نخبگان

توضیحات غریبی درباره رشته های مصوب کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

معاون آموزشی دانشگاه آزاد گفت : دانشجویان کد رشته هایی که در بین رشته های مصوب نیستند به هیچ وجه نگران نباشند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر حسین غریبی با اشاره به اعلام رشته محل‌های مصوب وزارت علوم با توجه به بازدیدهای متعدد معاونان و مدیران وزارت علوم از واحدهای دانشگاه آزاد گفت: مدیران وزارت علوم در نتیجه این بازدیدها به خوبی از دستاوردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه آگاه شده‌اند و اعلام خبر رشته‌های مصوب توسط وزارت علوم بیشتر در جهت تقویت این حرکت است.

وی در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم سایر رشته‌های باقی مانده را نیز به همین شکل و با یک تعامل مناسب، خیلی زود به سرانجام رسانده و مصوبه آنان توسط وزارت علوم اعلام شود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رشته‌های باقی‌مانده، تاکید کرد: «جای هیچ نگرانی برای دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می کنند و همچنین داوطلبینی که انشاءالله از مهر ماه دانشجو شده و وارد دانشگاه آزاد می‌شوند وجود ندارد زیرا تعامل بسیار خوبی بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد برقرار است و همان طور که دکتر شریعتی نیاسری معاون محترم آموزشی وزارت علوم نیز اعلام کرد؛ اقدامات لازم برای تصویب رشته‌های باقیمانده انجام شده است.»

دکتر غریبی درباره فرایند تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت علوم گفت: در ارتباط با تصویب رشته هایی که برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به وزارت علوم فرستاده بودیم، وضعیت به این گونه بود که بعضی از پرونده ها از قبل در وزارت علوم وجود داشت و وزارت علوم هم به صورت عادی و با روند معمولی آنها را مورد بررسی قرار می داد و در این بررسی ها تقریبا تعداد زیادی از این پرونده ها به سرانجام رسیده است و تعدادی هم در حال بررسی است.

وی افزود: بخشی از این پرونده ها نیز در کمیته ۵ نفره ای که در این وزارتخانه تشکیل شد مورد بررسی قرار گرفت و از مجموع رشته‌هایی که سال گذشته برای تمام مقاطع در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کردیم تعداد ۱۴۷۷ رشته محل به تصویب رسید.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد ادامه داد: البته انتظار هم می رفت با توجه به پتانسیل خوبی که در مجموعه دانشگاه آزاد از لحاظ تعداد هیات علمی وجود دارد این همکاری ها صورت گیرد.

همکاری ۶۵ هزار نفر هیات علمی با دانشگاه آزاد اسلامی

وی در ادامه در خصوص تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نزدیک به ۶۵ هزار نفر در قالب هیات علمی با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند که از این تعداد حدود ۳۱ هزار نفر به صورت تمام وقت و بیش ۳۴ هزار نفر نیز به صورت نیمه وقت در دانشگاه آزاد با ما همکاری می کنند.

غریبی افزود: در همین راستا یکی از بحث‌های بین ما و وزارت علوم ، تامین هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت در دانشگاه آزاد بود. خوشبختانه این مشکل نیز مرتفع شده و نظر وزارت علوم در این خصوص نیز تامین شده است. بنابراین با توجه به تامین نظر وزارت در این رابطه و با توجه به تعامل خوب با وزارت علوم و البته آگاهی و اطلاع مدیران و کارشناسان محترم وزارت از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی، به امید خدا بقیه رشته ها هم به تصویب وزارت علوم خواهد رسید.

وی در ادامه در خصوص تاثیر تعامل با وزارت علوم در روند کاری دانشگاه آزاد گفت: با توجه به شناختی که وزارت علوم از دانشگاه آزاد اسلامی پیدا کرده است و به دلیل وجود پتانسیل خوب دانشگاه آزاد، توانسته ایم اعتماد وزارت علوم را برای انجام کارهای اموزشی و پژوهشی جلب کنیم. از این رو تعامل بسیار خوبی بین دو نهاد راهبردی آموزش عالی در دو بخش خصوصی و دولتی برقرار شده است.

یکی از دلایل ایجاد هم‌افزایی میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم،‌ استراتژی دولت تدبیر و امید است

غریبی با تاکید بر این‌که « ما در دانشگاه آزاد تمام نهاد های آموزشی را بیش از آن‌که رقیب خود بدانیم، همکار خود می‌بینم»؛ ادامه داد: دولت تدبیر و امید نیزدر به وجود آمدن این راهبرد در دانشگاه آزاد سهم بسزایی داشته است. راهبرد توسعه علمی نتیجه‌اش همکاری ما با وزارت علوم شده است و در نهایت منجر به هم‌افزایی در استفاده از همه منابع کشور در بخش دولتی و خصوصی شده است.

معاون اموزشی دانشگاه آزاد افزود: در همین راستا و در یک نگاه جدید باید به سویی حرکت کنیم تا در تحقق راهبرد توسعه آموزشی و پژوهشی، نقشی اثربخش ایفا کنیم.

به گفته غریبی « اگر با این نگاه مباحث را پیش ببریم؛ آن وقت خواهیم توانست با منابعی که در بخش خصوصی و با همیاری مردم بدست آمده است ، در موفقیت ابعاد مختلف توسعه علمی به اشتراک بگذاریم ».

غریبی یادآور شد: باید به این حقیقت اذعان داشت که درخواست مردم از دولت تدبیر و امید این است که ما بتوانیم آموزش بهره‌ورتر راردر کنار پژوهش اثربخش داشته باشیم و از دستاوردهای آموزش و پژوهش، کشور عزیز ما بتواند انسان‌های فرهیخته و با دانش را به عنوان زیر‌ساخت اصلی، برای توسعه و تغییر فرهنگ، در ارتباط با همه چالش‌های موجود در کشور و منطقه، به جامعه جهانی معرفی کند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد در ادامه ابراز امیدواری کرد که « در آینده بتوانیم با همکاری با وزارت علوم ، توسعه علمی را به عنوان یک راهبرد اساسی برای کشور به ارمغان آوریم».

نحوه شکل‌گیری کمیته ۵ نفره و چگونگی روند تصویب رشته‌ محل‌ها در آن

غریبی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص نحوه تشکیل کمیته ۵ نفره برای تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد گفت: در ابتدای دوره مدیریت فعلی دانشگاه، ما بیش از ۴۲ واحد علوم تحقیقات در کشور داشتیم که در دوره مدیریت قبلی و دولت پیشین برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به وجود آمده بودند و در عین حال بخاطر کمبود منابع کیفی و آموزشی، از کیفیت مناسبی هم برخوردار نبودند. بنابراین در یک تصمیم گیری که با هماهنگی وزارت علوم انجام شد، مقرر شد که دانشجویان ارشد و دکترا هم چنین منابع انسانی و فضاهای فیزیکی آنها به منظور کمک به توسعه علمی هرچه بیشتر کشور در اختیار واحدهای همجوار یا بزرگ‌تر قرار بگیرد.

غریبی افزود: بر مبنای این توافق، قرار شد که دانشگاه آزاد با معرفی رشته های جدید در مقاطع ارشد و دکتری در واجدهای تجمیع شده آسودگی خیالی را برای دانشجویان موجود فراهم نماید. به همین سبب این کمیته ۵ نفره نیز شکل گرفت تا بتوانیم در روند اجرایی شدن توافقات میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد و به منظور سامان دادن به رشته‌ های اعلام شده در دوره قبل، تسریع شود. به همین علت کمیته ۵ نفره متشکل از دکتر شریعتی نیاسر ، دکتر ذکایی و دکتر حسینی از طرف وزارت علوم و دکتر علوی فاضل و بنده هم از طرف دانشگاه آزاد پیگیر تصویب رشته محل‌ها شد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص روند تصویب پرونده های دانشگاه آزاد در کمیته ۵ نفره گفت: همانطور که اشاره کردم علاوه بر شورای گسترش، بخشی از رشته های دانشگاهی نیز از طرف کیمته ۵ نفره تشکیل‌شده در وزارت علوم پیگیری شود و در همین راستا؛ تاکنون ۲۴۳ رشته در شورای گسترش مصوب شده است و تعداد ۵۷۹ رشته_محل در مقطع کارشناسی ارشد نیز در این کمیته ۵ نفره به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: پیش از این و قبل از تشکیل کمیته ۵ نفره در وزارت علوم نیز، پرونده هایی را برای وزارت علوم ارسال کرده بودیم که در هر دو مقطع ارشد و دکتری بالغ بر ۱۰۰۰ رشته – محل مصوب شد و حدود ۵۰۰ رشته محل هم در کارشناسی و کاردانی نیز در وزارت علوم مصوب شده است.

معرفی ۲۲ هزار نفر هیات علمی جدید

غریبی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: سال گذشته به خاطر پتانسیل خوبی که دانشگاه آزاد در جذب هیات علمی ایجاد کرد؛ حدود ۲۲ هزار نفر اعضای هیات علمی را به کلیه واحد ها معرفی کردیم که فرآیند جذب آنها در حال انجام است. همچنین تصمیم داریم طبق ثبت نام‌های صورت گرفته در سامانه جذب که تا همین اواخر باز بود؛ ۵ هزار نفر برای نیازهای سال ۹۳ جذب شوند و برای سال جاری هم، برنامه جذب ۵ هزار نفر در دستور کار

دانشگاه آزاد در سراسر کشور قرار گرفته است. از این رو نتیجه ثبت نام‌های انجام شده در پرتال که بعد از عید امسال باز شد، تا یک هفته دیگر به واحدها ارسال خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد در عین حال یادآور شد: این پرتال در شهریور ۹۴ نیز مجدد باز خواهد شد تا این فرصت برای علاقه‌مندان به همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آید و آنان بتوانند مدارک خود را برای ثبت نام در سامانه جذب دانشگاه ارسال کنند.

وی افزود: این اقدامات ما در جهت جذب هیات علمی باعث ایجاد فضای جدیدی در تعاملات دانشگاه آزاد با وزارت علوم شده است.

وی در ادامه در خصوص آمار رشته‌های مصوب در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دوره های قبل گفت: اگر بخواهیم تعامل و نگاه مثبتی را که در حال حاضر بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد وجود دارد، با سالهای قبل مقایسه کنیم؛ شاهد خواهیم بود که این روند مثبت، چگونه به پیشرفت دانشگاه آزاد کمک کرده است. در همین راستا طبق آمارهای موجود، در سال ۸۳ تعداد مجوز ارشد و دکتری ۳۴ رشته بوده است؛‌ یا در سال ۸۴ این عدد به ۹۸ رشته محل می‌رسد. در سال های بعد هم به همین صورت ادامه می‌یابد اما در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اگر به همین آمار رسمی اعلام شده از جانب وزارت علوم توجه کنیم می‌بینیم که ۲۴۳ رشته دکتری و ۱۰۰۰ رشته در مقطع ارشد مصوب شده که به هیچ عنوان با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این تعداد جذب هیات علمی در آموزش عالی کشور سابقه داشته است گفت: خیر، وزارت علوم هم چه در بخش دولتی و چه غیرانتفاعی نیز چنین ادعایی ندارد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه « شاید جذب هیات علمی ما بیش از دو و نیم برابر دانشگاه‌های دولتی باشد»؛‌ گفت: این نمود خوبی برای نگاه به بخش خصوصی در توسعه علمی کشور است که می‌تواند برای توسعه کشور در بخش علمی یک راهبرد محسوب شود. از طرفی آموزش عالی کشور نیز که همیشه خواستار دانش بیشتر و سواد بالاتر جوانان بوده است می تواند این موقعیت را به عنوان یک فرصت استفاده کند. زیرا انسان‌های با دانش و کار آفرین، کشور را به گونه‌ای دیگر خواهند ساخت و فرهنگ جامعه را نیز تغییر خواهند داد.

افزایش قدرت اقتصادی از طریق افزایش قدرت علمی

غریبی افزود: مهمترین عامل تغییر فرهنگ، آموزش است و اگر بتوانیم آموزش را به عنوان مبنای اصلی در تغییر فرهنگ معرفی کنیم معنای آن این است که نگرش ما به فرهنگ ، به عنوان یک منبع خواهد بود، در نتیجه مدیریت فرهنگی نیز ، با رویکرد هم‌افزایی خواهدبود این هم‌افزایی برای ملت می تواند خوشایند باشد و قدرت علمی کشور را بالا ببرد. از طرفی بالا بردن توانایی در این دو عرصه، باعث بالا رفتن قدرت اجتماعی خواهد شد.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر مجموعه این عوامل باعث بالا رفتن قدرت اقتصادی، قدرت دفاعی، قدرت سیاسی و فرامرزی کشور خواهد شد. در پایان نیز این نکته قابل ذکر است که وجود همه این مسائل باعث انسجام ملی و اجتماعی و افزایش قدرت ملی کشور خواهد شد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات