رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ (کاملترین لیست)

رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ (کاملترین لیست)

رشته‌ های بدون کنکور کارشناسی ارشد چه رشته‌هایی هستند و در کدام دانشگاه‌ها پذیرش دارند؟ این سوالی است که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

روش های پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور چیست؟

قبل از این که درمورد رشته های دارای پذیرش صحبت کنیم، بد نیست مروری بر روش‌های پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون داشته باشیم:

  • پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان دانشگاه‌های دولتی
  • پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان دانشگاه‌های غیرانتفاعی
  • پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان پیام نور
  • پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان دانشگاه آزاد
  • پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های دولتی
  • پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور واحدهای بین‌الملل دانشگاه آزاد
  • پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور واحدهای بین‌الملل دانشگاه پیام نور
  • پذیرش کارشناسی ارشد استاد محور دانشگاه‌های دولتی
  • پذیرش کارشناسی ارشد استاد محور دانشگاه‌های غیرانتفاعی

بنابراین، در مقطع کارشناسی ارشد همانند مقطع کارشناسی امکان پذیرش بدون کنکور با سوابق تحصیلی وجود ندارد.

رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی چیست؟

رشته هایی که در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دارند در قالب دفترچه ثبت نام کنکور ارشد اعلام می‌شوند. اما این که دقیقا کدام دانشگاه در چه رشته‌هایی پذیرش دارد در دفترچه انتخاب رشته ارشد و پس از برگزاری کنکور و اعلام نتایج اولیه مشخص می‌شود.

اما درخصوص پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور شرایط متفاوت است.

عمده‌ترین روش قبولی ارشد بدون کنکور از طریق ایین نامه استعداد درخشان است. پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان توسط دانشگاه‌های سراسری و آزاد و برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی صورت می‌پذیرد. در این نوع پذیرش نیازی به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد نیست و هر دانشگاه به صورت مستقل اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

در پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم دو شرط مهم برای متقاضیان وجود دارد:

  • اول این که متقاضی با گذراندن سه چهارم واحدهای درسی تا پایان ترم ششم باید جز بیست درصد برتر ورودی‌های خود باشد.
  • متقاضی دوره کارشناسی پیوسته خود را در طول ۸ ترم به پایان رسانده‌ باشد.

البته این دو شرط هم استثنائاتی دارد که با ورود به صفحه ارشد استعداد درخشان مسترتست می‌توانید این موارد را هم مشاهده کنید.

دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲ دانشگاه‌های دولتی

لیست رشته های دارای پذیرش ارشد بدون آزمون توسط دانشگاه‌ها و در فراخوان‌های کارشناسی ارشد استعداد درخشان اعلام می‌شود و این گونه نیست که دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور منتشر شود.

هر دانشگاه با توجه به رشته‌های دارای پذیرش با کنکور ارشد و متناسب با سیاست‌های خود، فهرست رشته‌ها را در فراخوان اعلام می‌کند.

تقریبا در تمام رشته‌هایی که جذب بالایی دارند، پذیرش بدون آزمون هم وجود دارد. به عبارت دیگر، در رشته‌هایی نظیر روانشانسی، حقوق، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، شیمی، فیزیک، ریاضی، مهندسی عمران، اصلاح نباتات و رشته‌هایی از این قبیل که در دانشگاه‌های بسیاری پذیرش دارند، حتما پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد؛ چرا که قطعا در برخی دانشگاه‌ها پذیرش بدون آزمون صورت خواهد پذیرفت.

اما جدای از این گونه رشته‌ها که در دانشگاه‌های مختلف پذیرش دارند، برخی رشته‌ها هم هستند که پذیرش بسیار محدودی دارند و به طور مثال تنها در یک یا دو دانشگاه ارائه می‌شوند. در این شرایط پذیرش بدون آزمون این رشته ها کاملاً بستگی به سیاست دانشگاه دارای پذیرش دارد.

بنابراین، اگر به دنبال پذیرش کارشناسی ارشد بدون ازمون دانشگاه‌های دولتی هستید، برای اطلاع از رشته های ارشد بدون کنکور باید فراخوان هر دانشگاه را بررسی کنید. کلیه فراخوان‌ها در سایت مسترتست، کانال تلگرامی کارشناسی ارشد و پیج اینستاگرامی پی اچ دی تست اطلاع رسانی می‌شود.
 

لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه غیرانتفاعی

همانند دانشگاه‌های دولتی، اگر به دنبال اطلاع از رشته های دارای پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون در دانشگاه‌های غیرانتفاعی هستید، لازم است فراخوان ارشد استعداد درخشان آن دانشگاه را بررسی کنید؛ چرا که هر دانشگاه خودش رشته‌های دارای قبولی بدون کنکور را تعیین می‌کند.

دانشگاه‌های غیرانتفاعی خارج از آیین‌نامه استعداد درخشان، هیچ گونه پذیرش بدون کنکور در مقطع ارشد ندارند.

لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد پیام نور

فهرست رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه پیام نور همزمان با انتشار فراخوان از سوی این دانشگاه اطلاع رسانی می‌شود.

آیا پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد در همه رشته محل‌ها صورت می‌پذیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که پذیرش در یک رشته محل (یعنی در یک رشته خاص از یک دانشگاه خاص) دارای شرایطی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

شرط پذیرش بدون کنکور در یک رشته و دانشگاه خاص

بر اساس آیین‌نامه پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان، برای پذیرش بدون آزمون در یک رشته‌محل لازم است شرایط زیر برقرار باشد:

۱-  برای پذیرش بدون کنکور در یک رشته‌محل لازم است که حتما از طریق کنکور هم پذیرش انجام شود و ظرفیت پذیرش بدون آزمون حداکثر به اندازه ۴۰ درصد ظرفیت پذیرش با آزمون دوره روزانه در هر کد محل تحصیل است؛ که اختصاص دو سوم این ظرفیت به دانش‌آموختگان همان دانشگاه و یک‌سوم باقیمانده به دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها الزامی است.

۲- دانشگاه می‌تواند تمامی ظرفیت پذیرش بدون آزمون خود را برحسب هر کد محل تحصیل، یا نیمی از ظرفیت پذیرش بدون آزمون خود را بر حسب هر کد محل تحصیل و باقیمانده را بر حسب ظرفیت کل رشته‌های با آزمون خود تکمیل کند.

۳- ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی حداکثر به اندازه ده درصد ظرفیت پذیرش با آزمون در هر کد محل تحصیل است.

۴- ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور خود در هر کد محل تحصیل به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون است.

اختیار دانشگاه در پذیرش یا عدم پذیرش بدون کنکور

نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که دانشگاه‌ها الزامی به پذیرش بدون کنکور ندارند و می‌توانند با اختیار کامل در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش استعداد درخشان تصمیم بگیرند. به عبارت دیگر هیچ تضمینی برای پذیرش کارشناسی ارشد بدون ازمون در یک دانشگاه خاص وجود ندارد.

همچنین حتی در صورت پذیرش بدون کنکور در یک دانشگاه، الزامی به پذیرش در همه رشته‌ها نیست و ممکن است دانشگاه در یک سال خاص در یک رشته خاص پذیرش بدون کنکور نداشته باشد.

پذیرش مداوم کارشناسی ارشد بدون کنکور در دانشگاه‌های مطرح

اگر چه دانشگاه‌ها اجباری به پذیرش بدون کنکور ندارند، اما نکته مهم و امیدوارکننده‌ای هم در این زمینه وجود دارد که دانشگاه‌های مطرح در سال‌های اخیر همواره پذیرش استعداد درخشان کارشناسی ارشد داشته‌اند و حتی برخی دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که از پذیرش بدون کنکور خود نسبت به پذیرش از طریق کنکور، رضایت بیشتری دارند.

با توجه به این موضوه به نظر می‌رسد داوطلبان رشته‌های پرطرفدار دانشگاه‌های بزرگ کشور می‌توانند امیدوار باشد که آن دانشگاه در سال جاری هم در آن رشته ها پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد خواهد داشت.

رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

در واحدهای داخل کشور دانشگاه آزاد تنها روش پذیرش بدون شرکت در کنکور از طریق آیین نامه استعداد درخشان است.

شرط اصلی در پذیرش استعداد درخشان دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به معدل متقاضیان است. معدل داوطلبان این نوع پذیرش باید بالاتر از ۱۶ و در برخی رشته‌ها بالاتر از ۱۷ باشد. همچنین محدودیتی در زمینه دانشگاه محل کارشناسی وجود ندارد.

برخلاف دانشگاه‌های سراسری، دانشگاه آزاد برای پذیرش بدون کنکور یک فراخوان کلی منتشر می‌کند و لیست رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور خود را نیز در قالب دفترچه ارشد استعداد درخشان این دانشگاه اعلام می‌کند. برای دانلود دفترچه کارشناسی ارشد بدون کنکور کلیک کنید.

پس از انتشار دفترچه ارشد بدون ازمون ازاد و با شروع مهلت ثبت نام، داوطلبان واجد شرایط می‌توانند نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته‌محل‌های مدنظر خود اقدام نمایند.

عموما رشته‌های پرمخاطب در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش دارند و امکان جذب بدون آزمون در این دانشگاه هم وجود خواهد داشت.

رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور پردیس

پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور پردیس مختص پردیس های بین الملل دانشگاه‌ها مانند پردیس کیش و ارس دانشگاه تهران است و برای پردیس‌های خودگردان پذیرش بدون آزمون صورت نمی‌گیرد. هر دانشگاه فراخوان مستقلی در این خصوص منتشر می‌کند و لیست رشته های بدون کنکور پردیس بین الملل هم در فراخوان منتشر می‌شود.

این که چه رشته هایی در پردیس های بین الملل پذیرش بدون کنکور ارشد دارند را نیز خود دانشگاه تعیین می‌کند.

رشته های ارشد واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در واحدهای بین‌الملل ارس، کیش و امارات به صورت بدون کنکور دانشجوی ارشد پذیرش می‌کند. در همین راستا، طی فراخوانی نسبت به اعلام جزئیات ثبت نام و رشته های دارای پذیرش اقدام می‌کند.

رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور واحدهای بین الملل پیام نور

رشته های کارشناسی ارشد واحدهای بین الملل پیام نور (بدون کنکور و از طریق آزمون اختصاصی) در فراخوان پذیرش این دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

رشته های کارشناسی ارشد استاد محور

پذیرش کارشناسی ارشد استاد محور استعداد درخشان برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت.

در پذیرش استاد محور استعداد درخشان، همه جزییات لازم ازجمله رشته‌های دارای پذیرش، اساتید میزبان و عناوین پایان نامه‌های کارشناسی ارشد در فراخوان دانشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه پذیرش کارشناسی ارشد استاد محور کلیک کنید.

لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مشهد ، لیست رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرمان و بقیه دانشگاه ها را از کجا ببینیم؟

لیست رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد همه واحدهای این دانشگاه در قالب دفترچه ثبت نام ارشد بدون کنکور اعلام می‌شود که لینک دانلود آن در متن همین مقاله آمده است.

لیست رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تهران چیست؟

با اعلام فراخوان کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تهران، رشته های دارای پذیرش هم اعلام می‌شود.