ضرورت تدوین آیین‌نامه پذیرش دانشجوی علوم پزشکی از دوره لیسانس

وزیر علوم بر ضرورت تدوین آیین نامه ای در خصوص مصوبه پذیرش دانشجو علوم پزشکی از دوره لیسانس تاکید کرد و گفت: باید رشته‌هایی که می‌توانند وارد پزشکی بشوند، توسط وزارت بهداشت احصا شود.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در جلسه یک‌صد و پنجاه و دوم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در درباره ماده هشت مصوبه سنجش و پذیرش اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی حتماً این را مدنظر ندارد که مصوبه‌ای داشته باشد که وزارتین با آن موافق نباشند. به نظر می‌رسد در این مصوبه باید یک مقداری انعطاف‌پذیری لحاظ شود.

وزیر علوم: ظرفیت نیز نباید به گونه‌ای باشد که یک سال کمتر و یک سال بیشتر باشد. در تغییر ظرفیت‌های سالیانه این انعطاف‌پذیری باید دیده شود. از سوی دیگر، حتما باید رشته‌هایی که می‌توانند وارد پزشکی بشوند، توسط وزارت بهداشت احصا شود.

وی تاکید کرد: در خصوص  ماده هشت مصوبه سنجش و پذیرش باید آیین‌نامه نگاشته و سیاست‌گذاری انجام شود تا در فرایند پذیرش دانشجو به مشکل برنخوریم.

دکتر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش عالی کشور نیز در سخنانی اظهار کرد: اگر وزارت بهداشت با این مصوبه و ماده هشت و بندهای آن مخالفت کند، تلاش‌ها به جایی نمی‌رسد. ما با تنوع پذیرش موافق هستیم و معتقدیم سیستم پذیرش نباید منحصر باشد.

وی افزود:اما مشکلی که وجود دارد این است که اولا دانشگاه از رشته‌های خاصی دانشجو در رشته‌های پزشکی پذیرش می‌کند که چهار سال آموزش مرتبط حتی دیده‌اند، اما در بدو ورود به رشته‌های پزشکی فقط ۱۰ درصد واحدهای گذرانده شده آنها در مقطع کارشناسی معادل‌سازی و پذیرش می‌شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: از این منظر، لازم است یک تعامل و هماهنگی میان وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل بگیرد تا این مصوبه به نتایج خوبی برسد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران نیز در این جلسه گفت: در پذیرش رشته پزشکی نیز شرایطی وجود دارد که راه‌حل مطرح شده، معطوف به حل بحران و چالش فعلی نیست. مسیر پذیرش این رشته از مقطع کارشناسی باید به گونه‌ای باشد که علوم پایه مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. در آینده با ضعف شدید در ورودی‌های علوم پایه مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد:یکی از دلایلی که می‌گوییم از مسیر علوم پایه و دوره‌های کارشناسی این علوم، جذب دانشجو انجام شود، بها دادن به این دوره‌هاست. کسانی که در علوم پایه قوی هستند و وارد رشته پزشکی می‌شوند قادرند تحولاتی در این رشته و عرصه پزشکی ایجاد کنند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیلی اضافه کرد: از این منظر دو هدف باید مدنظر قرار گیرد؛ نخست تقویت و توسعه علوم پایه با حضور استعدادهای برتر و دوم توسعه دانش در علوم پزشکی با ورود کسانی که تسلط و دانش بیشتر در علوم پایه اندوخته‌اند. همچنین از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استعلام شود و یک تعاملی به وجود بیاید.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات