نبود مصوبه ای برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی

برگزاری آزمون کارشناسی ارشد قاعده و قانون خود را دارد و نمی‌شود به یکباره روال کار را تغییر داد و اگر بنا به تغییر باشد و پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد باید وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در این باره اعلام کنند. 

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری فارس در چند ماه گذشته میزبان ویروسی ناخوانده به نام کرونا شده که باعث فلج شدن زندگی مردم در اقصی نقاط جهان شده است. از این رو برخی از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در کشور درخواست دارند که پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد.  خبرنگار فارس در این باره با چند نفر از مسؤولان به گفت‌وگو پرداخت که در زیر می‌خوانید:

* پذیرش دانشجو باید طبق قانون آزمون انجام شود

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در این باره می‌گوید: پذیرش دانشجو یک بحث قانونی است و باید طبق قانون آزمون برگزار شود. سابقه تحصیلی باید معنا پیدا کند. در آموزش و پرورش یک سابقه تحصیلی داریم و یکسری آزمون‌های استاندارد در سطح ملی از دروس مشخص است به طوری که در دانشگاه‌های کشور چنین سابقه‌‌ای نداریم؛ بلکه با وجود سرفصل‌های مشخص در دانشگاه‌ها ممکن است برخی از دروس با سلایق اساتید از کتاب‌های مختلف تدریس شود. 

وی معتقد است که برخی از اساتید در برگزاری امتحانات سختگیر هستند، برخی نمره بالا برای دانشجویان اعمال می‌کنند و این به این معنی نیست که دوره تحصیلات تکمیلی سوابق تحصیلی باشد و سابقه استاندارد برای چنین کاری وجود ندارد. 

* مصوبه‌ جدیدی از سوی وزارت علوم برای پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی نداشته‌ایم

همچنین محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: برگزاری آزمون قانون و قاعده خود را دارد و نمی‌شود به یکباره روال کار را تغییر داد و مصوبه جدیدی در این رابطه نداشته‌ایم. 

بیرانوند می‌گوید: داوطلبان از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ می‌شوند و ادامه تحصیل می‌دهند و مصوبه یا دستورالعمل جدیدی از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم تعریف نشده است. ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها خیلی داوطلب نداشته باشند و می‌شود برای آنها تدبیری دوباره اندیشید ولی برای صندلی‌های پرمتقاضی قطعاً باید از طریق آزمون دانشجو پذیرفته شود و برای تغییر چنین امری باید از طریق سازمان سنجش و وزارت علوم اقدامات لازم صورت بگیرد.

* آزمون تحصیلات تکمیلی طبق ضوابط برگزار خواهد شد

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز درباره چگونگی پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس سوابق تحصیلی در دوران شیوع کرونا می‌گوید: رشته‌هایی که پرمتقاضی هستند کماکان از طریق آزمون انتخاب خواهند شد و وزارت علوم این اختیار را به دانشگاه‌ها نداده است که صرفا برمبنای سوابق تحصیلی دانشگاه انتخاب شوند. مطابق ضوابط فعلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌هایی که پرمتقاضی هستند از طریق آزمون انتخاب خواهند شد. 

وی می‌گوید: تقریباً زمان برگزاری آزمون تحصیلات تکمیلی قطعی و با توافق ستاد ملی کرونا ابلاغ شده است. ما شاهد حضور دانشجویان در جلسات امتحانی و برگزاری آزمون‌ دوره تحصیلات تکمیلی خواهیم بود و برمبنای آن هم پذیرش از طریق سازمان سنجش صورت خواهد گرفت. 

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳۱ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
م
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۷:۴۰ ب٫ظ

اقا محمد تشکر.امیدوارم هرچی به صلاحته همون توزندگیت اتفاق بیفته.قبولی ارشد وشغل خوب هم کنارش باشه

محمد
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۹:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  م

خواهش می کنم. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها نسبتاً افزایش تقریباً دو برابری داشته. پایین هم دیدین. جدا از این که سال ۹۸ هم خیلی از ظرفیت ها خالی مونده بود و تکمیل ظرفیت با اینکه حذف شده بود ولی مجدداً سال ۹۸ اکتیو شد. از جمعیت داوطلبان امسال هم هراسی نداشته باشید. جمعیت بین سال ۹۷ و سال ۹۸ هست و ان شاالله مجاز میشین.
از دعای خوب شما هم سپاسگزارم. متقابلاً هم چنین. امیدوارم بهترینها برای شما رقم بخوره. امید به خدا

م
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۸:۴۷ ق٫ظ

باسلام کسی میدونه با این همه ثبت نامی حدود ۷۰۰ هزار نفر چندنفرمیتونن تو دانشگاه قبول بشن چه دولتی چه ازاد یا غیرانتفاعی

ر
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۲:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  م

۷۰۰نفر

م
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  ر

واقعا جدی میگی.بازم ممنون که جواب دادی

محمد
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۴:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  م

سلام. اگر خواسته باشیم طبق سالهای قبل پیش بینی کنیم:
سال ۹۸ با ۶۱۴/۸۸۳ داوطلب (جدا از اینکه چند نفر سرجلسه حاضر یا غایب بودند)، ظرفیت پذیرش حدود ۳۰۰ هزار الی ۳۱۰ هزار بود.
سال ۹۷ با ۷۳۶/۳۸۷ داوطلب (جدا از اینکه چند نفر سرجلسه حاضر یا غایب بودند)، ظرفیت پذیرش حدود ۱۷۰ هزار بود.
امسال هم ۶۹۱/۹۶۸ داوطلب و با افزایش ظرفیت، تقریباً همون ۳۰۰ هزارتایی باشه.

احمد
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷ ب٫ظ

عزیزان شب قدره من قطعا امشب تو مسجد دعا میکنم برا هممون، نه اینکه هممون بهترین دانشگاه ها قبول بشیم دعا میکنم از هر دانشگاهی فارغ‌التحصیل شدیم و با سواد بودیم فورا کار مناسب تو کشورمون برا مون پیدا شه و زحمات دوستان و عزیزان به هدر نره. دعا میکنم امید و نشاط برگرده به قشر جوان و تحصیل کرده و دعا میکنم کنکور کارشناسی ارشد پلی باشه به سوی موفقیت و از این حالت خنثی در بیاد.

احمد
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۰ ب٫ظ

شاگردان زرنگ دانشگاه اینقدر از کنکور نترسن، البته نمیترسن غیر از اون کسایی که به دلیل برخورد خوب با اساتید نمرات بالا گرفتن و حالا میخوان از آب گل آلود ماهی بگیرن. فقط من موندم این دوستانی مثل مریم خانم چرا از سهمیه شاگرد اولی استفاده نمیکنن؟؟
البته منظورم مریم خانم تنها نیست ها آخه یه کسایی هم هستن تو دانشگاه ها پارتی و آشنا دارن و میخوان به بهانه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی از قدرتشون استفاده کنن و صندلی دانشگاه های خوب رو اشغال کنن.
واقعا تنها چیزی که نماد عدالت هست تو کشور عزیزمون همین کنکور سراسریه خواهشا بدون فکر کردن به همه جوانب آب به آسیاب دشمن نریزیم.

ناشناس
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۰:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  احمد

شاید پذیرش بر اساس صرف سوابق (و نه مصاحبه و …) غیرعادلانه باشه، ولی کنکور رو عادلانه دونستن هم از اون خنده‌دارتر نباشه بهتر نیست…

احمد
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۲:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  ناشناس

به نظر من با اینهمه سال تجربه ایی که سازمان سنجش کسب کرده بسیار حرفه ایی و به طور کامل سوالایی طرح میشه که با کمتر کشورهایی تو دنیا میشه مقایسه کرد تبحر سازمان سنجش رو.
سوالا کاملاً کارشناسی شده، درصد شانسی زدن هم که کلا زیر یک دهم درصد، عدالت کامل هم که برا همه هست، اعمال قدرت و سلیقه هم که نمیشه توش اعمال کرد و اینکه شرایط برا همه یکسانه، تنها چیزی که تو کل کشور میشه گفت هنوز عدالت درش از بین نرفته و برای همه دانشجو ها و دانش آموز های سطح کشور حتی توی استان محروم میتونن بهش خوشبین باشن همین کنکوره عزیزم. دیگه میشه بفرمایید چرا خنده دار؟؟ البته شما اگه خیلی خندتون میاد میتونید بخندید و شاد باشید منم براتون آرزوی شاد کامی دارم

ناشناس
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۱:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

نمی‌دونم شما چه رشته‌ای می‌خونین که همه‌ی سوالاش استاندارده… برای غیر استاندارد بودن سوالات کافیه انگلیسی عمومی کنکور رو با آیلتس و تافل مقایسه کنین… این رو به عنوان یه مترجم کتاب دارم می‌گم.
بعد اصلا استاندارد بودن به کنار، کنکوری که فقط تو درس اصلیش هر سال حداقل ۳ تا اشتباه فاحش وجود داشته باشه چجور کنکور عادلانه‌ای هستش؟ کنکوری که حتی نحوه‌ی محاسبه‌ی نمرش هم رسما اعلام نشده و اصلاً نمی‌دونی مبنای رتبه‌ها واقعاً چی هست! حالا همه‌ی این‌ها جدای هزار و یکی سهمیه و این داستان‌هاست.

علیرضا
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

انگلیسی عمومی چه رشته ایی؟؟ مجموعه زبان انگلیسی؟؟ یه چندتا از اشتباهات رو میشه نام ببرید؟

ناشناس
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۱:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  علیرضا

بنده انگلیسی عمومی مجموعه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی رو دیدم که هردو کمابیش یک وضعیت رو دارن.
اشتباهاتی که من ازشون صحبت می‌کنم مختص زبان‌شناسی هستن چون فقط اون‌ها رو دیدم، مثلاً یک نمونه که حضور ذهن دارم «فراهم کردن جریان هوا برای تولید صوت» رو از کارهای چاکنا ندونسته بود، در صورتی که ما اصلاً یک دسته صوت به اسم «هم‌خوان پرانشی» داریم که اون‌طوری تولید می‌شن! یا یک نمونه دیگه تعریف کاملاً اشتباهی رو از لهجه و گویش ارائه داده بود، چیزی که شاید کمتر دانش‌آموز دبیرستانی اشتباه بکنه!
امثال این‌ها زیاد هست، حتی بعضی از سال‌ها ۳ تا سوال پشت سر هم! و اگر غیر منطقی و غیر استاندارد بودن (مثلاً استفاده از نمادهای آوانویسی متفاوت بصورت تصادفی!) سوالات رو به این‌ها اضافه کنیم که لیست تا ابد ادامه پیدا می‌کنه.

علیرضا
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۴:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  ناشناس

من متوجه نمیشم زبان شناسی و هم خوان پرانشی و فراهم کردن جریان هوا برای تولید صوت چه ربطی به به آزمون تافل و آیلتس داره؟

ناشناس
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  علیرضا

گفتین اشتباهات، این‌ها هم اشتباهات هستن….
من نگفتم انگلیسی عمومی پر از اشتباه هست. برعکس احتمالاُ کم‌ترین اشتباهات رو بین دروس داره. منتهی اگر مقایسه کنید نوع سوالات رو می‌بینید که بعضی از سوالاتش چقدر غیر منطقی هستن…

محمد
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۵:۳۲ ق٫ظ

واقعا ی سریا هستن که معدلشون به زور ۱۴یا ۱۵ شده یا دانشگاه غیر دولتی بودن اینا فکر نمیکنن کسیایی که دولتی خوندن اول ثبت نام میشن بعد بقیه اگر ی معدل ۱۷ دانشگاه دولتی با ی معدل ۲۰ دانشگاه ازاد همزمان برن ثبت نام اول ۱۷ رو ثبت نام میکنن بعد اگر جا باشه اونو

م
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۷ ب٫ظ

سلام لطفا مصوبه پذیرش دانشجو ارشد براساس سوابق رو انجام بدهید

محمد
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۵:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  م

معدلت ۱۸ هست بخوای بر اساس سوابق بری دانشگاه دانشگاه؟

محمد
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۹:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

معدل ۱۸ لازم نیست. حداقل ۱۶. من سال گذشته بر اساس سوابق اقدام کردم و دانشگاه صنعتی اصفهان هم پذیرش گرفتم ولی به خاطر موقعیتش توی شهر نرفتم.
شرایطمم اینا بود:
معدل ۱۶.۵ از دانشگاه دولتی فردوسی مشهد
۸ مقاله کنفرانسی ISC داخلی و بین المللی و ۱ مقاله ISI در نشریات بین المللی
۱ کتاب درسی تالیف شده به همکاری یکی از اساتید
توصیه نامه از ۳ استاد

ر
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۵:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  م

باشه

Tar
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۹:۲۰ ب٫ظ

مگه کسی که ۱سال درس خوانده باید تا اخر عمرش بره دولتی دیگه ؟ اصلا سوابق منطقی نیست و فقط باید ازمون باشه اگر درس خوندیه بسم الله بیا وسط میدان نشون بده دیگه سوابق چیه ؟ دولتیا دارن از اب گلالود ماهی میگیرن !

مریم
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  Tar

بهترین راه همون سوابقه چون تو نمرات استادها دقیق نمره هرکسی رو میدن پس کسی که شاگرد زرنگ بوده باید یه جایی حقشو بگیره ونتیجه کارهاشو ببینه.

مریم
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۶:۳۹ ب٫ظ

باید یه روزی ازیه جایی روزنه برای کنکور ارشد بر اساس سوابق بازبشه چه بهتر به خاطرکرونا این کار انجام بشه دوستانی که دلشون میخوادهم کنکور بدن

احمد
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

دوستانی که دلشون میخوان کنکور بدن که میخوان کنکور بدن شما نمیذاری، تازه ژست مسئول بودن هم گرفتی و کنکور رو پیشاپیش حذف کردی دیگه بقیه کنکور چی بدن؟؟؟
اصولا مگه در حال حاضر چند درصد سهمیه دانشگاه ها پذیرش بر اساس معدل نیست؟؟ خب پس چیه دیگه؟ برو با معدل بالات پذیرش بگیر بذار بقیه هم کنکور بدن.
من واقعا تو این موندم که کسی که معدلش زیر هجده نوزده هست دیگه نباید بهترین دانشگاه ها قبول شه؟؟ کسی پیام نور یا آزاد خونده و از مایی که دولتی خوندیم با سواد تره چی؟؟؟

مریم
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۶:۳۷ ب٫ظ

سلام به نظرمن هم دانشگاهها بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو بگیرن ورشته های پرمتقاضی هم کنکور بدن الان چطور دانشگاه ازاد بدون کنکور وسوابق میگیره الان هم تمام دانشگاههایی که ظرفیت پذیرش دانشجو براساس سوابق دارن اعلام بشن همین الان کسایی که مخالف هستن قبل ازمن میرن ثبت نام بشین ونگاه کن

محمد
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۵:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

اگر معدلت اینقدر خوب بود که بخوای براساس سوابق تحصیلی بری دانشگاه که از فروردین تا اردیبهشت دانشگاه ها داشتن ی تعدادی بر اساس سوابق ثبت نام میکرد میرفتی ثبت نام.

صبا
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۵:۵۴ ب٫ظ

ناعادلانه ترین کار سوابق شدنه همین

رضا سوسنگرد
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۱:۵۴ ب٫ظ

اگه نمیتونید بر اساس سوابق دانشجو بگیرید امتحان را اینترنتی برگزار کنید و با جان مردم بازی نکنید . همین الان خوزستان وضعیت قرمزه یعنی چی ما به خاطر بلند پروازی چندتا داوطلب بیمیریم یا از ادامه تحصیل منصرف بشیم ..

علیرضا
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۴:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  رضا سوسنگرد

حتی اگر پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی زمانبر هم نبود و به آسانی آب خوردن بود بازهم قریب به اتفاق نود درصد دانشجو ها باهاش مخالف بودن
ضمن اینکه یکبار قبلاً پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی اعمال شده و همه میدونن چه مصیبت بزرگیه
شما هم خواهشا کم ژست مسئول بودن بگیر و به قول یکی از دوستامون سعی کن از کنکور نترسی چون مطمئن ام کسی که آماده باشه و خونده باشه و با سواد باشه کنکور براش خیلی آسونه.
موفق باشی

رضا سوسنگرد
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۰:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  علیرضا

دوست عزیز شما برید سر جلسه کنکور بدید من برای خوزستان میگم کاری به بقیه ندارم … سر جلسه برید استان خوزستان همچین ظرفیتی نداره تازه باید کولر روشن شود و نتیجه ده برابر برای ما خطرناکه … شما فقط به فکر خودتان هستید و ارزشی برای جان مردم ندارید مثلا اگه ارشد قبول شدید شرکتهای معتبر دم در دانشگاه منتظر شما هستن که استخدام بشین … طرز تفکر بچگانه کسی که میخواد دانشگاه و رشته تاپ بخونه بره امتحان بده به من ربطی نداره من برای خودم و هم استانی های عزیزم راضی نیستم … شده هم دانشگاههای استانمون بر اساس سوابق فقط از استانمون بگیرن شما برید سر جلسه و تهران قبول شین نوش جان خودتون .

محمد
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا سوسنگرد

برگزار کردن اینترنتی هم میتونه ناعادلانه باشه چون کسایی که پول زیادی دارن میتونن چندین استاد دانشگاه بخرن و موقع برگزاری براحتی تست بزنن از اون گذشته به صورت انلاین میتونه حد سوالات رو بسیار سخت کنه چون حوری تعریف میکنن که به راحتی نتونیم توی کتاب هم دنبالش باشیم