اعلام آمادگی دانشگاه‌ها برای «حذف کنکور» ارشد

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌های بزرگ کشور اعلام کردند که آمادگی حذف کنکور در مقطع تحصیلات تکمیلی و پذیرش دانشجو را از طریق شرایط و ضوابط خود دانشگاه ها دارند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

سید حسین حسینی در گفتگو با مهر درباره جزئیات موارد مطرح شده در نشست اخیر معاونین آموزشی دانشگاه‌های بزرگ کشور، گفت: یکی از موارد مورد بحث، موضوع پذیرش دانشجوی بدون کنکور به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی بود.

وی با بیان اینکه همواره در سال‌های اخیر، در خصوص واگذاری اختیارات پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها و حذف کنکور صحبت شده و اخیراً نیز مجلس به آن ورود کرده است، افزود: شاید برهه زمانی کنونی، بهترین زمان ممکن و فرصت برای چنین تصمیمی باشد، البته اگر صحبت‌های مطرح شده، صرفاً جنبه شعاری و تبلیغاتی نداشته باشد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: ما بر این باور هستیم که چنین اقدامی در مقطع دکتری و ارشد به راحتی امکان پذیر بوده و قابل واگذاری به خود دانشگاه‌ها است. لذا ما به عنوان دانشگاه‌های بزرگ کشور، در این خصوص اعلام آمادگی می‌کنیم و قرار شد در این راستا به مراجع مربوطه و ذیصلاح (وزارت علوم) اعلام کنیم که آمادگی پذیرش دانشجو را از طریق شرایط و ضوابط خود دانشگاه‌ها داریم و معتقدیم که می‌توان این فرآیند را به گونه‌ای مدیریت کرد که پذیرش دانشجو به نحو مناسب صورت بگیرد.

حسینی با اشاره به اینکه ما در گذشته و دهه ۸۰ نیز شاهد پذیرش دانشجو در مقطع دکتری توسط خود دانشگاه‌ها بودیم و در واقع پذیرش متمرکزی وجود نداشت، اظهار داشت: اکنون، معاونین آموزشی دانشگاه‌های بزرگ کشور در این باره تاکید ویژه دارند که با توجه به اقتضائاتی که به علت شرایط موجود ایجاد شده، هرچه زودتر مسئله پذیرش دانشجو باید تعیین تکلیف شود.

وی با بیان این مطلب که ما در بحث دکتری این قابلیت را داریم که از طریق آزمون‌های اختصاصی خود دانشگاه‌ها، پذیرش را انجام دهیم، گفت: در بحث پذیرش دانشجویان ارشد هم در گذشته شیوه‌ای داشتیم با عنوان «آزمون تحصیلات تکمیلی» که بر اساس آن، چند برابر ظرفیت دانشگاه‌ها به ما معرفی می‌شدند و در ادامه، دانشگاه‌ها پس از مصاحبه و امتیاز دهی، نفرات مورد قبول را پذیرش می‌کردند و اتفاقاً پذیرش‌های بسیار خوبی نیز داشتیم.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه می‌توان همین شیوه را حتی در پذیرش دانشجویان کارشناسی نیز مورد توجه و عمل قرار داد، افزود: البته باید دقت داشت که اتخاذ چنین تصمیمی باز می‌گردد به عزم و اراده مدیران ارشد نظام آموزش عالی، نه اینکه فقط منحصر و محدود به شعار بماند. چه بسا سالیان طولانی ست که بحث حذف کنکور مطرح شده، ولی اراده‌ای برای عملی کردن این کار در مدیران و تصمیم سازان دیده نشده است.

وی ادامه داد: اکنون این موضوع از جانب معاونین آموزشی دانشگاه‌های بزرگ کشور مورد تاکید قرار گرفته و از وزارت علوم درخواست شده است تا چنین اختیاری را به این دانشگاه‌های واگذار کنند. با این وجود اما، خود وزارت علوم نیز احتمالاً برای تصمیم‌گیری در این خصوص، پایبند و متأثر از برخی مسائل بیرون سازمانی است.

حسینی با بیان اینکه این یک واقعیت است که امروزه در هیچ کجای جهان برای پذیرش دانشجو، نیازی به مصوبه مجلس نیست، گفت: در ایران اما، حتی در مباحث اجرایی پذیرش؛ مثل پذیرش دانشجوی دکتری نیز مصوباتی از طرف مجلس گذرانده شده که حقیقتاً دست و پای دانشگاه‌ها را بسته است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: از طرفی، درون خود وزارت علوم به عنوان متولی اصلی نظام آموزش عالی کشور نیز بعضاً اختلاف نظرهایی وجود داشته است؛ به طور مثال سازمان سنجش نگاهی متفاوت از نگاه معاونت آموزشی وزارت علوم به این موضوع دارد. لذا برای حصول یک نتیجه کارآمد، ضروری است که همه، یکپارچه و هم نظر بشوند تا شاهد یک تصمیم‌گیری اساسی باشیم.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳۶ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
شیدا
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱:۱۶ ب٫ظ

یعنیییی چییی اینهمه خوندیم!!!!!باید برگزار بشه

علی دانشجوی ارشد
مرداد ۷, ۱۳۹۹ ۴:۵۶ ب٫ظ

ه عنوان یه دانشجوی ارشد بهتون میگم حذف کنکور در مقطع ارشد باعث میشه در مرحله مصاحبه اساتیدی که دانشجو رو حداقل نمیشناسن با یه سوال و پرسش چرت و پرت ردش میکننن و دانشجو نابود میشه عین شرکت هایی میشه که میری واسه مصاحبه و ردت میکنن از ده سوال به ۸ تا سوال درست جواب بدی و دوتای دیگه هم نتونی درست جواب بدی رددددد میشی اینجا هم همین میشه و حق خیلی ها نابود شه از رفتن به دانشگاه های خوب

mo
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۷:۰۴ ب٫ظ

به گزارش خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی با اشاره به اینکه، هیچ راه حل آسان و میانبری تا یک سال آینده برای برگشت به حال عادی وجود ندارد، گفت: امیدواریم واکسن کشف شده و دسترسی در همه کشورها ایجاد شود، در کشور هم پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما تا یک‌سال آینده در دسترس نخواهد بود و ما اگر بخواهیم فوت روزانه ۲۰۰ نفری را حفظ کنیم، زیبنده مملکت ما نیست، به دارو هم که امید چندانی نیست، چون تا حالا داروهای ضد ویروس که بشر کشف کرده ۳۰ تا ۵۰ درصد روی ویروس‌ها تأثیر داشته و تولید و کشف واکسن حداقل هفت سال طول می‌کشد. وی ادامه داد: این که می‌گویند ۱۸ ماهه تولید می‌شود، اگر اتفاق بیفتد یک شاهکار تلقی می‌شود من می‌خواهم واقع‌بین باشیم، الان چند دهه است که با ایدز درگیر هستیم و چندین صده است که با مالاریا درگیریم ولی هنوز برای آن واکسنی کشف نشده است، این ویروس فقط با تغییر اجتماعی و تغییر رفتار ما ممکن است به حداقل برسد و آسیبش را از لحاظ مرگ و میر به صفر برساند تا زمانی که به صورت هماهنگ تغییر رفتار ندهیم این وضعیت درست نخواهد شد، به طور مثال وقتی ترس مردم از ویروس ریخت، ویروس گسترش… ادامه نظر»

جانان
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۳۷ ب٫ظ

بچه ها اگه همچین طرحی واسه امسال اجرا بشه و براساس سوابق تحصیلی باشه باید دوباره توی اون دانشگاه مورد نظرم مصاحبه داد و بعد پذیرش تو مصاحبه، دانشجو بشی ؟یا کلا فقط معدلتو میسنجن و میتونی اون دانشگاه پذیرفته بشی و دانشجوش بشی؟
لطفا هر کی میدونه جواب بده🤔

آقایان
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  جانان

هر دانشگاهی هرجور بخواد میگیره بعضی ها با معدل تنها بعضی ها هم به علاوه مصاحبه. بستگی داره یه رسته چقدر متقاضی داره

سما
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  جانان

عزیزم این طرح صد در صد اجرا نمیشه نه تنها امسال نه برای سال بعد هم همینطور. این ها برای فردا برنامه ندارند چه برسه….اصلا نگران نباشید 🌺😊

حسن
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۲۳ ب٫ظ

این تصمیم ارزنده مبارک سیاهی لشکرهای کنکور باشه که چون میدونن در کنکور حرفی برای گفتن ندارند حالا با خیال راحت برن به مامان باباهاشون بگن که اگه کنکور برگزار میشد و نفر اول میشدم ولی حیف که برگزار نشد

سما
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  حسن

حسن جان، مگر ما نوجوانیم یا کنکور اولمونه که از مامان بابامون حساب ببریم فکر میکنم اکثرا به سن استقلال رسیدن که دارن ارشد و دکتری میدن بدون زور هیچ خانواده و …⁦☺️⁩⁦☺️⁩. و برخی از جمعیت هم حتی ازدواج کردن و بچه هم دارن. در بسیاری از موارد کسی که تصمیم گرفته تحصیلاتش رو ادامه بده معمولا برای خودش هدفی داره از درس خوندن. یکی برای شاغل شدنه، یکی برای استخدامه، یکی برای ارتقای جایگاه شغلیشه، یکی برای علاقه اش به خود علم و لذت بردن از تحصیل و…. و گرنه اگر به حرف این و اون بود میتونست همون به مدرک لیسانس بسنده کنه. چه دختر خانم چه آقا پسر.

اگر شما نظرات مخالفی دارید بنا بر دلایلی، دیگران هم نظرات متفاوتی دارند. خیلی سریع قضاوت نکنیم. این نشانه پختگی نیست. و هم وقتی میتونیم به خودمون ببالیم که نظرات مخالف رو هم بشنویم اما از نظر خودمون هم اگر فکر میکنیم درسته دفاع کنیم بدون قضاوت.

فاطمه
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۱۴ ب٫ظ

اینجا ایرانه.تا دیروز یک سال درس خونده بودیم و فکر میکردیم به زودی نتیجه شو میبینم یهو شب میخوابی صبح بیدار میشی میبینی میگن کلا نظرمون عوض شده.کار ندارم که این حرفا در حد حرفه یا اجرایی میشه برام جای سواله که چرا انقدر باید روح و روان ما و زندگی ما براشون بی اهمیت باشه که هر کس به خودش اجازه بده ی مصاحبه کنه و تو این روزای حساس با اعصاب داوطلبا بازی کنن.هر کس میاد هر چی دلش میخواد میگه اصلا هم براشون مهم نیست داوطلبی که خودش کلی استرس و فشار و درگیری داره ممکنه با یک جمله نابجا چقدر ابعاد زندگیش و روانش بهم میریزه.انقدر حقیر و بازیچه شدیم که حتی براشون اهمیت نداره یک تصمیم قطعی بگیرن بگن هیچ کس دیگه هیچ نظر دیگه ای نده.واقعا باعث تاسفه که تعیین تکلیف ما افتاده دست این افراد

رجب
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۰۸ ب٫ظ

اینایی که از اینجور طرحها اینقدر استقبال میکنن فکر کردن برای هاروارد و ام آی تی دارن اپلای میکنن؟؟؟ همین الانش که کنکور هست اینهمه بی عدالتی میشه حالا حساب کن دست دانشگاه رو باز بذارن خودش دانشجو بگیره. فکر میکنید حتی یک نفر فقط یک نفر میتونه بدونه رابطه قبول شه؟ کی میخواد انتخاب کنه؟ همون اساتیدی که تو نمره دادن یک ترم حق دانشجو رو از بین میبرن. یه کم واقع بین باشید. با حذف کنکور دیگه باید قید شریف و تهران و اینجور دانشگاهها رو بزنید مگر اینکه پارتی داشته باشید

احسان
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  رجب

رجب جان الگوریتم چی میگه؟

رجب
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

تعویق قطعیه

حسین
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  رجب

رجب جان هنوز میگی تعویق قطعیه؟؟

رجب
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  حسین

بله هنوز سر حرفم هستم

علی
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۷:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  رجب

رجب جان ایندفه دیگ تعویقی درکار نیس فکرکنم باید الگوریتمتو از اول بنویسی

ف
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  رجب

حالا رشته ای هم شرکت کنی که فقط ۳ نفر بگیرن اونم تهران و تو دانشگاه دولتی یه استان دیگه خونده باشی مطمئنم ما رو نمیگیرن.☹
قطعا منم موافقم باهاتون

رجب
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  ف

وحشتناکه این طرح.

پرستو
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  رجب

سلام رجب از صبح نبودی منتظر بودیم الگوریتمتو ران کنی جواب بدی

karim benzema
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۰۸ ب٫ظ

ساییده شدیم به قران ، من به عنوان برترین گلزن رئال مادرید هم دیگه بریدم ، گیر یه مشت سیاهی لشکر افتادیم که ترسشون از امتحان دادن رو پشت کرونا قایم کردن و هییییییی کرونا کرونا میکنن ، حالا اونا به کنار یه عده میگن باید کنکور لغو بشه ://// خوب مرد حسابی تو میخوای نیای سر جلسه نیا، حداقل بزار بقیه امتحانشونو بدن که رقابت سال اینده هم راحت باشه، امسال لغو شه که سال دیگه خود خدا هم نمیتونه رتبه خوب بیاره.

روزی ۶ میلیون کارمند میرن سر کار به مدت ۸ ساعت ، نمیدونم امتحان ارشد که کلا ۷۰۰ هزارتان و تازه تو ۳ روز تقسیمبندی شدن و کلا ۴ ساعت سر جلسن چه خطری ایجاد میکنه.

پ.ن: از عزیزانی که واقعا مشکل زمینه ای دارن هم معذرت میخوام، ولی کرونا حالا حالاها هستش و با ۴ ماه عقب انداختم چیزی حل نمیشه، محرم در پیشه و وضع روز به روز بدتر میشه و تعویق دوای کار نیست

حسین
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۷:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  karim benzema

کریم فیلم هاشون رو کن

آقایان
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۰۴ ب٫ظ

موافقم عالیه عالیه. فقط سهمیه استعداد درخشانو که خیلی کمه بابد زیاد تر شه

حسن
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  آقایان

آی بنده خدا سهمیه که زیاده اما نه استعدادهای درخشان بلکه سهمیه از ما بهتران

آقایان
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  حسن

آره این پارتی بازی کوفتی همه رو خفه کرده

سلام
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  آقایان

استعداد درخشان زیاده
۱۰۰۰ نفر به عنوان مثال در هر رشته
هر رشته چند نفر میخوان بردارند؟ ۱۰ نفر حداکثر
چگونه انتخاب میکنن؟ هر کی پول و جایگاهش بیشتر بود
پس فکر نکن دانشگاه تهران، هاروارده

آقایان
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

هر دانشگاهی ضریب داره و معدلا حساب میشه.به علاوه مصاحبه علمی که اگه کسی چیزی بلده بیاد. مثل خیلی از دانشگاه ها که پذیرش استعداد درخشان رو علاوه بر معدل بالا مصاحبه علمی هم میگیرن حالا اگه این سهمیه که در حال حاضر زیر ده درصده بشه ۵۰ درصد خب منطقیه نسبتاً. البته با نظارت سنجش که میان بچه های خودشونو نزازن اونجا. حالا اینو میشه تعمیم داد به همه یعنی اگه یه نفر آزاد خونده و غیر دولتی ولی اگه بازم علمش خوبه بتونه با مصاحبه تو تکمیل ظرفیت شرکت کنه. که شیوه استانداردیه

ناشناس
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۷:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  آقایان

آره موافقم باید سمیه استعداد درخشان بیشتر بشه

فرزانه
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۵:۵۹ ب٫ظ

حذف کلی کنکور واقعا بدترین تصمیمی که میشه گرفت
کاری به امسال ندارم که معلوم نیست تکلیفمون چیه ولی حذف کلی کنکور اعصابمو ریخت بهم یه تصمیم نمیتونن بگیرن اه

یگانه
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۵:۴۹ ب٫ظ

تورو خدا جمع کنید این حرفارو هر لحظه یه نظر یه پیشنهاد خستمون کردید به خدا استرس کنکور از یک طرف کرونا از یک طرف نظرات خانم ها و آقایون مسئول هم از یک طرف

محمد باقر
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۵:۴۴ ب٫ظ

به نظرم بهترین کار همین هست برای ارشد و دکتری من رشته کامپیوتر چرا باید ۴ بار کنکور بدم تا دکتری باید بر اساس سوابق تحصیلی باشه

عینکی
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۵:۴۲ ب٫ظ

یکسال بشین تلاش کن از همه کارا بگذر فقط بشین درس بخون آخرشم بگن کنکوری در کار نیست
به والله حق الناس یقتونو میگیره…
بی عدالتی تا کی….

Ghz.gh
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  عینکی

دوست عزیز علمت افزوده شد کار بیهوده نکردی

Tar
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۵:۳۴ ب٫ظ

امسال ممکن نخواهد بود

سرد
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۵:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  Tar

ب نظر منم برای امسال نمیتونه عملیاتی بشه و اصلا اینگه بخوان کنکور رو بردارن نباید برای دانشگاه های خیلی خوب مثل تهران و شریف باشه. اتفافا اونا باید ازمون ورودی داشته باشن. در کل این حذف کنکور امکان شروع دوباره رو از بچه هایی ک لیسانسشون دانشگاه خوبی نبودن برای همیشه میگیره…

داوطلب ارشد
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  سرد

حق با شماست حتی سری قبل هم که این موضوع مطرح شده بود اعلام کردن که عملا برای ۱۵ درصد دانشگاه ها (برتر)امکان جذب بر اساس سوابق تحصیلی نیست ،همون طور که همین الان هم برای کارشناسی یه سری دانشگاه ها بدون کنکور دانشجو جذب میکنن برای ارشد هم منظورشون یه چیزی مثل اونه ،من دوره کارشناسی تا اونجا که یادمه ۵ نفر معدل بالای ۱۹ داشتن اونم دانشگاه اصفهان ،بعد برای ارشد کلا رشته ما همون دانشگاه اصفهانش ۶ نفر میگیره ،شما خودت حساب کن چه قدر میتونه با این وضع از بقیه دانشگاه ها جذب داشته باشه 😐

ف
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۶:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  سرد

دقیقا

Fateme
مرداد ۶, ۱۳۹۹ ۵:۲۸ ب٫ظ

این دیگه چه جور میشه! استرس اینکه کجا قبول بشی بدون کنکور فکرکنم خیلی بیشتر از خود کنکور باشه