پذیرش بیش از ۱۷۰۰ نفر در مقطع ارشد دانشگاه امیرکبیر در سال ۹۶
معاون وزیر علوم گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزان پذیرش دانشجویانش در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی است.
به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم خدایی در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز المپیادی و نمونه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزو اولین دانشگاههای صنعتی جمهوری اسلامی ایران است و این دانشگاه در حوزه علوم فنی و مهندسی یکی از مهمترین دانشگاههایی است که نقش موثری در این حوزه داشته است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در سال ۵۷، ۱۷۵ هزار دانشجو داشتیم، اما اکنون بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰هزار دانشجو در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل هستند. ما طی دهه گذشته بیشترین رشد را در حوزه علوم فنی و مهندسی داشتهایم و حتی این رشد بیشتر از کشورهایی مانند چین و هند بوده است.
معاون وزیر علوم با اشاره به ویژگیهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در نظام آموزشعالی کشور، دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزان پذیرش دانشجویانش در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی است. من اعتقاد دارم که کارشناسی پایه و اساس دانش ما است و نباید از یکی کم کنیم و به دوره دیگری اضافه کنیم. در سال ۹۶ در مجموع دانشجویان پولی و غیرپولی ۱۵۷۳ نفر در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرش شدند که در همین سال این دانشگاه در مقطع کارشناسیارشد ۱۷۵۳ دانشجو پذیرش کرده است.
وی در ادامه افزود: مجموع پذیرش دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر از ۶.۷درصد نمیشود؛ هرچند که این دانشگاه یک دانشگاه تخصصی علوم و مهندسی است. خوشبختانه استقبال دانشجویان از این دانشگاه زیاد است به طوری که متوسط انتخاب دانشجویان در اولویتهای خود برای آمدن به این دانشگاه در مقطع کارشناسی زیر ۱۰ و در مقطع کارشناسی ارشد زیر ۸ است.
خدایی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزو ۵ دانشگاه کشور است که بیشترین درصد قبولی فارغالتحصیلان دکتری را داراست، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین به لحاظ معدل موثر جزو ۳ دانشگاه سختگیر ایران است و توانسته تاکنون بیشترین طرحهای کلان ملی را اجرا کند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور عنوان کرد: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در دنیا مثل MIT معمولا حدود بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجهشان از شهریه است، در حالی که ۳۰ درصد پذیرش دانشجویانشان از میان دانشجویان خارجی است و باید دانشگاههای ما هم به این مهم زیاد توجه کنند.
معاون وزیر علوم با اشاره به سیاستهای سازمان سنجش آموزش کشور در بحث پذیرش دانشجو تاکید کرد: آنچه که ما دنبال آن هستیم این است که آزمونهای استاندارد را انجام دهیم ولی وارد پذیرش دانشجو نشویم. کاری که در تمام دنیا انجام میشود و دانشگاهها براساس ارزیابی و شرطهای خاص خودشان دانشجو پذیرش میکند، اما موضوعی که سازمان سنجش آموزش کشور را اذیت میکند، تعدد قوانین و سهمیههایی است که در کشور وجود دارد. در هیچیک از کشورهای دنیا جایی را نمیتوان مثال زد که مجلس آن کشور این همه قوانین درباره دانشگاه داشته باشد و به موازات آن قوانین دیگری هم وجود داشته باشد. ما امیدواریم به اهدافمان برسیم. در دوره دکتری میخواستیم اهدافمان را اجرا کنیم اما مجلس اجازه نداد و ما کماکان امیدواریم تا مجلس و دولت کمک کنند چون این قوانین دانشگاهها و به ویژه دانشگاههای برتر کشور را تحتتاثیر قرار میدهد.
وی با بیان اینکه تعداد بالای دانشجو در کشور را باید قدر بدانیم، اضافه کرد: هیچ کشوری وجود ندارد که مردم آن به این میزان برای آموزش عالی استقبال داشته باشند و هزینه کنند و همین امر وظیفه دانشگاهها را بیشتر و مهمتر میکند. ما در تولیدات کمی بسیار خوب پیش رفتهایم اما باید فرزندان این آب و خاک را به سمت کاربردی کردن برای حل مسائل کشور هدایت کنیم تا به امید خدا ما هم سهمی در اصلاح این وضعیت کشور داشته باشیم.