نخبگان

درخواست بازنگری در کنکور کارشناسی ارشد از سوی معاونان دانشگاه ها

معاونان آموزش دانشگاه ها در نشست «کنکور؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» خواستار بازنگری نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه کارشناسی ارشد شدند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مهر، نشست «کنکور؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسا و معاونان آموزشی برخی از دانشگاه های بزرگ برگزار شد که برخی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد به شرح زیر است:

علی اکبر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی در این نشست گفت: باید به دنبال اصلاح کنکور باشیم و حد نصاب‌هایی را برای آن قرار دهیم، کاری که امسال برای کنکور کارشناسی انجام شد و حد نصاب صفر برای آن قرار داده شد و کسانی که حد نصاب آنها کمتر از صفر بود پذیرش نشدند.

بزرگترین مشکل پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد

وی ادامه داد: نباید به دنبال این باشیم که یک کار بزرگ انجام دهیم بلکه می‌توانیم به تدریج فرآیند کنکور را اصلاح کنیم. کارهایی که می شود را باید انجام بدهیم در حال حاضر بزرگترین مشکل ما دوره کارشناسی ارشد است. با استعدادترین دانشجویان در مقطع کارشناسی و سپس بعد از آن در دوره دکتری قرار دارند، ضعیف‌ترین دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد هستند که بیشترین تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه را دارند و باید برای اصلاح پذیرش دانشجو دراین مقطع کارهایی صورت گیرد.

سوابق تحصیلی آموزش و پرورش قابل اتکا نیست

معاون آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی تأکید کرد: به نظر من، برای کنکور کارشناسی نمی‌توان کاری کرد چرا که نمی‌توان با سوابق تحصیلی دانش‌آموز پذیرش کرد و سوابق آموزش و پرورش قابل اتکا نیست.

در ادامه سید محمد حسین کریمیان، معاون آموزشی دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر گفت: مشکلات در کنکور زیاد است، باید حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و آنچه در اختیار ما است را عملیاتی کنیم. معضل ما در حال حاضر پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکتری است، دانشگاه‌ها در کارشناسی ارشد هیچ نقشی برای انتخاب دانشجو ندارند. ما باید برای کنکور کارشناسی ارشد یک ترازی را قرار دهیم و اگر از آن تراز پایین‌تر بود، دانشجو را پذیرش نکنیم.

طرح «آت ت» برای پذیرش دانشجو در کارشناسی ارشد احیا شود

وی ادامه داد: طرح «آت ت» که قبلاً برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به کار می‌رفت، طرح خیلی خوبی بود و در آنجا در بخشی از آن، از دانشجو مصاحبه به عمل می‌آمد. به اعتقاد من باید این طرح احیا شود.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بخش دیگری از سخنان خود به بحث سهمیه‌ها اشاره کرد و گفت: باید این موضوع بررسی شود که کسانی که از این سهمیه استفاده کردند چه اتفاقاتی برای آنها در دانشگاه ها رخ داده است.

وی ادامه داد: این دانشجویان اغلب ضعیف هستند و این باعث می شود درجا زده و دچار مشکلات روحی شوند و برای خود و خانواده مشکل ایجاد کنند.

کریمیان یادآور شد: باید دخالت دیوان عدالت اداری در امور دانشگاهی کمتر شود.

همچنین یوسف شاقول، معاون آموزشی دانشگاه اصفهان در این نشست گفت: سیاستگذاری در آموزش عالی به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر این عوامل متعدد دیده نشود، دوباره جزیره‌ای تصمیم‌گیری می‌شود.

بسیاری از دانشگاه ها پایین تر از مدرسه هستند

وی ادامه داد: اگر پشتیبانی سیاسی از طرف نمایندگان نباشد، بسیاری از دانشگاه‌هایی که ایجاد شده اند، سطح دانشگاه ندارند و پایین‌تر از مدرسه هستند. چنین مؤسسه‌هایی از بلوغ لازم برای پذیرش دانشجو برخوردار نیستند و باید به آنها توجه شود.

وی ادامه داد: در موضوع کنکور در یک سال گذشته مراجع مختلف ورود کردند و همه در این مورد تعجیل دارند که این نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند؛ در این رابطه سیاست‌های ناهمگونی وجود دارد. مجلس از طرفی تاکید می کند کنکور کارشناسی برداشته شود و از طرف دیگر در همان دوران آزمون دکتری را متمرکز می کند که جز آسیب چیزی نداشت.

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان افزود: به نظر من آزمون کارشناسی با وجود آنکه آسیب‌ دارد، ولی استانداردتر است در عین حال بدترین نوع پذیرش برای دوره کارشناسی ارشد است که دانشگاه‌ها هیچ‌گونه مداخله‌ای برای پذیرش آن نداشته و استاندارد آن کم است.

