مواجه بودن دانشگاه آزاد با بحران مالی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد تنها دانشگاهی در ایران است که با پول نفت اداره نمی‌شود گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش جمعیت، پاسخگو نبودن میزان شهریه‌ها و تورم موجود در کشور دانشگاه آزاد با بحران مالی مواجه است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر میرزاده در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مهمترین چالش‌هایی که دانشگاه آزاد در چند سال اخیر با آن مواجه بوده است، مشکلات مالی و مربوط به جذب استاد است، تصریح کرد: با اینکه دانشگاه آزاد از نظر امکانات و اراضی ثروتی معادل با ۲۵۰ میلیارد دلار دارد ولی مهمترین مسئله در رابطه با مشکلات مالی این است که دانشگاه نمی‌خواهد از موجودی خود خرج کند و لازم است مخارج دانشگاه از یکی از منابع مالی برآورده شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل مالی دانشگاه آزاد از یکی از روش‌های استفاده از درآمدهای دیگر، قرض گرفتن پول از بانک و یا فروش برخی از اموال دانشگاه قابل حل است ادامه داد: با این حال دانشگاه آزاد تصمیم دارد برای اولین بار با استفاده از اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری در کارهای اقتصادی منبع مالی دیگری را جهت تامین مخارج خود ایجاد کند.

وی در این باره اظهار کرد: مجوز تاسیس شرکت‌های دانش بنیان از سوی هیئت امنای مرکزی به رسمیت شناخته شده است و می‌توان با سرمایه گذاری در این شرکت‌ها درآمدهایی را به دست آورد.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه علم در این دانشگاه کمتر از سایر دانشگاه‌ها نیست خاطر نشان کرد: در حال حاضر در دنیا فروش دانش فنی از دو راه فروش علم و پرداخت مستقیم و یا مشارکت دادن دانش فنی در کارهای اقتصادی صورت می‌گیرد.

وی یکی از مشکلات جهان سومی را عدم ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت دانست و اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت جدید ارتباطات بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم بهتر شده است و با معاونت علمی وزارت علوم نیز توافق نامه‌ای جهت همکاری و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان امضا شده است.

۹۰۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد بدون متقاضی است

میرزاده با تاکید بر اینکه کاهش رشد جمعیت جوان باعث شده است که ۹۰۰۰ رشته محل در این دانشگاه متقاضی نداشته باشند تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد ۱۹ هزار رشته محل را در ۴۷۲ شعبه ارائه می‌دهد که از این میزان ۹۰۰۰ رشته محل متقاضی ندارد و این کاهش تقاضا به معنای آن است که در حالی که هزینه‌ها همچنان پابرجاست شهریه‌ای پرداخت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ۱۲ سال گذشته تعداد ۲۵۱۵ دانشگاه در ایران تاسیس شده است که این تعداد دانشگاه نتوانسته تاثیر کافی را در صنعت کشور داشته باشد، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم علم را به صنعت تبدیل کنیم تنها راه آن ایجاد اعتماد متقابل بین دانشگاه و صنعت است.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که این دانشگاه تا به حال توانسته چه مشکلی را به صورت مشخص در کشور برطرف کند اظهار کرد: در سه دهه گذشته دانشگاه آزاد مجبور بوده زیربنا و نیروهای مربوط را فراهم کند و در حال حاضر موقع آن فرا رسیده است که جلوی توسعه کمی در این دانشگاه گرفته شود و توسعه کیفی در جهت حل مشکلات علمی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد تاکنون نتوانسته است در حل مشکلات صنعت هیچ توفیقی پیدا کند اما از این بعد باید همه توان آن در تبدیل علم به صنعت متمرکز شود.

میرزاده با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد با گذشت سه دهه از فعالیت خود مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته است ادامه داد: در این دانشگاه تصمیم گرفته شده است که طی چهار سال آینده به اندازه هشت سال کار شود به طوری که این دانشگاه بتواند در توسعه کشور پیشرفت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق نظر سازمان‌های جهانی تاسیس دانشگاه آزاد در ایران در ایجاد شهرهای دانشگاهی موثر بوده است، خاطر نشان کرد: این دانشگاه علاوه بر تاثیراتی که در اشتغال زایی و توسعه اجتماعی و فرهنگی داشته است موجب توسعه اقتصادی،‌رشد ساختمان سازی، شهرنشینی و توسعه شهری نیز شده است. اما متاسفانه نتوانسته است در ارتباط با تولید صنعت و ثروت از علم تاثیر داشته باشد.

کشور با تخلیه ژن‌های باهوش روبرو است

رئیس دانشگاه آزاد همچنین در توضیح این گفته خود که کشور با تخلیه ژن‌های باهوش روبرو است اظهار کرد:‌ این تخلیه ژن‌های باهوش به این دلیل است که در حال حاضر ۹۵۰ هزار متقاضی شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد و ۳۳۱ هزار نفر متقاضی شرکت در دوره‌های phd در کشور هستند. اما مجموعه دانشگاه‌ها تنها می‌تواند نزدیک به ۲۶ درصد متقاضیان دوره‌های ارشد و پنج درصد دانشجویان متقاضی شرکت در دوره‌های دکتری را پذیرش کند و همین امر موجب می‌شود که سایر متقاضیان برای ادامه تحصیلات از کشور خارج شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در کنار این تخلیه ژن‌های باهوش خسارات اقتصادی نیز به کشور وارد می‌شود چرا که حدود یک میلیون دلار صرف یک شخص تحصیل‌کرده ۲۴ یا ۲۶ ساله می‌شود که تا این سال از امکانات ملی استفاده کرده است اما این فرد از کشور خارج می‌شود و این یک لطمه اقتصادی به ایران است.

رئیس دانشگاه آزاد افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی را یکی از ساز و کارهای حل این مشکل دانست و در این باره اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد ۴۴ درصد وزن آموزش پزشکی و ۴۰ درصد وزن آموزش غیرپزشکی را بر عهده دارد و با توجه به اینکه تقاضای تحصیلات تکمیلی در کشور بالاست و نیاز صنعت نیز در افراد کارشناس و تحصیل کرده افزایش پیدا کرده است، یکی از اهداف دانشگاه آزاد در سالهای آینده افزایش ظرفیت پذیرش دوره‌های تحصیلات تکمیلی است.

به گفته وی یکی از طرح های دانشگاه آزاد برای آنکه بتوان ظرفیت تحصیلات تکمیلی را در دوره دکتری بالا ببرد آن است که هر استادی که بتواند دانشجوی دکترا را با تامین ۵۰ درصد از هزینه آن از طریق صنعت و ۵۰ درصد از هزینه آن از سوی دانشگاه آزاد تربیت کند می‌تواند در این دانشگاه‌ها پذیرش شود.

میرزاده در این باره خاطر نشان کرد: این یک پروژه پژوهش محور است و شیوه‌ای است که سالها در دانشگاه‌های خارج از کشور انجام گرفته و وزارت علوم نیز از سوی معاونت علمی در حال فعالیت در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه تاسیس پردیس علم و فناوری یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد جهت ورود به صنعت و بکارگیری علم در تولید ثروت است اظهار کرد:‌ دانشگاه آزاد در تاسیس شرکت‌های دانش بنیان از دانشگاه‌های سراسری عقب تر است اما در حال حاضر برنامه دارد در مراکز استان‌ها با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان ارتباط بیشتری را بین صنعت و علم و تولید محصول ایجاد کند.

رئیس دانشگاه آزاد همچنین با اشاره به اینکه سطح دانشگاه‌های آزاد به دلیل هم افزایی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سایر دانشگا‌ه‌های کشور پایین تر نیست، خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد واحدهایی را دارد که آمادگی ورود به صنعت را دارد مثل دانشگاه آزاد قزوین که در سطح دانشگاه شریف است و از بسیاری از دانشگاه‌های منطقه نیز بالاتر است.

شهریه دانشگاه آزاد از شهریه بسیاری از مهدهای کودک‌ مرکز شهر نیز کمتر است

وی با اشاره به اینکه هزینه آموزش در دانشگاه آزاد ۵۰ درصد از قیمت تمام شده و سرانه دانشجو در دانشگاه‌های سراسری کمتر است، تصریح کرد:‌در زمینه مالی ظلم زیادی به دانشگاه آزاد شده است و باید توجه داشت که تا امروز نزدیک به ۴.۵ میلیون نفر از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده و وارد چرخه صنعت و اقتصاد شده‌اند که اگر این تعداد دانشجو از کشور خارج می‌شدند میلیاردها ضرر به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

میرزاده با تاکید بر اینکه شهریه دانشجویی دانشگاه آزاد از شهریه بسیاری از مهدهای کودک‌ مرکز شهر نیز کمتر است گفت: در دانشگاه آزاد آموزش تقریبا مجانی تمام می‌شود و به همین علت هم بسیاری از واحدهای این دانشگاه زیان‌ده شده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد مصداق کامل و عینی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است اظهار کرد: لازم است دولت هر یک از کارهایی را که بخش خصوصی می‌تواند از عهده انجام آن برآید را به این بخش واگذار کرده و دولت کارهای مهمتری را در کشور انجام داده است.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات