نخبگان

برنامه های جدید وزارت علوم برای پردیس های دانشگاهی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در طرح جدید، سیاست، فعالیت و پذیرش دانشجو در پردیس‌ها تغییرات زیادی خواهد داشت.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

مجتبی شریعتی‌نیاسر در حاشیه سفر به یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: پردیس‌های بین‌الملل که از اواخر دهه ۸۰ شروع به کار کرد اهدافی چون دانشجویان بین‌الملل و جلوگیری از خروج دانشجویان را داشت که نتوانست محقق کند.

وی ادامه داد: هدف این پردیس‌ها نگه داشتن دانشجویان و استفاده از استادان بین‌المللی و خارجی بود تا از این طریق دانشجویانی را نیز از خارج کشور جذب کند.

این مسئول بیان داشت: اگر پردیس‌های دانشگاهی هدف خود را دنبال می‌کرد می‌توانست تعاملات بین‌المللی را در این حوزه افزایش دهد و واحدهای استانداردی شکل بگیرد که موفق نشد و از کارکرد خود دور ماند.

وی با تأکید بر اینکه این پردیس‌ها هیچ یک از اهداف خود را دنبال نکردند اذعان داشت: در این سال‌ها پردیس‌های دانشگاهی به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شدند که خدمات خود را در پایین‌ترین سطح کیفی ارائه دادند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: البته پردیس‌ها در این چند ساله توانستند تا حدی نیازهای مالی دانشگاه‌ها را تامین کنند اما قطعا این مسئله هدف پردیس‌ها نبوده و دانشگاه‌ها در جهت مخالف اهداف اولیه پیش رفتند.

وی با بیان اینکه طرحی را برای ساماندهی پردیس‌های بین‌الملل داریم تا کارکرد آن را به شکل موجود جمع کنیم عنوان کرد: دراین طرح، سیاست، فعالیت و پذیرش دانشجو در پردیس‌ها در مقایسه با آنچه که اهداف اولیه بوده نزدیکتر است و تغییر زیادی خواهد داشت.

این مسئول بیان داشت: انتظار می‌رود در قالب این طرح دانشگاه‌ها بتوانند مازاد بر ظرفیت پذیرش را از طریق پرداخت هزینه نسبت به جذب دانشجو اقدام کنند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا آن بخش از جامعه که آماده پرداخت هزینه برای تحصیل و کسب علم و دانش هستند از کیفیت متمرکز آموزشگاه‌های دانشگاهی در قالب پردیس‌ها بهره‌مند شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خوشبختانه اکنون شرایطی فراهم شده که جذب دانشجویان خارجی بسیار راحت‌تر از گذشته است و مرتب هیات‌های دانشگاهی از خارج برای اعزام دانشجو به ایران در رشته‌های خاص با وزارت علوم مکاتبه دارند.

وی همچنین با اشاره به موضوع تفویض اختیارات به دانشگاه‌ها گفت: این موضوع در طرح آمایش آموزش عالی مطرح شده که بر اساس آن دانشگاه‌ها باید بتوانند تصمیمات جزئی‌تر را که نیازی به مداخله و اعلام نظر وزارت و دستگاه آموزش عالی ندارد، بگیرند و در یک نظام هیات امنایی به آن عمل کنند.

این مسئول تصریح کرد: طرح آمایش به نوعی می‌تواند جایگاه ستاد آموزش عالی را به عنوان یک ناظر در جایگاه نظارتی تقویت کند و کمتر در حوزه اجرا ورود پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال فارس مبنی بر تلاش وزارت علوم برای ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها و اقدامات این زمینه گفت: یکسری اقدامات مستقیم و یکسری هم غیر مستقیم است مثل صدور مجوزهای جدید که به مجدانه از صدور آن جلوگیری شده و هیچ مجوز جدید برای راه‌اندازی مرکز آموزشی دانشگاهی در سطح دولتی و غیر دولتی داده نشده است.

شریعتی عنوان کرد: درخواست مجوز رشته‌ها نیز با حساسیت بسیار بالایی بررسی می‌شود و اساتیدی که در سطح دانشگاه‌ها و هیات علمی جذب می‌شوند باید بر اساس نیاز باشد که قطعاً در میان مدت بر کیفیت آموزشی اثر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به برخی اقدامات مستقیم وزارت علوم در این زمینه اظهار داشت: اقدامات مستقیم هم جایگاه نظارت آموزش عالی در فعالیت نهادهای دانشگاهی است که به مراتب نسبت به گذشته حساس‌تر عمل می‌کند و از توان بیشتر در این زمینه برخوردار است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در این زمینه کمیته‌ای برای نظارت بر فعالیت مراکز آموزش دانشگاهی تشکیل شده که با بررسی میزان کیفیت آموزشی در مواردی اجازه توسعه و در مواردی هم تقلیل ظرفیت و حتی مراکز آموزشی منحل شده‌ است.

وی با بیان اینکه اثر این توجه در یک سال آینده دیده خواهد شد گفت: بر اساس سیاست‌های تشویقی و تنبیهی که دنبال می‌کنیم تصور ما بر این است که آینده خوبی برای آموزش عالی رقم خواهد خورد.

 

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۲ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
آبتین
بهمن ۸, ۱۳۹۴ ۷:۳۶ ب٫ظ

اگر شرایط معدل وجود نداشت و رشته های بیشتری بسیاری از دانشجویان ایرانی بجای تحصیل در خارج از کشور در همین دانشگاهها تحصیل میکردند

عاطفه
بهمن ۷, ۱۳۹۴ ۱:۰۸ ب٫ظ

پردیس ها معمولا اساتید خوبی دارن
اگه امکانات آموزشی مناسبی هم داشته باشن می تونن کیفیت خوبی به دست بیارن