دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲ | دانلود PDF دفترچه ۱۴۰۲

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون شرکت در آزمون کجا اعلام می‌شود؟ دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲ را از کجا دانلود کنیم؟

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

هر ساله بخشی از پذیرش دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به پذیرش بدون کنکور اختصاص می‌یابد و بسیاری از جوانان این فرصت را پیدا می‌کنند که بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وارد دوره فوق لیسانس شوند.

در جدول زیر انواع شیوه‌های پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور و نیز از طریق آزمون در دوره‌ها و دانشگاه‌های مختلف آورده شده است:

دانشگاه‌های دولتی

شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد بدون کنکور استعداد درخشان

کارشناسی ارشد استاد محور استعداد درخشان

دانشگاه‌های غیرانتفاعی

شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد بدون کنکور استعداد درخشان

کارشناسی ارشد استاد محور استعداد درخشان

پردیس خودگردان دانشگاه‌هاشرکت در آزمون کارشناسی ارشد
پردیس بین‌الملل دانشگاه‌ها (کیش، قشم، ارس)

شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

پذیرش از طریق آزمون اختصاصی

دانشگاه پیام نور

شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد بدون کنکور استعداد درخشان

شرکت در کنکور ارشد فراگیر پیام نور (در صورت برگزاری)

دانشگاه آزاد (واحدهای داخل کشور)

شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

شرکت در کنکور ارشد فراگیر دانشگاه آزاد (تنها برای سال ۱۴۰۱ برگزار شد)

کارشناسی ارشد بدون کنکور استعداد درخشان

واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد

شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

پذیرش ارشد بدون کنکور

پذیرش بدون آزمون روش‌های متنوعی دارد و برای دانلود دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور سال ۱۴۰۲، ابتدا باید نوع پذیرش بدون کنکور مدنظر خود را انتخاب کنیم.

در ادامه همه روش‌های پذیرش بدون کنکور دوره فوق لیسانس داخل کشور را تشریح کرده‌ایم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه‌هایی است که هر ساله از طریق پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد استعدادهای درخشان دانشجو پذیرش می‌کند و داوطلبان می‌توانند از این طریق و بدون شرکت در آزمون سراسری وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.

کلیه شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد، نحوه و هزینه ثبت نام ارشد استعداد درخشان و نیز رشته و واحدهای دانشگاهی دارای پذیرش در قالب دفترچه ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد اعلام می‌شود.

از طریق لینک زیر می‌توانید نسبت به دانلود دفترچه سال ۱۴۰۲ اقدام نمایید:

 

اما شرایط پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد آزاد چیست؟

اگر بخواهیم شرایط را بدون در نظر گرفتن استثنا هر رشته بیان کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حداقل معدل ۱۶ مقطع کارشناسی برای رشته‌های غیرعلوم پزشکی
– نگذشتن بیش از سه سال از فارغ‌التحصیلی در مقطع لیسانس
– هماهنگی رشته کارشناسی ارشد انتخابی با رشته کارشناسی (گروه عمده تحصیلی)

در صورتی که به این پذیرش علاقه‌مند هستید و می‌خواهید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید: شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

توجه داشته باشید که پذیرش بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی، به معنای این که بدون داشتن شرایط فوق هم بتوان وارد مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شد تنها در سال ۱۳۹۹ و با توجه به شرایط خاص کرونا انجام پذیرفت و دیگر تکرار نشد.

به بیان دیگر پذیرش بدون کنکور سوابق تحصیلی آزاد وجود ندارد و شرایط ذکر شده تنها راه ورود بدون کنکور به دانشگاه آزاد است.

دفترچه کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد

اساسا پذیرش کارشناسی ارشد فراگیر بدین معناست که داوطلبان، به جای منابع امتحانی دروس ترم یک را می‌خوانند و در جلسه کنکور در واقع امتحان دروس ترم یک را می‌دهند.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته دوره های فراگیر دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۴۰۱ (نوبت اول) از طریق لینک زیر قابل دریافت است.

 

دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور

دانشگاه پیام نور برای سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار بر اساس آیین نامه کارشناسی ارشد استعداد درخشان دانشجو پذیرفت. با انتشار فراخوان این دانشگاه، دفترچه ثبت نام بدون ازمون پیام نور که شامل رشته‌ها، دانشگاه و ظرفیت پذیرش بود هم منتشر شد.

برای دانلود دفترچه ارشد بدون کنکور پیام نور به لینک زیر مراجعه کنید:

 

یکی دیگر از پذیرش‌هایی که به پذیرش بدون کنکور معروف شده است، پذیرش کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور است که برای دانلود دفترچه آن در سال ۱۴۰۱ می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

 

البته همانطور که در دفترچه هم خواهید دید، اطلاق پذیرش بدون کنکور به فراگیر چندان منطقی نیست و در واقع این نوع پذیرش هم آزمون دارد و اتفاقا قبولی در آزمون فراگیر چندان هم ساده نیست. در واقع به نظر می‌رسد که این اصطلاح بیشتر از سوی موسسات کنکوری فراگیر پیام نور ترویج شده است تا آزمون فراگیر پیام نور را نوعی پذیرش ساده و بی‌دردسر معرفی کنند.

البته پذیرش کارشناسی ارشد فراگیر دو مزیت مهم دارد. اول این که بر خلاف آزمون سراسری کارشناسی ارشد که منابع سوالات نامشخص و نامحدود است، منابع کنکور فراگیر کاملا مشخص است و شما تنها لازم است منابع محدودی را مطالعه کنید. مزیت دوم پذیرش فراگیر هم این است که در این نوع پذیرش، شما به جای مطالعه دروس کنکوری، دروس ترم اول دوره کارشناسی ارشد را مطالعه می‌کنید و از این رو با قبولی در آزمون به طور مستقیم به ترم دوم تحصیلی خواهید رفت و در واقع وقتی را که صرف کنکور می‌کنید به هیچ وجه هدر نمی‌رود.

دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری و غیرانتفاعی

نوع دیگری از پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی وجود دارد که به پذیرش بدون کنکور استعداد درخشان معروف است.

در این نوع پذیرش بدون کنکور، داوطلبانی که دارای شرایط ممتازی هستند می‌توانند بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وارد مقطع فوق لیسانس شوند.

دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور از طریق سهمیه استعداد درخشان منتشر نمی‌شود؛ بلکه شرایط در قالب آیین‌نامه اعلام و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

شرایط پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و از این رو باید اطلاعیه هر دانشگاه را به طور جداگانه مطالعه کرد.

اما اگر بخواهیم مهمترین شرایط این نوع پذیرش را به طور خلاصه ارائه کنیم، نکات زیر حائز اهمیت خواهد بود:

  • قرار گرفتن جز ۱۵ درصد برتر ورودی‌های خود بر اساس معدل کسب شده
  • دانش‌آموختگی دوره کارشناسی در حداکثر ۸ ترم تحصیلی
  • نگذشتن بیش از یک سال از فارغ التحصیلی
  • هماهنگی رشته کارشناسی ارشد و رشته دوره کارشناسی

البته هر یک از این شرایط هم ممکن است استثنائاتی داشته باشند و از این رو اگر احساس می‌کنید شرایط این نوع پذیرش را دارید حتما صفحه پذیرش استعداد درخشان کارشناسی ارشد را به دقت مطالعه کنید. در این صفحه اطلاعات کاملی در خصوص این پذیرش ارائه شده و لینک اطلاعیه دانشگاه‌های مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته است.

ظرفیت کارشناسی ارشد بدون آزمون در دفترچه ثبت نام مشخص می‌شود؟

خیر، با توجه به این که دفترچه ای تحت عنوان دفترچه ثبت نام ارشد بدون کنکور منتشر نمی‌شود و هر دانشگاه به طور مستقل نسبت به انتشار فراخوان و جذب دانشجو اقدام می‌کند، جزئیات شرایط و ظرفیت پذیرش نیز در اطلاعیه هر دانشگاه اعلام می‌شود.

در زمینه پذیرش استعداد درخشان کارشناسی ارشد دو نکته مهم وجود دارد که در ادامه خواهد آمد:

– تفاوت پذیرش استعداد درخشان با پذیرش بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی: پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی به معنای پذیرش بدون کنکور و بر اساس معدل دوره کارشناسی است که تنها یک بار و در سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفت و احتمالا دیگر تکرار نخواهد شد. اما پذیرش استعداد درخشان کارشناسی ارشد سالهاست در جریان است و در سالهای آینده هم برگزار خواهد شد.

– پذیرش استعداد درخشان دانشگاه‌های غیرانتفاعی بسیار محدود و مشمول شهریه است: حتی کسانی که از طریق آیین نامه استعداد درخشان کارشناسی ارشد جذب دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌شوند باید شهریه دوره تحصیلی خود را پرداخت کنند و پذیرش استعداد درخشان به معنای پذیرش رایگان نیست. البته برخی دانشگاه‌ها تخفیف ویژه‌ای را برای این نوع دانشجویان در نظر می‌گیرند.

دفترچه کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی

این نوع پذیرش با توجه به شرایط آسان خود بسیار مشهور شده است و بسیاری از داوطلبان ورود به مقطع کارشناسی ارشد قصد شرکت در این پذیرش را دارند.

پذیرش کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفت و دفترچه آن از طریق لینک زیر قابل دانلود است:

 

البته در همان سال ۱۳۹۹ هم اعلام شد که این نوع پذیرش تنها برای یکبار و با توجه به شرایط خاص کرونایی کشور صورت گرفته است و دیگر تکرار نخواهد شد. در سال ۱۴۰۰ علی‌رغم پیگیری بسیاری از داوطلبان این پذیرش برگزار نشد.

در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی نیازی به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد نبود و مهمترین ملاک ارزیابی داوطلبان سوابق تحصیلی (معدل دوره کارشناسی) آنها بود که این معدل به صورت موثر و با لحاظ شرایط خاص دانشگاه محل کارشناسی محاسبه شد.

دفترچه کارشناسی ارشد بدون آزمون پردیس

شرایط و ضوابط اختصاصی جهت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها در قالب اطلاعیه از سوی پردیس‌ها اعلام می‌شود.

در واقع این نوع پذیرش نیز مستقلا از سوی هر دانشگاه صورت می‌گیرد و دفترچه خاصی به عنوان دفترچه ثبت نام منتشر نمی‌شود.

دفترچه کارشناسی ارشد استاد محور

جزییات نحوه و شرایط ثبت نام و نیز رشته های کارشناسی ارشد استاد محور در فراخوان‌های دانشگاه ها اطلاع ‌رسانی می‌شود. با توجه به این که فراخوان متمرکزی برای این نوع پذیرش منتشر نمی‌شود و فرایند پذیرش در دانشگاه‌ها طی می‌شود، دفترچه‌ای هم منتشر نمی‌شود.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات