نخبگان

بازگرداندن رشته های حذف شده کارشناسی ارشد به دفترچه کنکور ۹۷

آخرین مهلت ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور 96 - 97

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: رشته های حذف شده کارشناسی ارشد سال ۹۷ که مربوط به دانشگاه ها و مؤسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی بود، به دفترچه انتخاب رشته بازمی‌گردد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

مجتبی شریعتی نیاسر در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها و مراکز اجرایی که از دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ حذف شده بودند، گفت: رشته‌های حذف شده به دفترچه بازمی‌گردند.

وی در ادامه به مصوبه سال ۹۶ که توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده بود، اشاره کرد و افزود: این مصوبه برای دستگاه‌های اجرایی در ورود به آموزش عالی محدودیت ایجاد می‌کند.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در این مصوبه اشاره شده است که مؤسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی از سال ۹۸-۹۷ به هیچ عنوان مجاز نیستند در هیچ یک از مقطع تحصیلی و در هیچ مقطعی پذیرش دانشجو داشته باشند.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: بند دیگر مصوبه به جز دانشگاه شهید رجایی، فرهنگیان و صنعت نفت به این موضوع اشاره دارد که مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند پذیرش دانشجو داشته و باید منحل شوند و این کار ظرف یک سال صورت گیرد.

وی ادامه داد: در یک بند دیگر این مصوبه آمده است وظیفه قانونی اجرای آموزش عالی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی می‌شود، بر عهده وزارت علوم و وزارت بهداشت است و دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌ای در این خصوص ندارند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در مورد مراکز علمی‌کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی نیز از تاریخ ابلاغ این مصوبه نباید در هیچ یک از دوره‌ها حتی دوره‌های طولانی پذیرش دانشجو داشته باشند. مراکز علمی‌کاربردی حداکثر تا پایان سال فرصت دارند که این مصوبه را اجرایی کنند. همچنین مراکزی که مایل باشند به فعالیت خود ادامه دهند باید به بخش خصوصی منتقل شوند.

شریعتی نیاسر افزود: دلیل حمایت ما از این مصوبه این است که رشد بی‌رویه‌ای در آموزش عالی داشتیم، همه دستگاه‌های اجرایی تقریباً به حوزه آموزش عالی ورود پیدا کرده بودند و ما شاهد رشد بی‌رویه‌ای بودیم که اکثر آنها متناسب با نیاز بازار و حتی متناسب با نیاز دستگاه اجرایی نبود. این مصوبه به تحقق شعار ما در راستای کنترل کمی و ارتقای کیفی کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند تا اندازه زیادی مشکلات بخش آموزش عالی را حل کند.

به گفته وی، به دانشگاه جامع علمی کاربردی ابلاغ کردیم که این مصوبه را عیناً اجرا کند، ۳۰۰ مرکز آموزش علمی کاربردی وابسته به دستگاه اجرایی جمع شدند و بخشی از مراکز علمی کاربردی که خارج از حوزه مأموریت خود فعالیت می‌کردند، ظرفیت‌شان صفر شد و این مصوبه به دانشگاه‌های مشمول وابسته به دستگاه اجرایی ابلاغ شد و لازم‌الاجرا است.

معاون آموزشی وزیر علوم تأکید کرد: ما در مورد این مصوبه ابهاماتی داشتیم که مجدداً از سازمان امور اداری و استخدامی آن را استعلام کردیم و مطمئن شدیم که دستگاه‌های اجرایی مشمول چه دستگاه‌هایی هستند و نهایتاً بر اساس این مصوبه عمل کردیم.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: آن دسته از دستگاه‌هایی که قبل از ابلاغ مصوبه، برنامه پذیرش دانشجو و رشته در آنها شکل گرفته شده بود، به آنها مجوز دادیم و برخی از دستگاه‌های وابسته به نهادهای نظامی مستلزم موافقت رهبری هستند و مابقی موارد که مشمول پذیرش دانشجو نمی‌شود و وابسته به دستگاه‌های اجرایی هستند، مانند دانشگاه صدا و سیما، پژوهشکده مطالعات واژه گزینی، دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و دانشگاه علوم قضایی، مجوز پذیرش دانشجوی آنها را صادر کردیم و رشته‌های آنها دوباره به دفترچه بازمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: این بخشنامه توسط رئیس‌جمهور به نهادهای مربوطه ابلاغ شده است و آن نهادها از الان تا یک سال وظیفه دارند که تکلیف خود را با این مصوبه روشن کنند. از سال آینده اگر تکلیف خود را با این مصوبه روشن نکرده باشند، نمی‌توانند پذیرش دانشجو داشته باشند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۴ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
الهام
خرداد ۱۷, ۱۳۹۷ ۲:۳۵ ب٫ظ

وضعیت دفترچه امسال واقعا به هم ریخته است برای یه سری از رشته های صدا و سیما نوشته شرایط در انتهای دفترچه ولی تو دفترچه درباره شرایط چیزی ننوشته….اصلا اطمینانی به رشته های صدا و سیما نیست چون خیلی راحت می تونن تو مصاحبه رد کنن اینطوری بقیه فرصت هام از دست میره

محمد آ
خرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۳:۳۵ ب٫ظ

محمد جان دیشب تی وی زیر نویس کرد که مشکلی برای شما وجود ندارد و دانشگاه صدا سیما
دانشجو میپذیرد
دیشب ساعت ۹ شبکه ۳ زیر نویس کرد

محمد
خرداد ۱۶, ۱۳۹۷ ۶:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  محمد آ

اره ولی ۴ تا رشته رو نیاورده هنوز که از شانس من رشته منم جز اون ۴ تا است

محمد
خرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۲:۲۰ ق٫ظ

واقعا اگه میخواستن کنسل کنن زودتر باید میگفتن من بکسال درس خوندم فقط واسه دانشگاه صدا و سیما رتبه ١ سهمیه و ۵ بدون سهمیه آوردم واقعا بعد از دیدن دفترچه فکرم خیلی خراب شد