نخبگان

تقلب در دانشگاه آزاد!

“باند حرفه ای که پس از آزمون دستگیر شد”، “اخلالگران معرفی شدند”، “کلاهبرداران کنکوری دروغگو بودند” و … اینها عباراتی هستند که در اطلاعیه های دانشگاه آزاد منتشر شده آن هم پس از برگزاری آزمون هایی که در آن از برقراری کامل امنیت خبر داده بود.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

مجله مهر: پس از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۱ دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای از دستگیری باند حرفه‌ای سرقت سوالات آزمون کارشناسی ارشد در واحد علوم و تحقیقات خبر داده و اعلام می کند: این باند در حین برگزاری آزمون در این دانشگاه دستگیر شدند.

دستگیری باند حرفه‌ای سرقت سوالات آزمون کارشناسی ارشد در اردیبهشت ۹۱

دانشگاه آزاد در ادامه اطلاعیه خود اعلام می کند: این باند ۵ نفره سئوالات کنکور را به شیوه‌های کاملا حرفه‌ای و به شکل سازمان یافته و تشکیلاتی سرقت می‌کردند که با هوشیاری و همکاری حراست و اداره حفاظت برگزاری آزمون در واحد علوم و تحقیقات دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند. با هوشیاری عوامل اجرایی فردی که به جای داوطلب اصلی و ثبت‌نام کننده حضور یافته بود، از طریق تطبیق عکسها مشخص و شناسایی شد که با این افراد خاطی طبق قوانین و مقررات مصوب کنکور دانشگاه آزاد برخورد شده و محرومیت‌های خاصی نیز بر آنان اعمال می‌شود.

نکته جالب توجه در اطلاعیه ها و اعلان های دانشگاه آزاد این است که واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد همواره مکان بازدید مسئولان بوده و خبرنگاران در همان حوزه به همراه ریاست دانشگاه آزاد و ریاست مرکز آزمون این دانشگاه حضور داشته اند و همواره در زمان بازدید خبرنگاران صحبت از برقراری امنیت به طور کامل بوده است.

اما پس از برگزاری آزمون اطلاعیه های قابل توجه از اخلال و باند فروش سئوال و یا داوطلبی که خود را جای دیگری جا زده است، منتشر می شود و نکته جالب تر این که همه تخلفات در همان واحدی که مورد بازدید قرار می گیرد، رخ می دهد و مسئولان دانشگاه هم تاکید می کنند که تاکنون گزارشی از مشکلات یا بی نظمی در آزمون نداشته اند.

دستگیری اخلالگران نظم و امنیت کنکور دانشگاه آزاد در تیرماه سال ۸۵

در تیرماه سال ۸۵ عبدالله جاسبی – رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی علوم و تحقیقات تهران کنکور سراسری دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران گفت: اخلالگران نظم و امنیت کنکور دانشگاه آزاد دستگیر شدند.

جاسبی ادامه داد: در آزمون سال جاری عده ای قصد اختلال و بی نظمی در برگزاری آزمون را داشتند که پیش از برگزاری کنکور عده ای از این افراد دستگیر شدند و بقیه نیز تحت تعقیب قانون قرار گرفته اند.

دستگیری اعضای باند اخلال در آزمون کارشناسی ارشد آزاد در اردیبهشت سال ۸۸

سه سال بعد در اردیبهشت ماه سال ۸۸ بار دیگر دانشگاه آزاد اعلام کرد اعضای باند اخلال در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد دستگیر شدند.

دانشگاه آزاد اسلامی در اطلاعیه رسمی اعلام کرد در جریان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۸ این دانشگاه با هوشیاری و اشراف اطلاعاتی نیروهای حراستی، عوامل این باند شناسایی و با همکاری پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

دانشگاه در ادامه اطلاعیه خود یادآوری می کند: این گروه با بکارگیری برخی از افراد و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاهها و تهیه مدارک شناسایی مجعول و با هویتی جعلی در این آزمون ثبت نام کرده و قصد داشتند پس از ورود به جلسه و دریافت سئوالات امتحانی در زمانی کوتاه پاسخ آنها را تهیه و پس از آن از جلسه امتحانی خارج کرده و سپس به طریقی این پاسخها را در اختیار داوطلبان مرتبط با خود قرار دهند و در نهایت با اقدام به موقع عوامل حراست و حفاظت آزمون نامبردگان پس از استقرار در جلسه امتحان، شناسایی و قبل از هرگونه اقدامی دستگیر و در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.

شناسایی کلاهبردارهای کنکوری در کلاسهای کنکور و بازداشت متقلب پیامکی

اما این موضوع پایان ماجرا نبود و در آذرماه سال ۸۸ عبدالله سجادی جاغرق رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد در گفتگو با مهر از شناسایی کلاهبردارهای کنکوری در کلاسهای کنکور و بازداشت متقلب پیامکی خبر داد و در پاسخ به شایعات موجود درباره نشر سئوالات غیرواقعی برای اخاذی از داوطلبان کنکورهای دانشگاه آزاد می گوید: ما در آموزشگاههای کنکور افرادی که این گونه ادعاهای واهی را دارند شناسایی کرده و با آنها برخورد می‌کنیم.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه: نشر سئوالات کنکورهای دانشگاه آزاد با ساز و کارهای فعلی کاملاً محال است

سجادی جاغرق می افزاید: در حال حاضر نشر سئوالات کنکورهای دانشگاه آزاد با ساز و کارهای فعلی که در مرکز آزمون دانشگاه آزاد وجود دارد کاملاً محال است و عمدتاً عده ای پیدا می شوند که شرایط روحی سخت داوطلب را مورد سوء استفاده قرار می دهند. در واقع این افراد از داوطلبان کلاهبرداری می کنند زیرا سئوالی وجود ندارد که آنها بخواهند بفروشند. این افراد تنها پس از دریافت پول از داوطلب متواری می شوند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ما در مرکز آزمون دانشگاه آزاد هشیار هستیم و افرادی را در قالب داوطلب به آموزشگاههای کنکور اعزام کرده و افراد کلاهبردار را شناسایی می کنیم و اگر هم بخواهد این موضوع ادامه یابد با هماهنگی مراجع قضایی با این افراد برخورد صورت می گیرد. ما در این مدت به مورد ادعایی برنخورده ایم که درست از آب دربیاید.

موضوع فروش سئوالات، اخلال در آزمون های سراسری دانشگاه آزاد، تخلف در زمان برگزاری آزمون به موضوع مهمی برای داوطلبان کنکور دانشگاه آزاد در این سالها بدل شده و با وجود اینکه مسئولان دانشگاه آزاد در زمان برگزاری آزمون های کشوری موضوع امنیت را به عنوان یکی از موضوعات مهم بیان می کنند اما با این حال این موضوع به عنوان یک مسئله از سالها قبل در این دانشگاه مطرح است.

ردپای گزارش های تخلف کنکور دانشگاه آزاد در هیات تحقیق و تفحص آموزش عالی

در آبان ماه سال ۸۴ “علیرضا زاکانی” – رئیس هیات تحقیق و تفحص از آموزش عالی کشور در آن زمان، در نشست مطبوعاتی گزارشی از هیأت تحقیق و تفحص از آموزش عالی قرائت کرد و در آن به موضوع تخلفات ۲ آزمون کشوری دانشگاه آزاد و دستیاری تخصصی پزشکی پرداخت. زاکانی نماینده مردم تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در این گزارش به بخش هایی که به دانشگاه آزاد مربوط می شود، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گزارشهای تخلف در خصوص کنکور از دانشگاه آزاد دریافت شده است.

اعلام نام دانشگاه آزاد در پرونده فروش سئوالات در گزارش قوه قضائیه

پس از آن یکبار دیگر در خرداد ماه سال ۸۷ نام دانشگاه آزاد و پرونده فروش سئوالات کنکور این دانشگاه در گزارش عملکرد قوه قضائیه که در رابطه با سوء استفاده برخی مسئولان و قضات از موقعیت شغلی خود در خصوص فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد اسلامی سالهای ۱۳۸۲ و۱۳۸۳ و آزمون دستیاری پزشکی سال ۱۳۸۲ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، مورد تأکید قرار گرفت.

در این گزارش آمده است: “موضوع افشاء فروش سئوالات کنکور سراسری دانشگاه آزاد اسلامی باعث تشویش اذهان عمومی به خصوص جوانان و به یک موضوع ملی تبدیل شد. در خصوص پرونده های فروش سئوالات و پاسخنامه های کنکور دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۸۲ چهار پرونده که اصلی بودن سئوالات و پاسخنامه های آنها در مجاری قانونی محرز گشته و صورت جلسات کشف آنها نیز مربوط به قبل از برگزاری آزمون بوده تشکیل شده است.”

در بخش دیگری از این گزارش یادآور شده است: “درسال ۱۳۸۳ در ادامه رسیدگی به تخلفات آموزشگاههای کنکور پرونده ای در شعبه ۱۲ ناحیه ۷ تهران تشکیل و با بررسی شبکه فروش سئوالات کنکور دانشگاه آزاد اسلامی و سراسری، بیش از ۲۰۰ نفر از متهمین احضار و بعضاً بازداشت می شوند. در بازپرسی، متهمان اقرار صریحی را در خصوص فروش سئوالات و یا سوء استفاده و فساد بیان کردند ولی با ادامه پیگیری‌های بازپرس این شعبه و احضار یکی از متهمان مرتبط با یکی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخهای ۱۶ و ۲۳ خرداد ۸۴، دادستان تهران با دستور مورخ ۲۱ خرداد ۸۴ ریاست محترم قوه قضائیه ایشان را جابجا و رسیدگی به پرونده ها را به بازپرسی شعبه دوم ارجاع می کنند و بازپرس این شعبه ضمن اعلام کفایت تحقیقات، برای اکثریت متهمین فوق الذکر با اعلام فقد ادله اثباتی قرار منع پیگرد صادر می ‌کند.”

سرنوشت هزاران داوطلب و گزارشهای پی در پی از فروش سئوالات

فروش سئوال، اخلال در نظم، کلاهبرداری در آموزشگاه، جای یکدیگر امتحان دادن و بسیاری دیگر از تخلفات آزمونی، تنها یک تخلف ساده نیستند. سرنوشت صدها نفر در آزمون های رقابتی و سنگین، به جابجا شدن چند مربع کوچک بستگی پیدا کرده است و حراست از این آزمونها باید به یکی از دغدغه های اصلی مسئولان برگزاری آنها بدل شود. مسئولان برگزاری آزمون باید خدشه دار شدن اعتماد داوطلبان را برای سلامت کنکور برگزار شده در نظر بگیرند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات