رشد اشتغال در دوره ارشد و دکتری نسبت به سال گذشته

مدیر دفتر ارتباط با جامعه و صنعت گفت: بر اساس نتایج طرح رصد اشتغال دانش آموختگان در سال ۱۳۹۹، میزان درصد اشتغال در دوره دکتری و کارشناسی ارشد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمد سعید سیف در سیزدهمین نشست مجازی مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: بر اساس نتایج طرح رصد اشتغال دانش آموختگان در سال ۱۳۹۹، میزان درصد اشتغال در دوره دکتری و کارشناسی ارشد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سیف در این خصوص اظهار داشت: درصد اشتغال دانش آموختگان مقطع دکتری از ۸۱.۵۹ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸۳.۵۳ درصد در سال ۱۳۹۹ و درصد اشتغال دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد از ۶۳.۶۷ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۶۵.۲۱ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با اشاره به تاریخ ابلاغ طرح تحول همکاری‌ها با جامعه و صنعت توسط مقام عالی وزارت گفت: این طرح در مهرماه سال ۱۳۹۸ توسط دکتر منصور غلامی وزیر علوم به روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های کشور ابلاغ شد؛ طرح دارای ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ برنامه و اقدام است و شیوه نامه شورای راهبردی با هدف اجرای اقدامات و پایش و مدیریت طرح در ۱۱ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ توسط مقام عالی وزارت تصویب و ابلاغ گردید.

وی در خصوص فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و جامعه گفت: در سال‌جاری دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درخواست‌های فرصت مطالعاتی را به طور منظم به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اعلام کرده و همچنین از طریق سایت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت این وزارت، آیین‌نامه‌ها نیز بارگزاری شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درخصوص پایش وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت افزود: تدوین شاخص‌های مرتبط با ارتباط با صنعت، دریافت اطلاعات قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه‌های کشور، تجزیه و تحلیل و مستندسازی وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور از شاخص های مهم به شمار می‌رود.

سیف با اشاره به مهارت افزایی دانشجویان گفت: تعداد ۴۵۵۱ دوره برگزار شده که ۲۹۸۱ دوره تخصصی و ۱۵۷۰ دوره عمومی بودند و ۱۳۲۴۶۴ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و تاکنون حدود ۳۰ دانشگاه اطلاعات مربوط به مهارت‌افزایی را ارسال کرده‌اند.

وی در خصوص وظایف پیشنهادی مرکز مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی گفت: خدمات کاریابی، ارائه خدمات مشاوره، توسعه و بهبود دوره‌های کارآموزی، امور مربوط به بیمه بیکاری، امور مربوط به لغو تعهد دانش آموختگان، برگزاری نمایشگاه‌های کار و معرفی افراد کارآفرین به مراکز کار آفرینی از جمله این وظایف می‌باشد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درخصوص برنامه های مرتبط با مزیت استانی و جهش تولید افزود: طرح مشارکت دانشگاه‌ها در افزایش بهره‌وری و جهش تولید، طرح مشارکت دانشگاه‌ها در بهره برداری از مزیت‌های استانی، حمایت از پروژه‌های پیشنهادی موثر و طرح عارضه‌یابی مشکلات و نیازهای صنعتی و ارائه راهکار مناسب از رئوس این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

 سیف در مورد پروژه های فناورانه جهش تولید نیز گفت: پروژه‌های فناورانه جهش تولید شامل ۸۸ پروژه است که اقداماتی از جمله همکاری با وزارت کشور در راستای حمایت از طرح‌ها، همکاری با بنیاد مستضعفان، همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت مالی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و همکاری با بنیاد نخبگان در راستای حمایت از پروژه‌های فناورانه و طرح‌های مزیت استانی در راستای این طرح‌ها و پروژه‌ها صورت گرفته است.

وی در خصوص همکاری با بنیاد مستضعفان در پروژه‌های فناورانه جهش تولید و مزیت استانی گفت: ۲۳ پروژه فناورانه طرح‌های مزیت استانی و ۳۲ پروژه فناورانه جهش تولید به این بنیاد ارسال گردید که در حال بررسی و تصمیم گیری است و در خصوص همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز ۲۳ پروژه فناورانه مزیت استانی و ۲۹ پروژه فناورانه جهش تولید ارسال شده است.

مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درخصوص همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ارسال ۱۰ پروژه فناورانه جهش تولید به معاونت نوآوری، ارسال ۱۸ پروژه فناورانه جهش تولید به مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و ارسال ۵ پروژه فناورانه جهش تولید به دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم انجام شده که ۵ پروژه فناورانه توسط معاونت نوآوری و تجاری سازی تایید شده و بقیه طرح‌ها در حال بررسی و تصمیم گیری است.

 سیف به شاخص های انتخاب دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت اشاره کرد و افزود: مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی، اجرای قراردادهای پژوهشی تقاضامحور، ارائه دستاوردهای مهم اجرایی در رفع مشکلات و ایجاد شبکه های علمی و تشکل های تخصصی اثر گذار از معیارها و شاخص‌های این انتخابات به شمار می رود.

وی درخصوص امریه‌های ارتباط با جامعه و صنعت گفت: مجموع جذب نیروی امریه در اعزام‌ها ۲۰۲ نفر بوده که دانشگاه‌های معین ۹۶ نفر، دانشگاه‌های بزرگ ۳۳ نفر، پژوهشگاه‌ها ۷ نفر، پارک‌های علم و فناوری ۱۸ نفر و دیگر دانشگاه ها ۴۸ نفر بوده است.

سیف با اشاره به مستندسازی و ترویج دستاوردها گفت: فعالیت‌های مربوط به سایت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت شامل ارتباط مستمر با اعضای دفتر، انجام اطلاع رسانی در خصوص همایش‌ها و نشست‌های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، انعکاس توانمندی‌ها و انعکاس اخبار و اطلاع‌رسانی در مورد رویدادها در فضای مجازی با بیش از ۳۰۰۰ مخاطب است.

وی به طور خلاصه به برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: برگزاری نشست مشترک مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های کشور، امضای تفاهم‌نامه همکاری و قراردادهای صنعتی، شناسایی و تقدیر از طرح‌های برگزیده، تقدیر از دانشگاه‌های برتر در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه، برگزاری رویداد شناسایی الگوهای نوین و نشست‌های مشترک دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با صنایع و دستگاه‌های اجرایی از رئوس این برنامه‌ها است.

سیف برگزاری نشست‌های تخصصی مجازی با حضور دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، برگزاری مسابقه اینفوگرافی و تهیه کلیپ از دستاوردها و برنامه‌ریزی نشست مشترک بین‌المللی در خصوص تجارب و الگوهای جدید را از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری برشمرد.

وی در پایان سخنان خود به همکاری مدیران دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: از مدیران دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه می‌خواهیم نسبت به بروزرسانی مستمر وب‌سایت‌های دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور و درج لینک آنها در سایت وزارت علوم اقدام و اطلاعات مربوط به پایش مهارت‌افزایی را حداکثر تا پایان هفته آینده ارسال کنند و برنامه‌های نشست‌های مشترک دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با صنایع را ارسال کنند و نسبت به معرفی افراد برجسته در حوزه نشست‌های بین‌المللی برای بهره‌مندی از تجارب ارتباط با جامعه و صنعت در کشورهای پیشرو تسریع کنند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
امیر
مهر ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۲۶ ب٫ظ

متاسفانه تومملکت ماکسایی که ادامه تحصیل نمیدن جایگاهشون خیلی بهترازکسایی که تحصیل کرده هستن.بنده خودم کارشناسی دانشگاه سراسری بامعدل الف الانم که کارشناسی ارشدرتبه ۴۵کنکورارشدمکانیک شدم.ولی دارم می بینم درس خوندن بدردنمی خوره.چونکه به تحصیل کرده هااهمیت نمیدن.۹ماه دنبال کارم هرجامیرم دیپلم می خوان.تامدرکمونشون میدم انگاربهشون فحش میدم.خوب یه دفعه بگیددرس نخونید.

محمد
مهر ۱۶, ۱۳۹۹ ۱:۵۷ ب٫ظ

چرا همش دیپلم استخدام میکنن از ارگان های نظامی تا شرکت های دولتی ۹۰ درصد فقط دیپلم

محمدرضا
مهر ۱۶, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۷ ب٫ظ

ما میگیم زده.شماهم بگین زده