نخبگان

لزوم اظهار نظر دانشگاه‌ها در خصوص ممنوعیت پذیرش رشته‌های غیر مرتبط از کارشناسی به ارشد

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت از لزوم نظرسنجی وزارت علوم از دانشگاه‌ها بر مبنای ممنوعیت پذیرش رشته‌های غیر مرتبط از کارشناسی به ارشد خبر داد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه ممنوعیت پذیرش رشته‌های غیر مرتبط از کارشناسی به ارشد اظهار کرد: چند سالی می‌شود که حرف‌هایی در خصوص ممنوعیت پذیرش رشته‌های غیر مرتبط از کارشناسی به ارشد وجود دارد.

او افزود: ادامه تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط و با علاقه افراد باعث می‌شود تا آن‌ها جذب رشته‌هایی شوند که آن‌ها را دوست دارند.

واحدی تصریح کرد: البته ادامه تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط با مشکلات اجرایی هم همراه بود، برای مثال چنین فردی باید دروس جبرانی زیادی را می‌گذراند که همین عامل باعث طولانی شدن تحصیلش می‌شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: طی چند سال گذشته از برخی دانشگاه‌های مادر شنیده ام که تغییر رشته داوطلبان از کارشناسی به ارشد باعث شده تا متقاضیان توانمندتری جذب رشته‌ها شوند، اما در مقابل در برخی از رشته‌های دیگر چنین اتفاقی نیفتاده و مشکلاتی را هم ایجاد کرده است.

واحدی گفت: در دانشگاه علم و صنعت هیچ مشکلی در خصوص ممنوعیت پذیرش رشته‌های غیر مرتبط از کارشناسی به ارشد وجود ندارد؛ بنابراین اجرای آن نیازمند کار‌های کارشناسانه تری است و باید وزارت علوم در این خصوص نظرات دانشگاه‌های مختلف کشور را بداند تا تصمیمات ناپخته‌ای گرفته نشود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: در حال حاضر به نظر می‌آید که وزارت علوم مصوبه ممنوعیت پذیرش رشته‌های غیر مرتبط از کارشناسی به ارشد را متوقف کرده تا نظرات دانشگاه‌های مختلف را جویا شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: موضوع تقلب‌های علمی چند بعدی بوده و باید روی هرکدام از آن‌ها نظارت کافی با همکاری مجموعه‌های دخیل فردی و گروهی انجام شود تا بتوانیم آن را کاهش دهیم، اما تقلب‌های علمی در برخی از مجموعه‌ها رو به رشد است که باید حساسیت‌های بیشتری روی آن صورت گیرد.

واحدی درباره بروز تقلب در امتحانات پایان ترم گفت: برای حفظ اصالت و عدالت در امتحان راهکار‌های گوناگونی را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم به اینصورت تقلب‌های علمی را کاهش دهیم، همچنین گفتنی است که ارزشیابی‌های مستمر کمک زیادی به جلوگیری از این امر کرده و با استادان هماهنگ کرده ایم تا در صورت بروز هر نوع تخلفی در دانشجویان زمان مجدد آزمون را این بار به شیوه حضوری به آن‌ها اعلام کنند تا اعتبار سنجی آزمون مدنظر قرار بگیرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: هیچ گزارشی بر مبنای تقلب‌های علمی در دانشجویان دریافت نکرده ایم و خود استادان در این زمینه با انجام روش‌های گوناگو ن نظارت کافی دارند؛ بنابراین در دانشگاه موردی در خصوص تخلف‌های علمی و ارجاع آن‌ها به کمیته‌های انضباطی نداشته ایم.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات