اعتراضات گسترده حذف برخی رشته ها از دفترچه انتخاب رشته ارشد

حذف برخی رشته‌ها از دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد با اعتراضات گسترده‌ای رو به رو شد، البته مسؤولان برخی از این رشته‌ها را به دفترچه بازگرداندند اما براساس گفته‌های معاون وزیر، نگرانی برای سال آینده نیز وجود دارد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری فارس، انتخاب رشته داوطلبان مجاز آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ چند روزی است که آغاز شده ولی امسال انتخاب رشته با یک شوک به داوطلبان شروع شد.

داوطلبان مانند هر سال به سایت سازمان سنجش رفته و کارنامه خود را دریافت کردند و افراد مجاز در انتظار آغاز زمان انتخاب رشته بودند.

دفترچه انتخاب رشته ارشد ۹۷ منتشر شد ولی داوطلبان با باز کردن دفترچه متعجب شدند چرا که برخی رشته‌ها از دفترچه حذف شده بود و جالب اینکه این مساله بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی گرفته و داوطلبانی که معتقد بودند به دلیل وجود آن رشته‌ها آزمون دادند و قصد انتخاب همان رشته‌های حذف شده را داشتند به اعتراض نسبت به وزارت علوم پرداختند.

داوطلبان که چاره‌ای پیش روی خود نمی‌دیدند به صفحه اینستاگرامی وزیر علوم رفته و گلایه‌های خود را در این صفحه بیان کردند، برخی از این داوطلبان نیز در تماس با خبرگزاری فارس مشکلات خود را مطرح کردند.

امیرعباس محمدی رتبه ۱۹ رشته مدیریت رسانه آزمون کارشناسی ارشد است که می‌گوید: دانشگاه صدا و سیما اولویت من بود و از یک سال قبل برای حضور در این دانشگاه برنامه‌ریزی کرده بودم.

وی که مقطع کارشناسی را در دانشگاه امیرکبیر در رشته مهندسی معدن گرایش مکانیک سنگ گذرانده است،‌ تاکید می‌کند که یک سال تمام برای حضور در دانشگاه صدا و سیما برنامه‌ریزی کرده و الان تمام برنامه‌هایش به هم ریخته است.

محمدی با بیان اینکه به یکباره تمام رشته‌های دانشگاه صدا و سیما حذف شد و از طرف دیگر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته مدیریت رسانه دانشگاه‌های دیگر هم تقریبا نصف شده است، گفت: فکر می‌کنم عمر و وقت داوطلبان و جوانان برای وزارت علوم ارزشی ندارد و به یکباره تصمیمی می‌گیرد که سرنوشت ما را تغییر می‌دهد. از وقتی فهمیدم، نمی دانم چی کار باید بکنم، فکر می‌کنم بازیچه سیاست‌بازی مسئولان شده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: من پارسال در کنکور شرکت کردم و رتبه‌ام شد ۱۴۳، امسال واقعا زحمت کشیدم، اگر بین وزارت علوم و دانشگاه صدا و سیما درگیری و مشکلی هست چرا باید دود این درگیری به چشم ما برود؟ و چرا دانشجوها دارند قربانی می‌شوند؟

امیررضا بشیری داوطلب دیگری است که در کنکور ارشد در گرایش مدیریت رسانه رتبه ۱۳ و در سهمیه ایثارگران رتبه ۴ را کسب کرده است، وی نیز آشفته این حذف رشته است و می‌گوید: ظرفیت پذیرش این رشته در دفترچه امسال کارشناسی ارشد نصف شده است، پارسال ۴۰ نفر ظرفیت بود در حالی که امسال این ظرفیت به حدود ۲۰ نفر رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: این رشته، رشته‌ای بود که منابع زیادی ندارد و من برای پیدا کردن منابع آن خیلی مشکل داشتم و با آزمون و خطا عمل می‌کردم. یک سال زحمت کشیدم و در آزمون‌های آزمایشی رتبه‌ام بین ۱ تا ۵ بود اما با این اوضاع معلوم نیست سرنوشتم چه می‌شود.

بشیری می‌گوید: تا جایی که من می‌دانم، حدود یک هفته قبل به مسئولان دانشگاه گفته‌اند که نمی‌توانند پذیرش دانشجو داشته باشند و آنها هم در این مدت محدود نتوانسته‌اند رایزنی‌های لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر امیر حسین ابراهیمی دبیر اتحادیه علوم سیاسی ایران با اشاره به حذف دانشکده روابط بین الملل از دفترچه کنکور کارشناسی ارشد، می‌گوید: متاسفانه رشته علوم سیاسی در کشور مظلوم واقع شده و به آن توجهی نمی‌شود.
وی ادامه می‌دهد: چشم انداز تیره و تار این دانشکده برای دانشجویان علوم سیاسی آنقدر مشهود است که بعضی از دانشجویان علوم سیاسی رشته خود را با رشته اژدهاشناسی که هیچ کاربردی ندارد مقایسه می‌کنند. رشته علوم سیاسی این روزها اوضاع جالبی ندارد و عدم توجه به علم سیاست در کشور کاملا مشهود است، بعد از حذف ناگهانی دانشکده روابط بین الملل از دفترچه کنکور مظلومیت دانشجویان رشته علوم سیاسی به همگان اثبات شده است.

ابراهیمی می‌گوید: پذیرش دانشجویان دانشکده روابط بین‌الملل نسبت به سال گذشته نصف شده است و این در صورتی است که هیچ گونه اطلاع رسانی نشده است. با حذف دانشگاه روابط بین الملل از دفترچه کنکور دانشجویانی که می خواهند در این رشته ادامه تحصیل بدهند بلا تکلیف هستند. اتحادیه علوم سیاسی ایران برای بررسی این موضوع نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کرده است.

داوطلب دیگری که خود را نماینده هزار داوطلب دیگر معرفی می‌کند، می‌گوید: من داوطلب کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر امسال بودم، متاسفانه هر سال در رشته ما اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد به طور مثال سال گذشته قرار بود دو دفترچه منتشر شود ولی اینگونه نشد و
امسال هم قرار بود گرایش شبکه از طریق کامپیوتر دانشجو پذیرش کند اما این اتفاق رخ نداد و این رشته که پارسال بیشتر از ۱۰۰ تا دانشجو گرفته امسال فقط ۸تا صندلی در دانشگاه شریف دارد.
وی ادامه می‌دهد: البته مسوولان گفته‌اند که وضعیت این رشته هم اصلاح می‌شود.

در حین این اعتراضات، خبرهایی مبنی بر بازگشت رشته‌ها و انتشار اصلاحیه از سوی مسؤولان به گوش می‌رسید تا اینکه دفترچه اصلاحیه منتشر شد و برخی رشته‌ها به دفترچه بازگشت.

* بازگشت برخی رشته‌ها

اصلاحات دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و در این اصلاحیه، برخی رشته‌های حذف شده کارشناسی ارشد به دفترچه بازگشت.

رشته‌هایی از دانشگاه‌های قوه قضائیه، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و صدا و سیما از دفترچه کارشناسی ارشد کنار گذاشته شده بود که برخی از رشته‌های حذف شده کارشناسی ارشد رشته‌هایی از دانشگاه وزارت خارجه و صداو سیما  به دفترچه بازگشت.

البته خبر از بازگشت رشته‌های دیگر هم به گوش می‌رسید.

اما مشکل داوطلبان اینجاست که مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم این بازگشت رشته‌ها را فقط مربوط به امسال می‌داند؛ یعنی احتمال بروز این مشکلات برای داوطلبان در سال آینده هم وجود دارد.

شریعتی‌نیاسر گفته است: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری کشور، دستگاه‌های اجرایی مجاز به پذیرش دانشجو نیستند و وزارت علوم نیز مکلف شد طبق قانون، پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی را صفر کند، در سال جاری جلوی پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی گرفته شد و بر اساس استعلامی که از سازمان اداری و استخدامی گرفته شد، چهار دانشکده شامل صدا و سیما، علوم قضایی، روابط بین‌الملل و پژوهشکده واژه‌گزینی از این قانون مستثنی شدند.

به گفته وی، موسسات آموزش عالی وابسته به نهادهای نظامی نیز کماکان می‌توانند به فعالیت خود در زمینه پذیرش دانشجو ادامه بدهند و تصمیم‌گیری در خصوص این نهادها به اذن مقام معظم رهبری موکول است ولی مستثنی شدن پذیرش دانشجو در دستگاه‌های اجرایی فوق فقط برای امسال اعتبار دارد، تمام مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی باید برای پذیرش دانشجو در سال ۹۸ تعیین تکلیف کنند تا بتوانند جذب دانشجو داشته باشند.

* وزیر علوم با حذف رشته‌های دانشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی مخالف است

اما محمدحسین ساعی رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما بروز این مسائل را به دلیل تصمیمات غیرقانونی شریعتی‌نیاسر می‌داند و اظهار می‌کند که وزیر با این جریان مخالف است.

وی با اشاره به صفر شدن پذیرش دانشجوی تعدادی از دانشگاه‌ها در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۹۷- ۹۶ توسط وزارت علوم، گفت: وزارت علوم به مصوبه ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ استعلام کرده و بر اساس آن پذیرش دانشجو در این دانشگاه را صفر کرده است. بر اساس مصوبه مذکور مؤسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌ها به غیر از دانشگاه‌های نفت، شهید رجایی و فرهنگیان باید به وزارت علوم منتقل شوند. در بهمن ۹۶ مجدداً بر این مصوبه تأکید شد، جالب اینجاست که بر اساس این مصوبه تأکیدی بر توقف پذیرش دانشجو صورت نپذیرفته است، بلکه برای صرفه‌جویی اقتصادی باید این دانشگاه‌ها به وزارت علوم واگذار شوند.

رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما با تاکید بر اینکه برای اجرای چنین تصمیماتی باید شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کند، گفت: هیچ جای این مصوبه نگفته است که فعالیت آموزشی و پژوهشی این دانشگاه‌ها متوقف شود و ما می‌دانیم که وزیر علوم با این موضوع مخالف است چرا که با دستور کتبی به معاون آموزشی گفته است که این دانشگاه‌ها باید به فعالیت خود ادامه بدهند.

وی گفت: ادغام دانشگاه‌ها به وزارت علوم باید در مسیر خودش صورت بپذیرد نه اینکه ظرفیت پذیرش دانشگاهی با ۴۹ سال سابقه به یکباره صفر شود. هیچ مصوبه‌ای برای حمایت از این تصمیم وجود ندارد حتی طی صحبتی که ما با دبیر شورای اداری درباره این مصوبه داشته‌ایم تأکید شد که بحث درباره مراکز علمی و کاربردی دولتی بوده و ارتباطی به دانشگاه‌ها ندارد.دلیل تعطیلی این مراکز نیز تقویت دانشگاه‌های خصوصی است.

به گفته ساعی نباید افرادی که خودشان دانشگاه خصوصی دارند در وزارت علوم صاحب‌نظر باشند و برای سایر دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری کنند، افرادی که در سیاست‌گذاری‌ها حضور دارند نباید دانشگاه غیرانتفاعی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شاید یک درصد دانشجویان کارشناسی ارشد در این دانشگاه‌ها حضور داشته باشند، گفت: دانشجویان این دانشگاه‌ها با شیوه‌های خاصی پذیرش می‌شوند و کارگاه‌های فوق برنامه ویژه‌ای دارند و از دانش‌افزایی قدرتمندی برخوردارند. هرگز نمی‌توان این فضا را از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر پر کرد، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها فرهنگ سازمانی سازمان‌ وابسته به دانشگاه خود را هم می‌آموزند.

رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما  خاطرنشان کرد: سازمان صدا و سیما با همه انواع استخدام‌ها حدود ۳۹ هزار کارمند دارد که کمتر از ۳ هزار نفر آنها دانش‌آموخته صدا و سیما هستند یعنی کمتر از ۱۰ درصد، اما کیفیت انتخاب و آموزش این دانشگاه به قدری است که بیش از یک سوم مدیران، فارغ‌التحصیل دانشگاه صدا و سیما هستند.

به گفته وی، دانشگاه صدا و سیما در ۱۵ سال گذشته هیچ دانش‌آموخته بیکاری نداشته است و همه یا جذب سازمان صدا و سیما شده‌اند یا در جاه‌های دیگر موفق عمل کرده‌اند. این رکورد را هیچ دانشگاه دیگری ندارد.

به گزارش فارس، با این تفاسیر شاید بتوان گفت تنها «داوطلبان» از تصمیمات غیرکارشناسی و بدون اطلاع زیان می ببینند و جا دارد وزیر علوم و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای این موضوع و موضوعاتی نظیر این، قانون واحدی را اعمال کنند تا داوطلبان هم در قالب یک قانون واحد به تحصیل بپردازند و با سرگردانی مواجه نشوند.

چرا که در حال حاضر برخی معتقدند علیرغم این که این مصوبه به تصریح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون اداری- استخدامی رئیس جمهور، درباره مؤسسات پژوهشی وابسته‌ای است که دانشجو پذیرش می‌کردند و نیز دانشگاه‌های علمی-کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی رسیده است اما با این وجود در بدنه کارشناسی و با تصمیم شخصی به همه «دانشگاه»های دستگاه‌های اجرایی تعمیم داده شد و به صورت ضربتی اجرایی شد و خلاف اینکه در هیچ کجای این مصوبه نیامده است که رشته‌های این دانشگاه‌ها باید «حذف» شوند یا پذیرش دانشجو در آنها متوقف شود، این تصمیم غیرقانونی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی شد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۸ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
M !na
مرداد ۶, ۱۳۹۷ ۹:۵۴ ب٫ظ

رشته دین و رسانه و دانشگاه تک پذیرنده اون هم کلا از زیر گروه ۳ ارتباطات حذف شد! در حالیکه تو دفترچه اول این رشته در مجموعه خود دارای کد ضریب بود! حتی کسی اسمی از اون به میون نیاورد و نه توضیحی راجبه علت حذفش!
در ضمن با بعدا اضافه شدن حدود دو سوم ظرفیت پذیرش روزانه در یک رشته ( مثلا روزنامه نگاری یا رشته هایی با شرایط مشابه) نباید سقف آخرین رتبه مجاز روزانه نیز بالاتر میرفت؟!

فاطمه
خرداد ۲۱, ۱۳۹۷ ۸:۲۳ ب٫ظ

دانشگاه تربیت دبیر رجائی هم تا پارسال روزانه از داوطلبان ازاد میگرفته امسال فقط از فرهنگیان میگیره و از طرفی هم فقط تو اصلاحیه ی چهارم به جای اینکه روزانه داوطلبان ازاد اضافه شن تماما شبانه شده . درضمن دانشگاه تربیت مدرس هم شبانه هاشو کلا حذف کرد.چند تا کد رشته شبکه بود اونا رو هم برداشتن تو اصلاحیه اول و حذفش کردن.یه سری کد ها رو هم میزنیم میگه وجود نداره ???واقعا امسال شاهکاره

فاطمه
خرداد ۲۱, ۱۳۹۷ ۸:۲۰ ب٫ظ

من یک سال برای گرایش شبکه مهندسی کامپیوتر زحمت کشیدم خیلی ها مثل من هستن و شاید چند سال زحمت کشیدن. مارو بدبخت کردن یه سال از زندگیمون رفت ١١٨ تا صندلی شبکه پارسال عملا شده ٨ تا.هرچقدر هم پیگیری میکنیم مدیر گروه دانشگاها میگن اشتباه از سنجش هست. به سنجش میگیم میگن ما نمیدونیم دانشگاه ها اعلام ظرفیت نکردن . چه گناهی کردیم ما جز درس خوندن و وقت گذاشتن واسه پیشرفت .فردا اخرین مهلت انتخاب رشته است چهار بار اصلاحیه اومده و هیچ اثری از برگشت گرایش شبکه نیست.این حذف مطلق رو چه کسی پاسخگو هست؟ اگه تا فردا اصلاح نشه ما چی کار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محقق
خرداد ۱۹, ۱۳۹۷ ۹:۴۳ ق٫ظ

سلام
من دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر هستم موقع ثبت نام برای ازمون ارشد برای گرایش شبکه های کامپیوتر در دفترچه راهنما زیر مجموعه ی کنکور مهندسی کامپیوتر بود ولی الان که ظرفیت ها اعلام شده ففط ۸ نفر ظرفیت برای این گرایش مربوط به دانشگاه شریف هستش و ظرفیت دانشگاه امیر کبیر و خواجه نصیر وامام حسین در این گرایش از دفترچه حذف شده
با این اوضاع تکلیف منی که یک ساله دارم زحمت میکشم چیه؟

محقق
خرداد ۱۹, ۱۳۹۷ ۴:۰۸ ق٫ظ

سلام
توی دفترچه انتخاب رشته ارشد کامپیوتر برای رشته شبکه های
کامپیوتری برای دانشگاه امیر کبیر و خواجه نصیر و امام حسین و شریف کد رشته گذاشتن ولی موقع ثبت نام فقط کد رشته شریف مورد قبول هست وبقیه نا معتبر هستش
الان با این وضع ما باید چیکار کنیم اخه؟

ارین
خرداد ۱۸, ۱۳۹۷ ۵:۱۰ ب٫ظ

بچههای آی تی رو بدبخت کردین. شبکه و امنیت را برداشتین بهزیر مجموعه کامپیوتر هم منتقل نکردین. کلا ای تی را بردارین سنگین تره

زهره
خرداد ۱۷, ۱۳۹۷ ۵:۳۰ ب٫ظ

امسال دانشگاه شهید چمران اهواز هم پذیرش نوبت دوم نداره لطفا رسیدگی کنید

مهسا
خرداد ۱۸, ۱۳۹۷ ۳:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  زهره

به یکباره دانشگاه تربیت مدرس هم دوره شبانه‌روز رو حذف کردن