شاقول تصریح کرد: ما در دانشگاه اصفهان در هیچ رشته ای دانشجو با سوابق تحصیلی پذیرش نمی‌کنیم، همه دانشجویان ما از طریق کنکور پذیرش می‌شوند.

در ادامه باب اله حیاتی معاون آموزشی دانشگاه تبریز اظهار داشت: به نظر من کنکور کارشناسی علی‌رغم مشکلاتی که دارد، در این مرحله مناسب‌ترین گزینه است. معدل‌ها واقعی نیستند و نمی‌توان بر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اتکا کرد.

دخالت سایر نهادها موجب کاهش اختیارت دانشگاه ها می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار عدم دخالت دیوان عدالت اداری در مسائل آموزش عالی شد و افزود: دیوان عدالت اداری، مجلس و سایر نهادها در مسائل آموزش عالی که تخصصی است، دخالت می‌کنند و این باعث می‌شود اختیارات دانشگاه‌ها کم شود.

معاون آموزشی دانشگاه تبریز همچنین خواستار این شد که دست دانشگاه‌ها را در پذیرش دوره دکتری و کارشناسی ارشد باز بگذارند.

در ادامه ایمان الله بیگدلی، مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد، با تاکید بر اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی نمی‌تواند ملاک دقیقی برای سنجش دانشجو محسوب شود، گفت: اگر قرار باشد ما روی شاخص‌های ارزیابی توانمندی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها تمرکز کنیم در واقع سیستم سنجش به شکل فعلی توانمندی‌های پایه‌ای دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد و حتی معدل دانش آموزان در دوره تحصیل نیز نمی‌توانند ملاکی برای سنجش این افراد به منظور ورود بدون کنکور در دانشگاه‌ها باشد.

به گفته وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما تا چندین سال آیتم‌های لازم را به منظور سنجش توانمندی‌های عمومی و ذهنی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها داشتیم و این توانمندی‌ها به صورت یک آزمون تشریحی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گرفت اما متاسفانه سنجش این توانمندی ها امروزه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بازنگری سنجش دانشجو در تحصیلات تکمیلی در اولویت باشد

نماینده دانشگاه مشهد در این نشست با تاکید بر اینکه فرصت شش ماه برای سیاست گذاری در حوزه کنکور و ورود به دانشگاه یک فرصت کافی نیست گفت: آن چه که موضوع مهمی است این است که در حال حاضر نحوه سنجش در حوزه تحصیلات تکمیلی نیازمند بازنگری اساسی است و باید نحوه ورود دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری در اولویت اساسی و اولیه بازنگری قرار بگیرد بنابراین فرصت شش ماه برای بررسی و سیاست گذاری کنکور یک فرصت ناکافی است.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۵ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
علی
مهر ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۶ ب٫ظ

باید مصاحبه علمی کنار کنکور هم باشه
خیلیا هستن که فقط مبانی حفظ کردن طبیعیه ورود اینا به دانشگاههای سطح اول کشور فاجعه هست
دانشجو باید تو دوره کارشناسی بهره و سود داشته باشه نه صرف اینکه یکسال کل منابع رو حفظ کنه و بعد بره مثلا دانشگاه بهشتی و …

رویا
مهر ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۵ ب٫ظ

بهترین روش همین روشی هست که الانه .کنکوور ارشد باید به همین شکل باشه .خدایی بعضیا خیلی میخونن قبول شن .بعدش میخوان راحت تو مصاحبه ردشون کنن که دانشجوها خودشونو بگیرن ..

حقیقت
مهر ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

فقط و فقط کنکور با اصلاح نحوه برگزاری کنکور
کنکور باید مثل سابق در دو روز یا دو نوبت صبح و عصر یا دو بار و میانگین گیری برگزار بشه

تعداد سوالات هر درس حداقل ۱۰ تا بشه
و خیلی از اصلاحات دیگه که ما مد نظر داریم و مسئولین اصلا گوش شنوایی برای ما ندارند

سعید
مهر ۱۵, ۱۳۹۸ ۴:۲۵ ب٫ظ

یه داوطلبی که تمام روز و شبش درس میخونه بر اینکه رشته مورد علاقشو قبول شه حتما انگیزه خیلی خوبی داره و حتما توی دانشگاه هم پیشرفت میکنه حالا اینا میخان مثل آب خوردن تو مصاحبه ردش کنن؟؟ چرا اینقدر رو اعصاب داوطلبا مانور میدید یا بگید کنکور هست یا نیست ما بدونیم چیکار کنیم از الان درس بخونیم یا بریم سرکار…

علی
مهر ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

نظرات افراطی موج میزنه در زمینه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد