پارسه
نوگام
مدرسان شریف
عالم زاده

عبور ایران از خط قرمز جذب دانشجو در تحصیلات تکمیلی

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: هم اکنون ۷۵۰ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند که باید روندی کاهشی طی شود تا کشور به استانداردهای بین المللی در جذب دانشجو نزدیک شود.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ابوالقاسم دولتی روز دوشنبه در کنفرانس ملی مطالعات میان رشته ای در توسعه علمی و کارآفرینی کشور درباره اهمیت رشته های میان رشته ای اظهار کرد: در توسعه رشته های میان رشته ای به تحلیل های آکادمیک بسیاری نیاز است تا سمت و سوی این رشته ها در جهت توسعه آموزش عالی قرار گیرد.
وی این کنفرانس در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، افزود: با توجه به جمعیت جاری کشور ۳۵ درصد از دانشجویان در دانشگاه آزاد، ۹ درصد موسسات غیر انتفاعی، ۱۵ درصد دانشگاه های دولتی، ۱۸ درصد دانشگاه های مهارتی ، ۱۵ درصد پیام نور و ۷درصد نیز در سایرموسسات مشغول تحصیل هستند.
این مسئول همچنین به درباره تعداد موسسات آموزش عالی درکشور یادآور شد: ۲هزار و ۸۰۰ موسسه آموزش عالی در کشور وجود داشته که در حال حاضر به ۲ هزار موسسه کاهش یافته اند که عمدتا در بحث علمی کاربردی بوده است.

دولتی با اشاره به رشد نامناسب جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور بویژه دانشگاه آزاد گفت: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوره دکتری در وزارت علوم از سال ۹۳ تا ۹۶ به بیش از ۶۰ هزار نفر افزایش داشته است.
وی یادآورشد: بیشترین تعداد دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاه آزاد برمی گردد که این حجم دانشجو بیش از آن چیزی است که آموزش عالی و بازار کار به آن نیاز دارد.
دولتی افزود: در بررسی رشد کمی تحصیلات تکمیلی از سال ۸۵ تا کنون را مشاهده شده که از یکصد و یازده هزارنفر به ۹۰۴ هزار افزایش یافته است که نه تنها با توسعه جمعیتی کشور و آموزش عالی مطابقت ندارد بلکه این رشد جمعیتی به لحاظ کیفی هم مناسب نبوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث های میان رشته ای در دانشگاه های سطح یک و دو مطرح می شود، اظهار کرد: تصویب رشته های میان رشته ای در کمیته های تخصصی دفتر گسترش آموزش عالی توسط کارشناسان بررسی می شود و براساس میزان کاربردی بودن آنها برای جامعه رأی مثبت می گیرد.
مدیر دفتر گسترش آموزش عالی درباره تعداد رشته محل های میان رشته ای در تفکیک گروه اعلام کرد که درمبحث آموزش عالی اقتصاد و اشتغال ۵۳ رشته، علوم فنون و دریا ۹۰ رشته، محیط زیست ۱۸۲ رشته، انرژی ۱۵۰ رشته، زیست فناوری ۱۷۶، نانو فناوری ۲۲۶ رشته و علوم شناختی ۳۰ رشته ایجاد شده است.
دولتی با اشاره به تدریس ۱۱۰۷ رشته میان رشته ای در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: در مباحث میان رشته ای باید به ایجاد ثروت و اشتغال فکر کرد، اگر این رشته ها در جهت تأمین شغل و رفع نیازهای جامعه کاربرد نداشته باشند بی شک ایجاد رشته های جدید نیز بی فایده خواهد بود.
وی ادامه داد: همانطور که در بسیاری از کشورها رشته های میان رشته ای سبب توسعه فناوری و صنعت شده اند ، در کشور ما هم باید پاسخگوی مهم ترین نیازهای جامعه یعنی ایجاد ثروت باشند چرا که این رشته ها نباید فقط برای اخذ دانشجو ایجاد شود بلکه باید به منظور توسعه شاخص های اجتماعی و صنعت کاربردی باشند.
مدیر دفتر گسترش آموزش عالی در پایان با ابراز امیدواری از کاربردی بودن رشته های میان رشته ای درجامعه گفت که افزایش کنفرانس و سمینارها درباره این حوزه در آینده راهکارهای چابک جدیدی ایجاد می شود که به توسعه علم و صنعت کمک های قابل توجهی می کند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۱۱ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
saraa
آذر ۸, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۳ ب٫ظ

استعدادهای درخشان و رتبه های پایین نباید قبولی داشته باشه یهو میبینی یکی اومده پیشت نشسته که یه خط کتابم نخونده کلا غیر مرتبطه نمیشه که اینجوری. انگار توایران فقط مسابقه مدرک گرفتن گذاشتن

جورجیا
آذر ۱, ۱۳۹۷ ۴:۲۵ ب٫ظ

خدا خیرت بده منم چند روزه دارم تو این سایت همینو میگم .

مینا
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  جورجیا

نوش دارو پس از مرگ سهراب
این راه ها،حل کردن مسئله نیست فقط میشه پاک کردن صورت مسئله بطور مثال قبل از وقوع زلزله باید پیش بینی ها وآمادگیا صورت بگیره وگرنه اگه زلزله بیادو همه جارو خراب کنه بعد بگیم زلزله فایده ای نداره« خانه از بن ویران است خواجه فکر ایوان است»

المیرا
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  مینا

شما خیلی خوب مثال زدی ????‍❤️‍?‍?

جورجیا
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۳:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مینا

بلاخره باید از یه جایی شروع کرد دیگه . حذف تکمیل ظرفیت مثلا یه اقدام بود .
اقدام بعدی میتونه حذف دانشگاه های بی کیفیت باشه !!!
اقدام بعدی میتونه محدود کردن رتبه های قبولی بشه !!!

مثلا کسی که ریاضی و فیزیک رو منفی n درصد میزنه یهو نیاد مهندسی مکانیک قبول بشه !!!

گاماس گاماس !!

مینا
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۳:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  جورجیا

ببخشید شما بعد زلزله اعلام میکنیدو اقدام میکنید به آمادگی و‌میگید زلزله ،جالبه خوبه من مثال واضح زدم براتون گاماس گاماس واسه زمانی که اتفاقی نیفتاده باشه وقتی افتاد دیگه شما گاماس گاماس برو چه فایده داره بعدشمبا اون n تعداد فارغ التحصیل بیکار چیکار میخوان کنن مدارک اوناام لابد باطل میخوان کنن

جورجیا
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۴:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  مینا

ما در مورد زلزله صحبت نمیکنیم در مورد تحصیلات تکمیلی صحبت میکنیم !!! .
وزارت علوم یک راهی رو اشتباه رفته و باید اصلاح میکرد . که اصلاح شد . خیلی ساده است این موضوع
اونقدر پیچیدگی نداره !!! ۷۰ بار این مسئله رو توضیح دادم تا الان !!!

در مورد مدارک دانشگاه های بی کیفیت هم باطل بشه بهتره چون واقعا سودی برای کشور نداره !! فقط باعث قطع بی رویه درختان
برای چاپ مدرک میشه !!!

مینا
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۸:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  جورجیا

شما نظراتتونو برای خودتون نگه دارید و اگرم توجه کنید زلزله رو مثال زدم یه بچه دبستانیم میفهمه بطور مثال یعنی چی ودر اخر اینکه این اتفاق از زلزله هم بدتر باز زلزله قابل جبران ولی این اتفاق خیر من نمیفهمم با این مخالفت غیر منطقیتون به چی میرسید فقط بدونید با این حرفا به هیچ چیزی نمیرسیدموفق باشید

سینا
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۱:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  جورجیا

تا قبل از ما هرچقد می خواستن جذب دانشجو داشتن کلا برداشتن در دانشگاه باز کردن هرکس اومد. حالا که به ما رسید یاد اصولی کردن کنکور افتادن. قطعا اونایی هم که با کاهش ظرفیت موافقن به چیزی می خواستن رسیدن حالا می گن باید کم بشه. آیا اگه زمان خودتون هم بود پشت کنکور می موندین برای سال بعد یهو کم می کردن راضی بودین ؟

جورجیا
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۳:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  سینا

در دانشگاه باز شد نتیجه اش رو هم دیدیم . امسال همه رفته بودن
کنکور تجربی بدن ، ۶۵۰ هزار نفر !!!

مسیر اشتباه بود و باید اصلاح میشد ;)

داوطلب
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۷:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  جورجیا

نتیجه اش چی بود برادر؟
مشکلش چیه ۶۵۰ هزار نفر تجربی کنکور دادن؟
نتیجه ی این رویکرد این بود که کشور ما از وارد کننده پزشک از هند تبدیل شد به رتبه اول منطقه در پزشکی و رتبه اول چشم پزشکی دنیا
همیشه یادت باشه کیفیت و پیشرفت در علم با کمیت رابطه مستقیم داره نه رابطه معکوس.