احتمال حذف کنکور برخی کد رشتههای کارشناسی ارشد/ بومی شدن علم هستهای در کشور
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست رؤسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور در دانشگاه علوم انتظامی در جمع خبرنگاران گفت: دشمنان ما علم را ابزاری برای سلطه میدانند ولی ما علم را ابزاری برای تعالی بشریت میدانیم و به همین دلیل عمل ما در برابر علم آنها متفاوت است.
میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …
وی با بیان اینکه علم سبب ایجاد اقتدار میشود و آنها نمیتوانند اقتدار ما را ببینند، اظهار داشت: با این وجود ما با کسی قطع همکاری نمیکنیم مگر اینکه خودشان همکاری را با ما قطع کرده و خودشان را از علمی که ما تولید میکنیم محروم کنند.
دانشجو گفت: پیشرفت ما ثمره دانشجویان متخصص ماست و حتی در صورت تهدید، تحریم و شهید شدن دانشمندانمان نیز راهمان را ادامه میدهیم.
* ادغام آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد جایگاه دانشگاه آزاد را مشخص میکند
وزیر علوم گفت: ادغام آزمونها به صورت مرحله به مرحله و مشترک در رشتهمحلها و مقاطع رقابت چندانی نداشته باشد صورت میگیرد.
وی افزود: در حال حاضر در مقاطع ارشد و دکترا رقابت بسیار بالاست به طوری که در مقطع کارشناسی ارشد یک میلیون نفر رقابت میکنند و حتی با ۳ برابر کردن ظرفیت هنوز امکان پذیرش ۹۰ هزار نفر را داریم.
وزیر علوم ادامه داد: ادغام آزمونهای دانشگاههای دولتی و سراسری جایگاه دانشگاه آزاد را مشخص میکند، اینکه داوطلبان ابتدا رشتههایی را برای دانشگاههای دولتی مشخص کرده و پس از آن دانشگاه آزاد را انتخاب کنند قدرناشناسی در برابر خدمات دانشگاه آزاد است.
وی گفت: دانشگاه آزاد خدمات بسیاری تقبل کرده است و ادغام آزمون جایگاه بالای این دانشگاه را نشان میدهد.
* ضرورت ایجاد تحول در دانشگاههای کشور
دانشجو با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در دانشگاههای کشور بر اساس فرهنگ ایرانی _ اسلامی گفت: ما باید فرهنگ ایرانی _ اسلامی را در دانشگاههای خود ایجاد کنیم و تولید دانش را در راستای رفع نیازهای کشور انجام دهیم.
وی ادامه داد: تا وقتی من در وزارت علوم هستم در مسیر تغییر و تحول حرکت میکنیم و دشمنان نیز نسبت به وزارت علوم خصمانه برخورد میکنند ولی ما مسیر خود را تغییر نمیدهیم.
وی با بیان اینکه برخی پایگاههای علمی کشور دانشگاههای ما را تحریم میکنند، گفت: ایجاد پایگاهها برای اشاعه علم است بنابراین تحریم در این پایگاهها معنی نمیدهد مگر اینکه هدف از ایجاد پایگاهها مسائل دیگری باشد.
* بومی شدن علم هستهای در کشور/ آمادگی ایران برای انتقال علم
وزیر علوم گفت: اگر تحریمها قرار بود ملت را از مسیر خود منحرف کند، انقلاب اسلامی پایداری نداشت و بر این اساس قشر دانشگاهی محال است به دلیل تحریمها از مسیر اصلی خود خارج شود.
وی با بیان اینکه تمام کشور در حوزه بودجههای عمرانی با چالشهایی روبرو است، گفت: وزارت علوم در نیز در حوزه بودجههای عمرانی با مشکلاتی روبرو است، اما در دیگر حوزه بودجهای مشکل خاصی ندارد.
دانشجو بیان داشت: جامعه دانشگاهی که میگویند پیشرو هستند، باید در مقابل تحریمها نیز پیشرو باشند و وزارت علوم نیز فعالیت میکنند تا کمبودها کمتر به چشم بیاید و برای این موضوعات راهکارهایی را دنبال میکند.
وی با بیان اینکه نگاه ایران به علم، ارتقاء بشریت و استفاده علم برای تمام دنیاست، گفت: به دلیل این نگاهها یکی از پایگاههای علمی ۲ دانشگاه کشور را تحریم کرده است.
وزیر علوم با اشاره به بومی شدن علم هستهای گفت: علم هستهای در کشور بومی شده است و ایران آمادگی دارد این علم را به دیگر کشورها نیز منتقل کند.
* تأسیس جامعه خیرین دانشگاهساز
دانشجو گفت: دانشگاه برای کشور نیرو ساز است و زیرساخت هر کشوری نیروی انسانی آن کشور است که اگر نیروهای متعهد داشته باشیم حتما کشور از اقتدار بیشتری برخوردار میشود و اگر خیرین کمک کنند بسیار خداپسندانه است.
وی افزود: در بیشتر دانشگاهها هیئت امنا داریم که باید در هیئت امنای دانشگاهها یک نفر از اعضای جامعه خیرین نیز عضو باشند.
وزیر علوم اظهار داشت: برای هر یک از اعضای کمیته خیرین حکم صادر میشود تا در هیئت امنای دانشگاهها حضور داشته باشند.