه پیشنهادهایی است که می‌توانند جایگزین کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی شوند. در بخش نظرات همین مطلب می‌توانید سوالات خود را در این زمینه مطرح کنید و یا با ورود به صفحه مشاوره کارشناسی ارشد، از خدمات مشاوره‌ای رایگان استفاده کنید.


شرایط ثبت نام ارشد بدون ازمون دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

همه جزییات شرایط و ضوابط قبولی در متن همین مقاله آمده است.

زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی – کاربردی کی است؟

برای اطلاع دقیق از زمان ثبت نام و اخرین اخبار پذیرش به متن مقاله مراجعه کنید.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۱ دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
نغمه
بهمن ۱۶, ۱۴۰۲ ۲:۰۷ ب٫ظ

آزمون رشته مترجمی زبان عربی در کارشناسی ارشد؟