جزئیات پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان ۹۸ وزارت بهداشت

ضوابط مربوط به داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ اعلام شد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، بر اساس دفترچه کنکور ارشد ۹۸ وزارت بهداشت، داوطلبان متقاضی استفاده از آئین نامه تسهیلات ادامه تحصیل استعدادهای درخشان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با آزمون و بدون آزمون ورودی، می بایست پس از مطالعه آیین نامه مربوطه درصورت احراز شرایط لازم، مطابق با اطلاعیه ها و دستورالعمل های بعدی این مرکز اقدام نمایند.

زمان ثبت نام کارشناسی ارشد استعداد درخشان ۹۸ وزارت بهداشت

۱- متقاضیان با آزمون و بدون آزمون کارشناسی ارشد استعداد درخشان وزارت بهداشت، می‌بایست همزمان با سایر داوطلبان عادی متقاضی شرکت در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ وزارت بهداشت نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

طبق آیین نامه مذکور، فقط دانشجویان شاغل به تحصیل و فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی و مؤسسات وابسته به وزارت بهداشت و دانشکده های علوم پزشکی وابسته به دستگاه های اجرایی (شاهد، بقیه الله، ارتش و علوم بهزیستی) واجد شرایط استفاده از این آیین نامه هستند. البته بر اساس بند ۸-۳ همین آیین نامه فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که طبق بندهای ج-ه-ز-ی ماده ۳ آیین نامه مذکور رتبه کسب نموده باشند، با رعایت سایر شرایط آیین نامه می توانند از تسهیلات ماده ۳ (شرایط با آزمون) بهره مند شوند.

۲- در آزمون سال ۹۸، گزینه “متقاضی ثبت نام با استفاده از شرایط استعداد درخشان می باشم” حذف شده است. متقاضیان استعداد درخشان با آزمون و بدون آزمون ورودی واجد شرایط، می بایست از تاریخ ۹۸/۴/۲۲ لغایت ۹۸/۴/۲۷ وارد سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی ارشد/کارشناسی ارشد/ sanjeshp.ir شده و ثبت نام استعداد درخشان را با وارد نمودن کد رهگیری ثبت نام آزمون، انجام دهند. بدیهی است در صورت عدم ثبت نام مرحله استعداد درخشان، مسئولیت عواقب بعدی به عهده داوطلب می باشد و اقدامی از طرف مرکز سنجش آموزش پزشکی میسر نخواهد بود.

۳- متقاضیان واجد شرایط استعداد درخشان با آزمون و بدون آزمون پس از ثبت نام هر دو مرحله: ۱- اسفند ماه و ۲- تیر ماه میبایست در زمان مقرر همزمان با سایر داوطلبان عادی، با وارد نمودن کد رهگیری خود انتخاب رشته محل را نیز انجام دهند. بدیهی است عدم انتخاب رشته محل، به منزله انصراف از انتخاب رشته محل بوده و متعاقبا اقدامی میسر نخواهد بود.

سهمیه های کارشناسی ارشد استعداد درخشان ۹۸ علوم پزشکی

۴- متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهیمه استعداد درخشان نیز همانند سایر داوطلبان عادی، جهت ثبت نام و شرکت در آزمون میبایست بر اساس شرایط فرد یکی از ۲ سهمیه الف- سهمیه آزاد ب- رزمندگان و ایثارگران (%۲۵ و %۵) را انتخاب نمایند. سهمیه مازاد استعداد درخشان تنها در صورت معرفی و تایید دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی و در زمان مقرر، اعمال خواهد شد.

۵- متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهیمه استعداد درخشان بدون آزمون (که در آزمون شرکت می نمایند) و با آزمون، دقت کنند علاوه بر سهمیه استعداد درخشان، برای شرایط عادی در سهمیه انتخابی (آزاد و رزمندگان و ایثارگران) نیز همانند سایر داوطلبان عادی مورد سنجش واقع خواهند شد.

۶- در سهمیه استعداد درخشان با آزمون، معرفی داوطلب توسط دانشگاه و شرکت فرد در جلسه آزمون، به منزله استفاده از تسهیلات می باشد و در صورت انصراف، عدم انتخاب رشته محل و یا عدم قبولی، به دلیل استفاده یک نوبت با آزمون، داوطلب مجاز به استفاده مجدد از این تسهیلات نمی باشد.

نحوه اعمال سهمیه ارشد استعداد درخشان وزارت بهداشت ۹۸

سهمیه استعداد درخشان دانشجوی رتبه اول با معرفی داوطلب توسط دانشگاه در یکی از ۲ حالت الف- رشته های همنام با استفاده از شرایط بدون آزمون و یا ب- رشته های غیر همنام با استفاده از شرایط با آزمون %۲۰ اعمال می شود که در صورت عدم انتخاب رشته محل و یا عدم قبولی فرد، داوطلب مجاز است از فرصت یک نوبت استعداد درخشان با آزمون %۱۰، برای آزمون سال بعدی استفاده نماید. بدیهی است در صورت عدم معرفی داوطلب توسط دانشگاه برای آزمون سال ۹۸، به دلیل اتمام فرصت بدون آزمون و %۲۰ با آزمون، مجاز به استفاده از این سهمیه رتبه اول خودبرای سال بعدی نمی باشد.

مراحل پس از ثبت نام ارشد استعداد درخشان پزشکی ۹۸

۷- متقاضیان واجد شرایط استعداد درخشان با آزمون و بدون آزمون میبایست از تاریخ ۹۸/۵/۱ لغایت ۹۸/۵/۸ به همراه مدارک مورد نیاز و فرم ثبت نام هر دو مرحله، جهت انجام مراحل مربوطه و معرفی، به دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی خود مراجعه نمایند تا دانشگاه مذکور نسبت به معرفی آنها از تاریخ ۹۸/۵/۹ لغایت ۹۸/۵/۲۲ اقدام نماید. بدیهی است در صورت عدم معرفی اسامی واجدین شرایط و یا عدم تایید از سوی دانشگاه بصورت اینترنتی طی تاریخ و زمان مقرر، مکاتبات بعدی قابل رسیدگی نبوده و مرکز سنجش آموزش پزشکی مسئولیتی را بعهده نمی گیرد.

بسیار مهم: تغییر سهمیه استعداد درخشان از بدون آزمون به با آزمون و بالعکس، پس از معرفی دانشگاه در زمان تعیین شده و اتمام مهلت معرفی توسط دانشگاه، امکانپذیر نمی باشد.

نکات مهم

۸- متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهیمه استعداد درخشان بدون آزمون که هر دو مرحله ثبت نام آزمون و استعداد درخشان را انجام داده و همانند سایر داوطلبان در زمان تعیین شده نسبت به انتخاب رشته محل مخصوص استعداد درخشان، اقدام کنند در صورت تمایل می توانند:

الف: در جلسه آزمون شرکت نکنند.

ب: یا همانند سایر داوطلبان عادی با شرایط عادی در آزمون شرکت کنند (بدون استفاده از آئین نامه مذکور) و شانس خود را هم در شرایط عادی و هم با استفاده از شرایط استعداد درخشان امتحان نمایند.

۹- متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهیمه استعداد درخشان بدون آزمون در صورتیکه با شرایط عادی در آزمون شرکت کنند، لزومی ندارد رشته یا مجموعه امتحانی آزمون در شرایط عادی با رشته یا مجموعه انتخابی مورد استفاده از آیین نامه استعداد درخشان، یکسان باشد.

این افراد در زمان انتخاب رشته محل، میبایست هم انتخاب رشته محل مخصوص بدون آزمون را انجام دهند و هم در صورتیکه مجاز به انتخاب رشته محل در حالت عادی شوند، انتخاب حالت عادی را باید انجام دهند.

۱۰- متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهیمه استعداد درخشان بدون آزمون دقت نمایند مجاز به انتخاب کلیه رشته محل های مورد پذیرش در رشته انتخابی این سهمیه بر اساس جدول پذیرش می باشند البته در صورتی که فرد برای استعداد درخشان، یک مجموعه را انتخاب نموده باشد و واجد شرایط رشته های آن مجموعه باشد می تواند کلیه ی رشته محل های مورد پذیرش آن رشته ها را به هنگام انتخاب رشته محل انتخاب کند.. در صورت انتخاب دانشگاه های پذیرنده دانشجو بصورت شهریه پرداز و پذیرش، ملزم به پرداخت شهریه خواهد بود. (جدول پذیرش متعاقبا از طریق همین سایت اعلام می گردد.)

۱۱- بر اساس ابلاغیه ۵۰۰/۳۸۵۲/د-۹۶/۹/۱۱ معاونت آموزشی وزارت متبوع به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی ، مقرر شد مجموع ورودی یک دانشگاه در یک سال تحصیلی (اعم از دانشجویان بهره مند از آموزش رایگان، شهریه پرداز، پردیس های خودگردان و بین الملل)، ملاک %۱۰ برتر فارغ التحصیلان (موضوع بند “ط” ماده ۳ آیین نامه استعداد درخشان- برای پذیرش با آزمون) قرار گیرد.

۱۲- بر اساس ابلاغیه ۵۰۰/۱۱۷۹ ۹۵/۳/۲۴ معاونت آموزشی وزارت متبوع به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی، موضوع اصلاحیه بند -۸-۲ ماده ۲ ورود بدون آزمون آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل… :” دانشجوی ممتاز هر رشته تحصیلی مجاز است فقط در مقطع بالاتر رشته همنام به تحصیل بپردازد و در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد، رشته همنام رشته تحصیلی مقطع قبلی وجود نداشته باشد، سهمیه %۱۰ بدون آزمون حذف و به %۲۰ سهمیه پذیرش با آزمون تبدیل می شود. در این صورت شرکت در آزمون و کسب حداقل %۹۰ نمره آخرین نفر پذیرفته شده آزاد در رشته محل مورد تقاضا الزامی خواهد بود.”

لازم به توضیح است اسامی رشته های همنام طی نامه ۵۱۹/۱۱۶ د – ۹۵/۹/۷ توسط مدیر امور نخبگان و دانشجویان ممتاز به معاونت آموزشی کلیه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شده است. لذا داوطلبان میبایست مفاد ابلاغیه مذکور و رشته های تعیین شده طی نامه ۵۱۹/۱۱۶ را رعایت نمایند.

به عنوان مثال دانش آموخته رتبه اول رشته هایی مانند بهداشت عمومی، هوشبری و یا فوریت های پزشکی بر اساس این ابلاغیه به دلیل عدم وجود رشته همنام، میبایست با استفاده سهمیه با آزمون در قالب %۲۰، در آزمون شرکت نماید. در صورت عدم قبولی، در آزمون سال بعدی نیز می تواند از سهمیه با آزمون مجددا استفاده
نماید.

تذکر بسیار مهم: با عنایت به جلسه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت متبوع مورخ ۹۷/۱۰/۳۰ مقرر گردید در خصوص رتبه های اول مقطع کارشناسی که فاقد رشته همنام در مقطع کارشناسی ارشد می باشند سهمیه بدون آزمون حذف و %۱۰ سهمیه با آزمون برای ایشان اعمال شود. این مصوبه برای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ به بعد اجرایی خواهد شد.

۱۳- براساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی مندرج در بند ۱۳-۱- شرایط اختصاصی در تعدادی از رشته ها (مطابق جدول شماره ۱) ارائه دوسال سابقه کار بالینی با مدرک کارشناسی الزامی می باشد. به عبارتی بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل از دوره کارشناسی افراد مجاز به انتخاب این رشته ها نمی باشند. لذا داوطلبان مشمول استفاده از آئین نامه “تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز در مقاطع بالاتر” که متقاضی ادامه تحصیل در این رشته ها هستند،حق استفاده از شرایط آئین نامه مذکور بعد از سپری نمودن دوره دو ساله براساس ضوابط آزمون همان سال، برای آنها محفوظ می باشد.

دانش آموختگانی که حائز شرایط استفاده از تسهیلات آیین نامه “تسهیل ادامه تحصیل…” بوده و جهت شرکت در رشته های فوق الذکر بر اساس جدول شماره ۱ واجد شرایط می باشند و تا تاریخ ۹۸/۶/۳۱ دارای ۲ سال سابقه کار بالینی با مدرک کارشناسی خواهند شد، علاوه بر ثبت نام هر دو مرحله، جهت تایید و معرفی به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه نمایند.

۱۴- باتوجه به ظرفیت محدود پذیرش رشته محل های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد، علی رغم تعدد متقاضیان و داوطلبان واجد شرایط، %۱۰ مازاد بر ظرفیت پذیرش در اکثر رشته محل ها یک نفر را شامل می شود و به دلیل محدودیت ظرفیت، امکان پذیرش کلیه افراد وجود ندارد. لذا در ظرفیته ای رشته محل کمتر از ۱۵ نفر پذیرش، از بین متقاضیان مشمول آیین نامه تنها یک نفر براساس اولویت نمره برای با آزمون و یک نفر بر اساس اولویت در امتیازات مکتسبه برای بدون آزمون پذیرفته می شود.

شایان ذکر است اولویت بندی بین دانشجویان بر مبنای امتیاز کسب شده توسط دانشجو بر اساس جدول امتیازدهی مربوطه توسط دانشگاه محل تحصیل، محاسبه خواهد شد.

۱۵- برای سهمیه استعداد درخشان بدون آزمون، در دانشگاه های پذیرنده مقطع کارشناسی ارشد که خود دارای دانشجویان رتبه اول مقطع کارشناسی در ورودی های مختلف و کد ورودی متفاوت می باشند، به دلیل محدودیت ظرفیت طبق بند ۱۳-۱۵-، پذیرش کلیه دانشجویان رتبه اول حائز شرایط، امکانپذیر نیست و فرد دارای امتیاز بالاتر بر اساس ظرفیت پذیرفته خواهد شد. در سایر دانشگاه های پذیرنده که فاقد دانشجوی رتبه اول جهت استفاده از سهمیه بدون آزمون هستند، از بین دانشجویان رتبه اول سایر دانشگاه ها، فرد دارای امتیاز بالاتر بر اساس ظرفیت پذیرفته خواهد شد.

بدیهی است در هر دانشگاه پذیرنده دانشجو در رشته امتحانی کارشناسی ارشد، در صورتیکه دانشجوی مقطع کارشناسی آن دانشگاه، اولویت اول رشته محل خود را دانشگاه محل تحصیل انتخاب نماید، اولویت پذیرش با دانشجوی واجد شرایط و در اولویت و دارای بالاترین امتیاز در بین دانشجویان آن دانشگاه، بوده و پذیرفته خواهد شد و اگر ظرفیت مازاد استعداد درخشان بیش از یک نفر باشد (ظرفیت های رشته محل ۱۵ نفر و بیشتر) حداقل یک نفر از دانشجویان واجد شرایط و در اولویت از سایر دانشگاه ها نیز پذیرفته خواهد شد. بدیهی است با انتخاب دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی خود در اولویت دوم و بعد از آن، با دانشجویان سایر دانشگاه-ها، رقابت خواهد کرد و فرد دارای امتیاز بالاتر بین کلیه متقاضیان آن رشته محل پذیرفته خواهد شد.

۱۶- اتباع خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی مجاز به استفاده از تسهیلات استعداد درخشان نمی باشند.

۱۷- معرفی دانشجوی پژوهشگر و همچنین مالکان ابداع یا اختراع جهت استفاده از سهمیه استعداد درخشان با آزمون، پس از دریافت تائیدیه معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت متبوع، توسط دانشگاه به مرکز سنجش آموزش پزشکی صورت می پذیرد.

۱۸- معرفی دانشجوی نمونه کشوری جهت استفاده از سهمیه استعداد درخشان بدون آزمون، ابتدا توسط دانشگاه به معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت متبوع، اعلام شده و سپس از طریق آن معاونت، تایید نهایی به مرکز سنجش اعلام شود. بدیهی است دانشگاه اسامی این افراد را نیز بایستی بصورت اینترنتی همراه سایر داوطلبان استعداد درخشان به مرکز سنجش آعلام نماید.

۱۹- کلیه متقاضیان با وارد نمودن کد رهگیری مندرج در فرم ثبت نام، در هر مرحله قادر به پیگیری و مشاهده اطلاعات خود خواهند بود.

۲۰- بر اساس بند ۶-۱-ب- شرایط اختصاصی (صفحه ۲) در رابطه با مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مورخه ، ۹۵/۱۰/۱۸ مبنی بر لزوم اعمال محرومیت یکساله کلیه پذیرفته شدگان دوره عادی (رایگان)، استثنائا برای متقاضیان استعداد درخشان برای ۲ دوره آزمون سال ۹۸و ۹۹، این محرومیت اجرا نخواهد شد. و از آزمون سال ۱۴۰۰ محرومیت شامل این افراد نیز می شود.

۲۱- پس از قبولی و اعلام اسامی پذیرفته شدگان هرگونه انتقال، تغییر رشته و یا جابجایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ممنوع می باشد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات