ابلاغ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور

آیین نامه کارشناسی ارشد بدون کنکور

بر اساس دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد، ضروری است دانشگاه‌ها از ۲۹ تیر ماه ۹۸، اسامی پذیرفته‌شدگان را در پرتال سازمان سنجش درج کنند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، متن این دستورالعمل به شرح ذیل است:

فرآیند پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد توسط دانشگاه‌های دارای دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی

پذیرش متقاضیان واجد شرایط در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ تنها بر اساس آیین‌نامه‌های یادشده و آخرین استعلام‌های دریافتی از وزارت عتف و مطابق فراخوان دانشگاه‌ها صورت می‌پذیرد و تأیید نهایی بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است.

متقاضیان واجد شرایط می‌بایست با ارائه مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاه‌های پذیرنده (دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی) مراجعه نمایند. دانشگاه‌های پذیرنده با رعایت تمامی شرایط و ضوابط آیین‌نامه‌ها، ابلاغیه‌ها و آخرین استعلام‌های دریافتی از وزارت عتف و همچنین شرایط و ضوابط مندرج در این دستورالعمل نسبت به پذیرش متقاضیان دارای شرایط اقدام و از تاریخ ۹۸/۴/۲۹ لغایت ۹۸/۶/۳۱ اطلاعات پذیرش‌شدگان مقطع کارشناسی ارشد را از طریق پرتال ارتباطی این سازمان در قسمت مربوط به «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان» به تفکیک مقطع پذیرش به‌طور کامل وارد نمایند.

شرایط پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه اختیار دارد بر اساس مفاد آیین‌نامه و ابلاغیه‌های یادشده نسبت به پذیرش فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی پیوسته (مجموع دوره روزانه و شبانه) واجد شرایط به‌صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون و با رعایت شرایط زیر اقدام نماید:

ظرفیت پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور به‌صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون در هر کد رشته محل مندرج در دفترچه انتخاب رشته آزمون ورودی دوره‌های روزانه با غیرانتفاعی کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۸ در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطابق جدول ذیل قابل انجام است:

ظرفیت کارشناسی ارشد بدون کنکور
تبصره: میزان ظرفیت پذیرش در دوره کارشناسی ارشد به‌صورت ریاضی گرد و به عدد صحیح تبدیل می‌شود.

شرایط و ضوابط پذیرش فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی پیوسته (مجموع دوره روزانه و شبانه)

الف پس از گذراندن حداقل سه‌چهارم واحدهای درسی تا پایان نیمسال ۶ به لحاظ میانگین کل جزو پانزده درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشد.

تبصره ۱: چنانچه پانزده درصد برتر دانشجویان حائز شرایط، به دلیل انصراف یا عدم تقاضا از تسهیلات مربوط استفاده نکردند و ظرفیت پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد رشته‌ای (متناسب با سطح دانشگاه) تکمیل نشد، در این صورت دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفاً ده درصد برتر بعدی همان دانشگاه، با اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته است.

لازم به ذکر است. دانشگاه مجاز به پذیرش ده درصد برتر بعدی متقاضیان خود دانشگاه است و پذیرش متقاضیان سایر دانشگاه‌ها و همچنین صدور معرفی‌نامه برای این‌گونه متقاضیان جهت اخذ پذیرش از سایر دانشگاه‌های خارج از شرایط و ضوابط آیین‌نامه است.

تبصره ۲: میزان پانزده درصد برتر در دوره کارشناسی به‌صورت ریاضی گرد و به عدد صحیح تبدیل می‌شود.

تبصره ۳: میزان سه‌چهارم واحدهای گذرانده شده تا پایان نیمسال ششم به سمت پایین گرد و به عدد صحیح تبدیل می‌شود.

تبصره ۴: بر اساس مفاد آیین‌نامه یادشده دانش‌آموختگان کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده نمایند. لذا درصورتی‌که دانشگاهی با درج اطلاعات اشتباه موفق به ثبت اطلاعات این‌گونه متقاضیان شود، در هر زمان که مشخص شود متقاضی پذیرش‌شده دانش‌آموخته کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) است، پذیرش متقاضی به دلیل تخلف دانشگاه لغو خواهد شد و عواقب ناشی از آن بر عهده دانشگاه خواهد بود.

ب حداکثر در مدت هشت نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شود.

تبصره ۱: دانشگاه اختیار دارد درخواست دانشجویانی که طول مدت تحصیل آنان به دلایلی خارج از اختیار خود (مانند بیماری مأموریت والدین یا همسر، زایمان) حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیش از مدت مجاز مذکور در این آیین‌نامه بشود را پس از تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه محل تحصیل، برای استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه بررسی کند.

تبصره ۲: دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با میانگین کل هشت نیمسال دانشجویان هم رشته و غیر هم ورودی خود جزو پانزده درصد برتر باشند، به‌صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد همان سال پذیرش کند.

ج- پذیرش برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‌آموختگی و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

د- پذیرش در همان رشته تحصیلی یا رشته‌های تحصیلی مرتبط با آن به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است.

ه- احراز شرایط اختصاصی دانشگاه

نکات مهم در خصوص شرایط و ضوابط پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد

۱- دانشجویان می‌بایست حداکثر تا تاریخ ۹۸/۶/۳۱ فارغ‌التحصیل شوند، در غیر این صورت پذیرش آنان لغو خواهد شد.

۲- تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرش‌شده بر اساس آیین‌نامه‌های یادشده مجاز است لذا بعد از تأیید نهایی وضعیت متقاضیان پذیرش‌شده، امکان تغییر رشته و دانشگاه (حتی در صورت موافقت دانشگاه‌ها برای آنان میسر نخواهد بود.

٣- پذیرش از طریق این آیین‌نامه‌ها فقط برای دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است. به‌عبارت‌دیگر دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی، علمی – کاربردی، غیرانتفاعی مجازی، دانشگاه‌های دولتی در دوره‌های نوبت دوم، الکترونیکی (مجازی)، نیمه‌حضوری، پردیس‌های بین‌الملل (خودگردان) و پژوهش محور مجاز به استفاده از آیین‌نامه‌های یادشده برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان نیستند.

توجه: در صورت موافقت دانشگاه پذیرنده، منعی برای پذیرش فارغ‌التحصیلان دوره‌های یادشده (تنها جهت اخذ پذیرش در دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی) وجود ندارد. 

۴- دانشگاه‌ها می‌توانند با رعایت تمامی شرایط و ضوابط آیین‌نامه یادشده، فقط یک‌بار تا اول شهریورماه هرسال نسبت به پذیرش افراد حائز شرایط اقدام نمایند.

اسامی پذیرش‌شدگان باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تأیید به این سازمان اعلام و قطعی شدن ثبت‌نام منوط به تأیید این سازمان است.

۵- هر دانشجو صرفاً می‌تواند نسبت به اخذ پذیرش نهایی از یک دانشگاه اقدام نماید، لذا دانشگاه‌ها پس از فراخوان خاص خود می‌بایست قبل از درج اطلاعات پذیرش‌شدگان حائز شرایط در پرتال ارتباطی این سازمان، در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش افراد تعیین‌شده طی یک تاریخ مشخص به دانشجویان اطلاع‌رسانی نمایند تا دانشجویی که موفق به اخذ پذیرش از چند دانشگاه شده است، در خصوص وضعیت پذیرش خود تصمیم‌گیری نماید.

بدیهی است هر دانشجو می‌بایست تنها نسبت به ثبت‌نام در یک دانشگاه اقدام نماید و از سایر پذیرش‌های خود (قبل از اینکه دانشگاه اطلاعات متقاضیان را از طریق پرتال ارتباطی به این سازمان اعلام نماید) سریعاً انصراف دهد.

توجه: ورود اطلاعات یک متقاضی به‌صورت هم‌زمان در پرتال ارتباطی دو دانشگاه امکان‌پذیر نیست. لذا درصورتی‌که دانشگاه بر اساس اطلاعات اشتباه موفق به درج مشخصات متقاضی شود، هیچ‌گونه مغایرتی اعم از شناسنامه‌ای تحصیلی و …) خارج از پرتال ارتباطی به‌صورت مکاتبه‌ای قابل‌بررسی خواهد بود.

۶- در بازه زمانی تعیین‌شده، امکان ویرایش، حذف و یا درج اطلاعات برای تمامی دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشگاه می‌تواند نسبت به هرگونه تغییراتی اقدام نماید.

۷- برخی از پذیرش‌شدگان بدون آزمون، هم‌زمان در آزمون ورودی و یا فراوان سایر دانشگاه‌ها شرکت می‌نمایند، در صورت قبولی از طریق آزمون ورودی و با پذیرش بدون آزمون در سایر دانشگاه‌ها و انصراف از تحصیل در آن دانشگاه، دانشگاه می‌بایست با دریافت درخواست از متقاضیان در بازه زمانی اعلام‌شده، نسبت به حذف اطلاعات آنان و جایگزینی افراد ذخیره اقدام نماید.

پس از تأیید نهایی این سازمان، امکان بررسی وضعیت متقاضیان انصرافی برای حذف اطلاعات آنان و با بررسی و تأیید وضعیت پذیرش متقاضی ذخیره وجود ندارد.

۸- در برخی از موارد که وضعیت متقاضی دارای ابهام و نیاز به اخذ مجوز از وزارت عتف می‌باشد، دانشگاه می‌بایست در زمان اعلام‌شده در این خصوص اقدام نماید و در صورت اخذ مجوز، اطلاعات متقاضی را تنها از طریق پرتال ارتباطی و در زمان تعیین‌شده به این سازمان اعلام نماید.

۹- اطلاعات دانشجویان پذیرش‌شده در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ تنها از طریق پرتال ارتباطی این سازمان دریافت می‌شود. لازم است، دانشگاه‌های پذیرنده بر اساس برنامه زمانی تعیین‌شده، اطلاعات پذیرش‌شدگان را در پرتال ارتباطی این سازمان درج کنند. در صورت عدم ارسال اطلاعات متقاضیان پذیرش‌شده در تاریخ مقرر و یا ارسال به طرق دیگر به غیر از پرتال ارتباطی و خارج از زمان مقرر، سازمان هیچ‌گونه تعهدی نسبت به تأیید متقاضیان پذیرش‌شده نخواهد داشت.

۱۰- به دلیل مشکلاتی که برخی از دانشگاه‌ها در خصوص درخواست بررسی و تأیید پذیرش‌شدگان سال‌های گذشته برای این سازمان و یا متقاضیان ایجاد نموده‌اند، بررسی و تأیید پذیرش‌شدگان تنها در سال جاری صورت خواهد پذیرفت. لذا پس از تاریخ تعیین‌شده امکان بررسی و تأیید از طریق این سازمان و یا وزارت عنف میسر نخواهد بود و عواقب ناشی از آن بر عهده دانشگاه خواهد بود.

۱۱- استعلام صحت معرفی‌نامه ارائه‌شده و اطلاعات اعلام‌شده متقاضی، از دانشگاه فارغ‌التحصیلی توسط دانشگاه پذیرنده الزامی است.

۱۲- برای ورود به پرتال ارتباطی مربوط به استعدادهای درخشان می‌بایست از نام کاربری و رمز ورود سال گذشته استفاده شود. 

۱۳- در هر زمان (حتی زمان فارغ‌التحصیلی) مشخص شود که فرد پذیرش‌شده فاقد شرایط آیین‌نامه مربوط بوده است، پذیرش وی لغو و عواقب ناشی از آن بر عهده متقاضی و دانشگاه پذیرنده خواهد بود.

۱۴- اتباع غیر ایرانی نمی‌توانند از تسهیلات پذیرش بدون آزمون استعدادهای درختان برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر استفاده نمایند.

۱۵- دارندگان مدرک حوزوی معادل کارشناسی و کارشناسی ارشد نمی‌توانند بدون آزمون ورد مقطع بالاتر شوند. ولی دارندگان مدرک حوزوی معادل کارشناسی که از طریق آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد) وارد مقطع کارشناسی ارشد شده‌اند و بر اساس آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری واجد شرایط هستند، می‌توانند از تسهیلات مربوط استفاده نمایند.

۱۶- پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تنها در کدرشته‌محل‌هایی قابل انجام است که مقاطع یادشده از طریق آزمون‌های ورودی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) و دکتری سال ۱۳۹۸ پذیرش با آزمون داشته باشند.

۱۷- پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی به‌تبع دانشگاه‌های روزانه صرفاً در یک دوره انجام می‌شود.

لذا امکان‌ پذیرش در دوره غیرانتفاعی مجازی میسر نیست.

۱۸- با توجه به این‌که پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان، از طریق آزمون‌های ورودی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) و دکتری انجام نمی‌شود، امکان صدور کارت ورود به جلسه و گواهی قبولی برای پذیرش‌شدگان وجود ندارد.

۱۹- پذیرش دانش‌آموختگان حائز شرایط در دانشگاه‌های دولتی به‌صورت رایگان و بدون اخذ شهریه است. ولی در دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی بر اساس شرایط داخلی آن دانشگاه‌ها، شهریه قابل اخذ است.

۲۰- پذیرش‌شدگان بدون آزمون استعدادهای درخشان بعد از انصراف از تحصیل در دوره روزانه مشمول مقررات آموزشی دانشجویان انصرافی می‌شوند.

۲۱- پذیرش‌شدگان بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به‌محض ورود مشمول مقررات آموزشی می‌شوند.

۲۲- دانشگاه‌ها می‌توانند برای تراز کردن معدل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد متقاضیان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری از سیستم هم ترازی که در پرتال ارتباطی قرار داده شده است، استفاده کنند و یا بر اساس دستورالعمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه نسبت به تراز نمودن معدل‌ها اقدام نمایند.

۲۳- مسئولیت حسن اجرای آیین‌نامه‌های ذکرشده و هر گونه پاسخگوبی قانونی به آن بر عهده دانشگاه پذیرنده، نظارت بر اجرا بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور و شرح و تفسیر مفاد آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

۲۴- اطلاعات پذیرش‌شدگان نهایی پس از بررسی و تأیید شرایط و ضوابط لازم توسط این سازمان، به دبیرخانه گزینش دانشجو جهت بررسی صلاحیت عمومی ارسال می‌شود. در صورت عدم تأیید، دبیرخانه گزینش دانشجو نسبت به بررسی صلاحیت عمومی آنان اقدام نخواهد کرد.

همچنین دانشگاه باید هماهنگی‌های لازم را در خصوص ارسال مدارک مورد نیاز جهت تأیید صلاحیت عمومی افراد تأییدشده حداکثر ظرف مدت دو هفته بعد از اعلام نتایج با دبیرخانه گزینش دانشجو انجام دهد و پس از تأیید صلاحیت عمومی ایشان نسبت به ثبت‌نام قطعی آنان اقدام نماید، در غیر این صورت عواقب ناشی از آن بر عهده دانشگاه خواهد بود.

۲۵- در حین بررسی «وضعیت متقاضیان»، «درج اطلاعات در پرتال ارتباطی» و با «صدور و تأیید معرفی‌نامه افراد مشمول»، همه موارد توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار گرفته تا اختلاف و یا اشتباهی در خصوص پذیرش افراد صورت نپذیرد.

بدیهی است در صورت وجود هرگونه مغایرت در اطلاعات اعلامی و عدم احراز شرایط لازم برای پذیرش متقاضی، پذیرش وی لغو شده و عواقب ناشی از آن بر عهده متقاضی و دانشگاه پذیرنده خواهد بود و هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده این سازمان نیست.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۵ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
علیرضا
مرداد ۷, ۱۳۹۸ ۷:۱۱ ب٫ظ

به چه علتی امکان داره سنجش رد کنه اسامی که توسط دانشگاه منتشر شده را ؟ تا به حال کسی را رد کرده آیا؟ اسم من را دانشگاه منتشر کرده ولی زیرش نوشته در صورت تایید سنجش امکان پذیر هست و پس از ورود اطلاعات به پرتال این سازمان ؟

ناشناس
خرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۳:۲۹ ب٫ظ

کسی که ٢ سال از فارغ التحصیلیش میگیذره امکان شرکت داره یا نه؟؟

محمود۳۳
خرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۹ ب٫ظ

سلام
کنکور ندیم میتونیم بدون ازمون بریم؟من کارشناسی ناپیوسته دارم

آسمان
خرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

مورد ۱۸ یعنی چی؟؟اگه از طریق استعداد درخشان قبول بشیم نمیتونیم کنکور بدیم؟

مهراد کاظمی
خرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  آسمان

خیر . شما میتونی در کنکور ارشد شرکت کنی
و بعد از اعلام نتایج از بین اون رشته هایی که
در بدون آزمون یا با آزمون قبول شدی انتخاب
کنی