پایین‌ترین نرخ بیکاری در مقاطع ارشد و دکتری

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: طبق آمار پایین‌ترین نرخ بیکاری مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: آمار‌های موجود در خصوص اشتغال دانش‌آموختگان و تعداد دانشجویان کشور بیانگر ناکافی بودن نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

او افزود: عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیاز‌های کشور، مدیریت همکاری‌های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار و دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد.

سیف تصریح کرد: با توجه به این عوامل بهبود نیروی کار دانش آموخته از وظایف دانشگاهی کشور بوده و باید مورد توجه واقع شود. چالش‌های موجود در راستای مهارت افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان را می‌توان ناشی از ناهمخوانی برنامه‌ها با نیاز‌های واقعی بازار کار، عدم وجود مهارت‌های عمومی و شغلی، کمبود فرصت‌های علمی، عدم وجود آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و نبود فرصت‌های شغلی مناسب در جامعه برشمرد.

او ادامه داد: بدین منظور وزارت علوم اجرای برنامه‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توسعه دوره‌های کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام، صلاحیت حرفه‌ای و رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را در برنامه‌های خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تصریح کرد: در راستای اجرای برنامه‌های فوق همچنین به منظور تشویق دانشجویان به گذراندن دوره‌های مهارتی که به بهبود وضعیت اشتغال آن‌ها کمک خواهد کرد تفاهم‌نامه همکاری با ستاد کل نیرو‌های مسلح منعقد شده تا مشمولانی که در دوران دانشجویی در دوره‌های مهارتی شرکت کرده‌اند، امتیاز خدمتی اخذ کنند. پایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مطابق برنامه سالیانه در دانشگاه و مراکز آموزش عالی در سال ۹۹ اجرا شده که بیش از ۸۵ دانشگاه آمار اشتغال فارغ التحصیلان خود را اخذ و ارسال کرده اند.

او ادامه داد: همچنین ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی به منظور هماهنگی و ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با توانمندسازی و اشتغال زایی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور نیز ایجاد شده است، گزارش حاضر که با هدف ارائه قسمتی از برنامه‌ها و اقدامات جاری و آتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص توسعه دوره‌های مهارت افزایی تهیه شده است وضعیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در برگزاری دوره‌های مهارتی و تجربیات موجود آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است، امیدواریم شاهد بهبود و گسترش این‌گونه فعالیت‌ها در همه دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور باشیم.

ماموریت دانشگاه ها در جهت رفع اشتغال فارغ التحصیلان

سیف گفت: با گذشت زمان و با توجه به تغییر در شرایط و نیاز‌های جامعه ماموریت‌های دانشگاه‌ها نیز تغییر کرده و بر این اساس لازم است هماهنگی و انطباق بین توانمندی ها، مهارت‌های فردی و تخصصی دانش آموختگان دانشگاه‌ها و متناسب با نیاز‌های بازار کار در کشور بیش از پیش مورد توجه واقع شود.

او تاکید کرد: طرح و برنامه‌های حوزه آموزش عالی کشور به صورت عمده برآمده از اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان علم و فناوری، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات دولت و برنامه‌های توسعه، سند‌های چشم انداز و اقتصاد مقاومتی است. با توجه به اهمیتی که بر ضرورت توجه به توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاهی بر اساس مهارت‌های شغلی و تخصصی هر چه بیشتر احساس می‌شود، ساماندهی دوره‌های مهارت آموزی دانشجویان در اسناد بالادستی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم افزود: توجه خاصی که در دهه اخیر در جهان به آموزش‌های مهارت‌های عمومی و تخصصی خارج از برنامه درسی در دانشگاه‌ها معطوف شده است، حاکی از این حقیقت است که این آموزش‌ها می‌تواند ابزار مهمی در ارتقای توانمندی دانش‌آموختگان و نوآوری باشد، با توجه به تغییرات و تاثیرات عمیقی که در مسائل اجتماعی و اقتصادی در رشد سریع و فناوری دنبال داشته است بنابراین اتخاذ روش‌هایی که با هماهنگ کردن برنامه‌های دانشگاهی و با هدف توسعه فناوری و سهم و متضمن تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز بازار و جامعه باشد، اجتناب ناپذیر است.

سیف گفت: در سال‌های اخیر و به دنبال تغییرات محیطی و به ویژه دگرگونی در نظام‌های اقتصادی و توسعه علم و فناوری، آموزش عالی با افزایش تقاضای اجتماعی برای حضور دانش‌آموختگان با توانمندی‌های شغلی بالاتر در بازار کار مواجه شده است. 

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تصریح کرد: افزایش آموزش‌های آزاد دانشجویان در قالب فوق برنامه و یادگیری‌های عملی بستری در جهت رشد تفکر انتقادی، مهارت‌های عمومی و تخصصی، حل مسئله و در نتیجه افزایش اشتغال و قدرت تحلیل آن‌ها بوده است.

او افزود: همچنین این فعالیت‌ها گام موثری در جهت ارتقای صلاحیت‌های دانشجویان پس از فراغت از تحصیل و هنگام ورود به متقاضیان کار خواهد بود.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درباره وضعیت اشتغال دانش آموختگان در ایران بیان کرد: طی سال‌های اخیر موضوع اشتغال در کشور یک موضوع محوری و حائز اهمیت بوده و برنامه‌های مختلفی برای بهبود آن به اجرا گذاشته شده است. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها توسعه دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و تلاش در جهت مشارکت صنایع به دستگاه اجرایی است.

سیف ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهم آموزش عالی بر طبق اسناد بالادستی کمک به افزایش توانمندی‌های شغلی دانش‌آموختگان است، بنابراین برنامه ریزی مناسب در این حوزه بر اساس رصد اشتغال دانش آموختگان حائز اهمیت است.

او گفت: با توجه به مطالعات مرکز آمار ایران و همچنین بر اساس نتایج طرح پایش وزارت علوم پایین‌ترین نرخ بیکاری مربوط به کارشناسی ارشد و دکتری است، البته میزان اشتغال دانش‌آموختگان در دو مقطع کاردانی و کارشناسی نسبت به سال‌های قبل نیز تا حدودی کاهش یافته است که توجه بیشتر آموزش عالی به برنامه ریزی دقیق‌تر در جهت برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و کارآموزی متناسب با بازار کار را برای دانش آموختگان این دو مقطع نیاز دارد تا شاهد بهبود در میزان اشتغال فارغ التحصیلان این مقاطع باشیم.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات