قانونی بودن دریافت شهریه دروس جبرانی از دانشجویان ارشد روزانه دانشگاه تهران

مشاور رئیس دانشگاه تهران در خصوص اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه توضیحاتی ارائه داد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛‌‌ در چند روز گذشته و با شروع فرآیند انتخاب واحد و ثبت نام دانشجویان ارشد بعضی از دانشجویان که اقدام به گذراندن واحدهای جبرانی دروس خود کرده بودند با پیغام عدم امکان ثبت‌نام و نیاز به تسویه حساب بابت گذراندن دروس جبرانی مواجه شده‌اند.

این اقدام دانشگاه در حالی صورت می‌گیرد که  قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مصاحبه‌‌ای  تاکید کرد: براساس قوانین مصوب هیچ دانشگاه دولتی حق ندارد از دانشجویان دوره‌ روزانه برای دروس جبرانی یا دروس اصلی شهریه‌ای دریافت کند.

این اقدام دانشگاه برای دریافت وجه مضاعف از دانشجویان در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی، روزگار سخت دانشجویان را از پیش نیز سخت‌تر کرده و باعث بروز مشکلات فراوان برای تعداد زیادی از دانشجویان شده‌است.

در این باره  احمدرضا خضری مشاور رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: در چند روز گذشته از نزدیک اظهارات این دانشجویان را شنیده‌ایم و دانشگاه تصمیماتی را بر همین اساس اتخاذ کرده است.

وی افزود: اصل موضوع، گذراندن دروس جبرانی برای دانشجویانی است که رشته کارشناسی آنها با رشته کارشناسی ارشد تطابق ندارد، طبق  قانون آموزشی و آیین نامه مصوب سال ۹۴ و حتی آیین نامه سال ۸۸ که توسط وزارت علوم تدوین شد دانشجویانی که دروس جبرانی دارند باید مبالغی پرداخت کنند، ضمن اینکه تعداد دروس جبرانی این دانشجویان هم به تشخیص گروه آموزشی باید حداکثر ۱۲ واحد باشد تا زمینه تحصیل آنها در مقطع کارشناسی ارشد فراهم شود.

مشاور رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: در این آیین نامه هزینه دروس جبرانی توسط هیئت امنای دانشگاه مشخص می‌شود؛ ضمن اینکه تمامی این موارد در آیین نامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد که آخرین نسخه آن مربوط به سال ۹۴ است، درج شده است.

تصویب شهریه دروس جبرانی با نظر هیئت امنا در سال ۸۸

خضری گفت: مصوبه هیئت امنای دانشگاه تهران درباره میزان شهریه دروس جبرانی مربوط به سال ۸۸ است، البته بسیاری از دانشکده‌ها از سال‌های گذشته شهریه دروس جبرانی را از دانشجویان اخذ و آنها هم این بدهی را پرداخت کرده‌اند که برای مثال می‌توان به دانشجویان ارشد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اشاره کرد که اکثر دروس آنها به دلیل بین رشته‌ای بودن با این موضوع برخورد زیادی داشته است و باید مبالغی پرداخت می‌کردند.

وی با بیان اینکه کارشناسان آموزشی برخی دانشکده‌ها درباره دروس جبرانی و اعلام هزینه آن به دانشجویان غفلت کرده‌اند، افزود: به دلیل اینکه کارهای آموزشی دانشگاه تهران سیستمی انجام می‌شود و رصد آن آسان است، این مشکل هم اکنون به وجود آمده است، ضمن اینکه برخی دانشجویان ارشد هم، شهریه دروس جبرانی را پرداخت  و برخی هم آن را پرداخت نکرده‌اند.

مشاور رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: آیین‌نامه آموزشی کارشناسی‌ارشد، مصوب سال  ۹۴ وزارت علوم و مصوبه هیئت امنای دانشگاه نیز است. با وجود اینکه در طول برنامه تحصیلی یک دانشجوی کارشناسی‌ارشد روزانه پرداخت شهریه برای ۳۲ واحد درسی که جزء واحدهای درسی است، لزومی ندارد؛ اما وقتی قرار است دانشجویی در رشته غیرمرتبط  پذیرش شود، نیاز است برای تقویت دانشجو دروس جبرانی از سوی او گذرانده شود و از آنجایی که این کار هزینه جدیدی را به سیستم تحمیل می‌کند، بحث پرداخت شهریه برای آن در نظر گرفته می‌شود.

چگونگی محاسبه شهریه برای دروس جبرانی

خضری در ادامه درخصوص چگونگی محاسبه شهریه برای دروس جبرانی تصریح کرد: اگر نیاز باشد درسی از دوره کارشناسی به دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد ارائه شود، شهریه آن نیز مطابق تعرفه کارشناسی برای دروس جبرانی ارائه‌شده در نظر گرفته می‌شود، در مقابل نیز اگر درسی که به دانشجو ارائه شده، مربوط به مقطع کارشناسی‌ارشد باشد، شهریه‌اش براساس تعرفه این مقطع محاسبه می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر شهریه‌ای که برای دروس جبرانی دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد لحاظ می‌شود، براساس درس ارائه‌ شده به دانشجو است.

مشاور رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: اخذ شهریه بابت دروس جبرانی اقدامی خلاف قانون به شمار نمی‌رود و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه هستند. به عبارت دیگر، براساس ماده ۹ این آیین‌نامه تعداد واحد‌های دروس جبرانی به تشخیص گروه آموزشی حداکثر ۱۲ واحد است.

خضری یادآور شد: در حال حاضر این ماده، تبصره‌ای نیز دارد که در آن به مسئله پرداخت هزینه اشاره شده است؛ در این تبصره کسب نمره قبولی ۱۲ در دروس جبرانی الزامی است، ولی نمره مذکور در میانگین نیمسال و کل دانشجو محاسبه نمی‌شود و هزینه این دورس طبق تعرفه مصوب هیئت امنای موسسه از دانشجویان دریافت می‌شود.

وی بیان کرد: دریافت شهریه از دانشجویان دانشگاه تهران به حساب دانشگاه واریز نمی‌شود و دانشگاه هیچ چشم داشتی به این هزینه دریافتی  ندارد.

مشاور رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه قصد مدیریت این موضوع را دارد چراکه از دانشجویان کارشناسی صدها نفر در رشته‌های غیر مرتبط در حال تحصیل هستند، به طوری که اگر ما بخواهیم فقط برای ۶۰۰دانشجو واحد جبرانی برگزار کنیم باید هزینه کلاس، حق التدریس اساتید، آزمایشگاه و مواد استفاده شده در آزمایشگاه را پرداخت کنیم و این هزینه‌ها قطعا باید جبران شود و دانشگاه مجبور است از دانشجو شهریه دریافت کند.

خضری ادامه داد:سال گذشته ۸۵درصد دانشجویان این هزینه را پرداخت کردند و دانشجویانی که پرداخت شهریه را تقبل نمی‌کنند، همان‌هایی هستند که همیشه معترضند و اگر این دانشجویاناین شهریه را پرداخت نکنند مدرکشان در زمان فارغ التحصیلی تا زمان تسویه حساب داده نخواهد شد.

گفتنی است؛ در این باره محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد که موضوع اخذ شهریه برای دانشجویان این مقطع مصوبه هیئت امنای دانشگاه است و موضوع جدیدی نیست، ضمن اینکه از زمان تصویب موضوع در هیئت امنای دانشگاه تهران این اقدام اجرایی شده است.

نیلی احمدآبادی افزود: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد برای گذراندن دروس جبرانی خود باید میزان شهریه‌ای را پرداخت کنند که در طول سال‌های گذشته هم دریافت شده است.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۷ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
رضا
مهر ۱۴, ۱۳۹۷ ۹:۴۳ ق٫ظ

سلام
یه سوال داشتم
من مقطع لیسانس قبلی ام شبانه آمار بود
الان ارشد روزانه قبول شدم ایا می تونم کنکور لیسانس ریاصی بدم لیسانس کامپیوتر هم بخونم روزانه بخونم ؟
سربازی ام رفتم کارت پایان خدمت دارم
ممنون میشم اگه زود جواب بدهید

هرمینه آوانسیان
مهر ۱۴, ۱۳۹۷ ۳:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

اول باید ارشد رو تموم کنید و یا اینکه ارشد رو انصراف بدید. بعدش میشه.

مونا
مهر ۱۸, ۱۳۹۷ ۸:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

همزمان نمی شه خوند

پگاه
مهر ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۶ ق٫ظ

دوستان کارنامه نهایی ارشد ازاد کی میاد ؟؟

ارشد۹۷
مهر ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  پگاه

کارنامه سازمان سنجش با ازاد یکیه.جدا نیس

پگاه
مهر ۱۴, ۱۳۹۷ ۰:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  ارشد۹۷

متفاوته چون دانشگاه های ازاد و سراسری یکی نیستن من منظورم اون کارنامه ای ک میگه مثلا الویت اولت رتبت چند بوده

بدون نام
مهر ۱۴, ۱۳۹۷ ۳:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  پگاه

جدیدا یکی شده. بهتره منتظر کارنامه جداگانه نباشید.