جایگزینی دوره شهریه‌پرداز به جای دوره‌های شبانه، نوبت دوم و پردیس خودگردان

در آئین نامه  جدید «یکپارچه‌سازی پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی» مدرک تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز مشابه دانشجویان روزانه صادر می‌شود. این آیین نامه به تازگی تدوین شده و برای تصویب به شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ارائه خواهد شد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از راهبردهای ارتقای کیفیت در آموزش عالی، یکپارچه سازی پذیرش دانشجویان شهریه پرداز در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (حذف تدریجی پردیس‌های خودگردان و پذیرش دانشجو به دو صورت آزاد و شهریه پرداز) است.

با توجه به تنوّع پذیرش دانشجویان شهریه پرداز توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از دوره نوبت دوم، دوره شبانه و پردیس‌های خودگردان، از طریق آزمون‌های متمرکز سازمان سنجش آموزش کشور و مزایا و معایبی که بر آن مترتب بوده، لازم است بازنگری کاملی در آئین نامه‌ها و مقرّرات قبلی انجام شده و یک آئین نامه کامل و جدید با عنوان «یکپارچه سازی پذیرش دانشجوی شهریه پرداز در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی» تدوین و در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تصویب شود.

لازم به ذکر است به استناد اصل ۳۰ قانون اساسی: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

ویژگی‌ها و سرفصل‌های آئین نامه «یکپارچه سازی پذیرش دانشجویان شهریه پرداز»

با توجه معایب و مشکلات فوق‌الذکر، ویژگی‌ها و سرفصل‌های آئین نامه «یکپارچه سازی پذیرش دانشجویان شهریه پرداز» که پس از این برای تصویب به شورا ارائه خواهد شد، به شرح زیر است:

پذیرش در تمام مقاطع تحصیلی فقط به دو صورت روزانه و شهریه پرداز

پذیرش در کلیه مقاطع تحصیلی فقط به دو صورت روزانه (با تعهد تحصیل رایگان) و شهریه پرداز (جایگزین دوره‌های شبانه، نوبت دوم و پردیس خودگردان) انجام می‌شود.

پذیرش دانشجوی شهریه پرداز صرفاً در دانشگاه‌ها / مؤسسات دولتی امکان پذیر است که دارای هیئت امنا قانونی با سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی معتبر در اجرای دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی است.

پذیرش دانشجویان شهریه پرداز در هر دانشگاه / مؤسسه و در همه مقاطع تحصیلی صرفاً پس از تصویب هیئت امنا دانشگاه / مؤسسه امکان پذیر است. شهریه این دسته از دانشجویان در هر مقطع تحصیلی توسط هیئت امنا دانشگاه / مؤسسه تعیین می‌گردد.

پذیرش دانشجوی شهریه پرداز در رشته محل‌هایی امکان پذیر است که دانشگاه / مؤسسه در آن رشته محل دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی است. در هرسال تحصیلی پذیرش دانشجوی شهریه پرداز در یک رشته محل صرفاً زمانی امکانپذیر است که پذیرش دانشجوی روزانه در آن سال تحصیلی در آن رشته محل انجام شود.

کیفیت، سطح و عمق آموزش دانشجویان شهریه پرداز نباید با دانشجویان روزانه تفاوتی داشته باشد و صرفاً یک استاندارد آموزشی باید در دانشگاه حاکم باشد. بر این اساس دانشگاه / مؤسسه باید کلیه کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی دانشجویان شهریه پرداز را همراه با دانشجویان روزانه برگزار نماید.

مدرک تحصیلی شهریه پرداز مشابه دانشجویان روزانه

مدرک تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز مشابه دانشجویان روزانه صادر می‌شود.

پذیرش دانشجویان شهریه پرداز همانند دانشجویان روزانه بر اساس قوانین و مقرّرات سنجش و پذیرش و با کد رشته محل مستقل صورت می‌پذیرد.

تبصره: به تشخیص هیئت امنا دانشگاه / مؤسسه امکان برگزاری کل و یا بخشی از کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی دانشجویان شهریه پرداز به مدت دو سال از تصویب آئین نامه به صورت مستقل و جداگانه وجود دارد.

در این صورت دانشگاه باید ضمن حفظ کیفیت، سطح و عمق آموزش این دسته از دانشجویان در مشابهت با دانشجویان روزانه، نسبت به تأمین کلیه امکانات آموزشی، علمی و پژوهشی (هیئت علمی، کتابخانه، تجهیزات و سایر ملزومات در زمینه رشته‌های مربوط) اقدام نماید.

در صورت برآورده نشدن شاخص‌های کیفی آموزشی به تأیید مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف، از تداوم پذیرش دانشجوی شهریه پرداز در دانشگاه / مؤسسه جلوگیری به عمل می‌آید.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۷ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
علی
بهمن ۲, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۲ ق٫ظ

پس چطور دانشگاه ها دارن هنوز پردیس پذیرش می کنن و فرق هم می‌زارن کارت دانشجویی متفاوت ایمیل متفاوت و .. هیچی مملکت سر جایش نیست تو مدرک بچه های ۱۴۰۱ دانشگاه علم و صنعت پردیس قراره بیاد تو کارت دانشجوییشم زده اگر خلاف قانونه جلوی دانشگاهو بگیرید

مهسا
مرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۵:۳۱ ب٫ظ

سر جلسه وقتی ناظر به بغل دستیم گفت ماسکتو بکش پایین که چهرش رو با عکس تطبیق بده داوطلب گفت نمیتونم ماسک رو درارم ناظر گفت چرا گفت چون مریضم کرونا دارم ! حق الناس منی که سالم بودم و جفت همچین موجود بی فکری بودم گردنشون هست
چند تا از داوطلب ها حتی ماسک نزده بودن و خیلیا توی اون چند ساعت جلسه مدام سرفه میکردن یعنی علنا در بخش بیماران کرونایی بودم و با وجود این استرس آزمون دادم و دریغ از اینکه حتی به کسایی که ماسک نداشتن تذکر بدن یا بینشون ماسک توزیع بشه
من از حق خودم نخواهم گذشت و حلال نمیکنم

ملکا
مرداد ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

بر عکس من صندلیم دقیقا کنار یک پنجره باز بزرگ بود.
قبل از شروع یک کبوتر از پنجره اومد تو نشست روی صندلی بغلیم. همینطور زل زد تو چشمهای من. بعدش پرواز کرد رفت.

هادی
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۲:۱۷ ب٫ظ

سلام
من کرونا داشتم نرفتم سر جلسه
ایا تکمیل ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد امسال هم
بدون کنکور دانشجو میگیره ؟

من
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۹:۲۰ ق٫ظ

نمکی وزیر بهداشت در نامه ای به رهبر انقلاب خواستار تعطیلی دو هفته ای کشور با توجه به شرایط بحرانی شده است و رهبری نیز با ان موافقت کرده اند مثل اینکه نمکی منتظر ان بوده ازمون ارشد برگزار شود بعد از ان محدودیتها اعمال شود اما قبل از ازمون ارشد بارها تذکر داده شد شرایط مساعد نیست و اوضاع بحرانی است و با وجود تماس های مکرر داوطلبان با وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا و نهاد ریاست جمهوری به درخواست داوطلبان توجهی نشد این نامه نشان می دهد که حق با داوطلبان بوده است اما صدای انان شنیده نشد

کلارا
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  من

باید از ما داوطلبینی که در وقت مقرر در آزمون کارشناسی ارشد شرکت نکردیم در وقت دیگری آزمون گرفته شود 🙏

ملکا
مرداد ۱۴, ۱۴۰۰ ۳:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  کلارا

الان که شرایط خیلی بدتره!!!