پارسه
نوگام
مدرسان شریف
نوگولرن
عالم زاده

رئیس دانشگاه آزاد: لزوم حرکت به سمت حذف کنکورهای تحصیلات تکمیلی

رئیس دانشگاه آزاد گفت: امروز باید اعتراف کرد همان بلایی که کنکور کارشناسی بر سر آموزش و پرورش آورده، برگزاری کنکور تحصیلات تکمیلی نیز بر سر آموزش عالی آورده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مهر، محمد مهدی طهرانچی در یادداشتی در اینستاگرام خود نوشت: کنکور دکتری برگزار شد و دانشگاه آزاد در تعامل با سازمان سنجش پذیرای ۲۵۰۰۰ داوطلب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.

وی افزود: به بهانه برگزاری کنکورهای کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در مردادماه لازم دانستم نکاتی پیرامون مساله حذف کنکور مطرح کنم تا باب گفتگویی جدید در این موضوع باز شود.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: البته با طرح این مباحث نمی‌خواهیم بر دغدغه عزیزانمان که منتظر برگزاری کنکور پراسترس امسال هستند، چیزی بیافزاییم چرا که دیروز غفلت کردیم و امروز چاره‌ای جز برگزاری کنکور نداریم و امید آن دارم امسال را با همه مشکلاتش پشت سر بگذاریم.

طهرانچی با طرح این پرسش که چرا نمی‌توانیم از کنکور جدا شویم؟ اظهار کرد: برگزاری کنکور برای ورود به تحصیلات تکمیلی بدین معناست که سوابق تحصیلی دانشجو طی چهار سال کارشناسی و دو سال کارشناسی‌ارشد، نمی‌تواند معیار خوبی برای ورود به مرحله بعد باشد و لازم است دانشجو برای ورود به تحصیلات تکمیلی در یک آزمون تستی شرکت کند، آزمونی که اقتصادی عجیب پیرامونش شکل گرفته‌است. جالب است بدانید که دانشگاه‌های مطرح دنیا به همین دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی‌اش پذیرش می‌دهند!

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در میان اعضای هیات علمی که نظاره‌گر کیفیت دانشجویان ورودی تحصیلات تکمیلی هستند اتفاق نظر کامل بر ناکارآمدی کنکور تحصیلات تکمیلی وجود دارد و امروز باید اعتراف کرد همان بلایی که کنکور کارشناسی بر سر آموزش و پرورش آورده با برگزاری کنکور تحصیلات تکمیلی بر سر آموزش عالی آمده‌است.

وی در ادامه بیان کرد: چرا سوابق تحصیلی و نمرات مستمر ترمی دانشجو در دوره کارشناسی و یا کارشناسی‌ارشد نمی‌تواند اعتبار بخش وضعیت دانشجو برای ورود به مقطع بعد باشد؟ کنکور تحصیلات تکمیلی چه مزیتی دارد؟ حتما تستی بودن و در یک روز بودن کنکور نقطه ضعف و یکسان بودن سطح امتحان، امنیت و عاری از تقلب بودن، نقطه قوت آن هستند. اما چرا نمی‌توان این دو مزیت را به درون دانشگاه برد و با انجام امتحانات تشریحی مستمر ترمی نقطه ضعف تستی بودن سئوالات و در یک روز بودن آزمون را برطرف کرد.

طهرانچی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد تا زمانی که سازمان سنجش آموزش کشور  از یک سازمان مجری سنجش به سازمان تنظیم‌گر سنجش تحصیلی تبدیل نشود ما در چنبره کنکور گرفتاریم و روز به روز شاهد تخریب پایه‌های آموزش کارشناسی در کشور خواهیم بود. البته ترمی که به صورت مجازی گذشت مشکلات آزمون‌های پایان ترم همه دانشگاه‌ها را عیان ساخت و نشان داد که امروز نظام ارزش‌گذاری آموزش چالش جدی آموزش عالی است.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۲۴ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
علی
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۸:۵۸ ق٫ظ

این که کنکور ناکارآمده مشخصه!!! ولی واضحه که سوابق تحصیلی از اونم بدتره!!!!!!
کنکور چند نفرن سوال میخرن تو سوابق تحصیلی هزار تا دانشگاه داریم که هر کدوم اساتیدی دارن که سوال میدن هر ترم و سوالاشون تایپ شده در انتشارات موجوده😂😂😂
😑😑😑و از اون سمت هم همین الان که پذیرش استعداد درخشان بدون کنکور وجود داره دانشگاه دولتی معدل بیست دانشگاه آزاد و حتی بهترین غیر انتفاعی که واقعا رنک خوبی دارن و حتی اساتید مشترک با دانشگاه تهرانو قبول نداره و فقط بچه های خودشو میگیره
بچه های تغییر رشته ای چی چطور اونارو بسنجیم؟؟؟؟؟ دانشگاه آزاد همین الانم بدون کنکور داره و واقعا مدرک فروشیه رسما!!!! طرف رفته ارشد بدون کنکور بومهن بعدم میاد ادعااااا در صورتی که کلا ۲ روز دانشگاهو دیده
چی اینجا شبیه خارجه که این باشه؟؟؟؟؟
یا همون دولتیش هم تو پردیس هاش بدون کنکور میگیره و اونم فقط مغازه مدرک فروشیه و خداتومن پول گرفتن….
این طرحا تو مملکت ما انقدر باگ دارن که واقعا مثل شوخی میمونن

سما
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۹:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  علی

بابا جدی نگیرید، الان اصلا حذفی نیست، نمیبینید اینا دقیقا دم کنکور این حرفها رو میزنن، اونم ببینید کیا. کسی مثل دانشگاه آزاد که اگه ترم مهر ورودی نداشته باشه کلی ضرر میکنن. فقط هر طور شده یه مجموعه ای می خواد بگه برین کنکور بدین تو هر شرایطی که بود، اگه ندادین هم بر اساس سوابق برمیداریم تا ما ورودی مهر داشته باشیم. در حالی که هیچ کاری نمیتونن بکنن فعلا…فقط نظر شخصیه! نه طرح تصویب شده. هم از بازی رسانه ها هم غافل نشین تو این ایام که یه جایی یه بنده خدایی یه حرفی زده میان تقطیع میکنن و…

سما
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۹:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  علی

به نظرم ما بیشتر در برابر دانشگاه های پولی، آزاد و پردیس و غیر انتفاعی و مجازی و پیام نور و…الا ما شا الله که کمم نیستن، هستیم. نه در برابر موسسات کنکوری، مردم اشتباه متوجه شدن.

Samira
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۹:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  علی

اره همش تو کاممنتا میبینم خارجو فاکتور قرار میدن.خارج اینجوریه پس ماهم اینجوری باشیم. خب ما اول باید دوسه درصد از ویژگی های سیستم آموزشیمون رو شبیه اونا کنیم تا بعد برسیم به کنکور. مثل اینه کی یه بچه تو دبستان بگه من همین الان لیسانس میخوام.

محمد
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۸:۵۰ ق٫ظ

چرا همه تازه یادشون افتاده کنکور وجود داره؟؟؟ چطور همینا سر تعویق اول لال بودن نمیگفتن حذف کنکورو بیایین مثل خارجیا باشیمو فلان؟؟؟؟ میخواین لغو کنین از الان ماله سال بعدو لغو کنین که ملت بیخودی زحمت نکشن
نه اینکه بعد ۴ بار تعویق و ۳ بار ثبت نام مجدد کلی کش مکش تازه بگین کنکور اخه!!!
خیلیا دانشجو ترم آخر بودن ولی گفتن ول کن درس دانشگاهو یه جوری پاس میشم ولی بشینم برای کنکور بخونم، خیلی از کارشون زدن….
اگه یه چیز به این وسعت که کل زندگی افرادو در بر میگره بخواد حذف شه از یک سال قبلش طرحا رو مطرح میکنن و بحث و جلسه میزارن نه از یک هفته مونده به کنکور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ثریا قاسم دوست
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۲۹ ق٫ظ

جالبه میگین سوابق دانشجو الکیه و فلان و نباید دانشگاه ها بر اساس اون پذیرش کنن. در صورتی که دانشگاه های اونور بر همین اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های خودمون و همین معدلی که شما میگین بی ارزشه دارن بورس میکنن دانشجو های ایرانیو. البته که دانشگاه ها دولتی سطح یک و برخی دانشگاه های دولتی سطح دو رو معمولا مدنظر دارن.از دانشگاه ما که دانشگاه تاپی هم نبود خیلی راحت برا ایتالیا هم بورس تحصیلی برا ارشد دادن. و فقط براساس معدل بود! نه مقاله ای نه هیچی!. والا همین معدل به مراتب بهتر از این کنکور پر استرس و نابرابره. کنکور دادن یه هنره. اینو بدونید.

Samira
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۹:۳۱ ق٫ظ

چیزی که شما میگی رو من نمیدونم داستانش چطور بوده و چطور بورس دادن اما در کل مقطع دکترا برای دانشگاه های خوب کانادا، امریکا، المان و .. شما به یکی از استادای اون دانشگاه وصل نمیشی. اون استا. نمیاد بگه خب معدلت بیسته تو فوق العاده ای پاشو بیا..سوابق تحصیلی رو نگاه میکنن، مقاله، نمره ی زبان، مهمتر از همه باهات صحبت میکنه انگیزتو بفهمه و با شناختی که پیدامیکنه دعوت میکنه که بری. تا به حال ندیدم یکی با معدل ۱۹ درحالی که هیچی بارش نیست و هیچ رزومه ای نداره بورسیه میگیره. مورد شما یه داستانی پشتشه یا استثنا بوده. دیده نشده

گلبرگ
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۰:۰۳ ق٫ظ

بچه ها تاکی وقت هست برای پر کردن فرم؟؟؟؟

داوطلب عدالت آموزشی
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳ ب٫ظ

حذف کنکور درصورتی وجاهت پیدا میکنه و منطقی هست که حداقل ۴ سال قبلش اعلام کنن که قراره معیار پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی معدل و سوابق تحصیلی باشه که دانشجو بدونه و فرصت جبران داشته باشه نه یک شبه تصمیمات خلق الساعه بگیرند و چیزی جز استرس به داوطلبین وارد نکنند، با چه تضمینی نمرات و امتحانات در دانشگاهای با سطوح کیفی متفاوت را با هم مقایسه میکنید و معیار انتخاب قرار میدین؟ایا تضمینی بر گزینش بدون غرض و پارتی بازی وجود داره؟توی این مملکت که متاسفانه فساد توی خیلی از جاها ریشه دوانده و دانشگاههای ما هم از این قاعده مستثنی نیستند انتظار گزینش عادلانه با کمال تاسف نمیره همانطور که قبلا در مقطع دکتری این تجربه را داشتیم و مشکلات فراوانی هم داشت،در این که کنکور مشکلات متعددی داره و تجارت کثیفی هم بعضا اونو در بر گرفته شکی نیست ولی با توجه به موارد بالا شاید کم مفسده ترین و عادلانه ترین سیستم گزینش در حال حاضر باشه ،در ضمن اگر کسی پایه قوی داشته باشه و در دانشگاه تراز اول هم درس خونده باشه نباید از رقابت هراسی داشته باشه چه اینکه از طریق همین سیستم گزینش کنکور فرصت استفاده از امکانات آموزشی دانشگاههای تراز اول… ادامه نظر»

علی
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۲۴ ق٫ظ

دقیقا ، کاملا موافقم. حذف کنکور ارشد تو این شرایط به هیچ وجه عادلانه نیست

بهادر
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶ ب٫ظ

حرفاشو باید با طلا نوشت

فاطیما
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۹:۵۲ ب٫ظ

با نظر آقای دکتر طهرانچی موافق هستم. دهه شصت ی ها بیشتر عمرش صرف کنکور و تست کرد همه رو پیر کنکور کردن. دانشجو بجا صرف وقت جهت تحقیق و پژوهش بیشتر وقت صرف تست و کنکور در مقاطع مختلف ازمون کرد.‌..‌

Samira
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  فاطیما

بله کنکور اشتباهه. اما راه چاره چیست؟ با این وضع اسف بار سیستم آموزشی کسی حق نداره بگه پذیرش براساس سوابق تحصیلی. من چهارسال از نزدیک شاهد سیستم نمره دهی بودم تو دانشگاه. اصلا معدل تحصیلی درکشور ما معنایی نداره.

علی
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  Samira

سوابق تحصیلی که فقط نمره نیست. حداقل برای دکتری خیلی راحت می‌شه سابقه پژوهشی و غیره رو در نظر داشت.
ولی موافقم یک دفعه شدنی نیست. ولی خیلی راحت می‌تونن سال به سال پذیرش‌های دیگه رو افزایش بدن بعد یه درصدی هم ظرفیت برای کنکور باقی بذارن حالا برای تغییر رشته‌ای‌ها ها بقیه که شرایطش رو ندارن.
در نظر داشته باشین که همونطور که نمره‌ها شاید عادلانه نباشه کنکور هم همین وضعه. از دادن سوالات به دانشجوهای خودی تا طراحی سوالات عجیب و غریب و تقلب و … همش همیشه هست.

Samira
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۹:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  علی

کنکور عادلانه تره. اون تقلب و دادن سوالات و مسائلی که میگین رو درصد کمی شاید باشه و شایدم در حد شایعه. اما پذیرش بدون کنکور داستان های زیادی داره. اینجوری دیگه اصن هر دانشگاهی برای هررشته ای خب مدیرگروهش مثلا با خیلی از دانشجوها صمیمیه یا قبول داره خیلیاشونو سعی میکنه دانشجوهای خودشو برا مقاطع بعدی بگیره مگر یکی خیلی شاهکار باشه از بیرون بیاد بتونه بره جای یکی از اونا. دانشگاهای تاپ برای همه رویا میشه اونجوری. این شیوه نشدنیه

سلام
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۹:۴۲ ب٫ظ

چرا فکر میکنیم دانشگاه دوره کارشناسی نمره های به حقی گرفتیم.
کسایی رو دیدم بزور ۱۰ میگرفتن ولی سر آخر ۲۰ شدن.
حالا چه جوری قراره همین نمره متر و معیار باشه.
حتماً باید آزمون بگیرند.
مثل بقیه کشورها

Gh
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

مث کدوم کشورا دقیقا؟

بهادر
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

کدوم کشور ازمون میگیره؟ اصلا تا حالا برای پذیرش اقدام کردید تا بدونید؟ تمام دانشگاه های دنیا بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو میگیرن و برخی رشته های پزشکی و مهندسی های خاص یا تربیت بدنی یسری امتحان ورودی تو یسری درسای تخصصی دارن، دکترا که اصلاااا ازمون نداره و تماما براساس سوابق تحصیلی و علمی دانشجوئه

Gh
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  بهادر

دقیقا همه جا بر اساس سوابق تحصیلیه

فاطیما
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  بهادر

موافقم

علی
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

یعنی شما فکر می‌کنی در کنکور بی‌عدالتی نیست نه؟

Tar
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۸:۲۷ ب٫ظ

ماهیت صحبت درست هست و انشالله سال های بعد اجرا شود

گلبرگ
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۰:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  Tar

ایشالا سال بعد

Mobina
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۸:۱۰ ب٫ظ

اقای طهرانچی درست میفرمایید مرسی از نظرتون