تصویب لغو ممنوعیت پذیرش ارشد رشته های غیرمرتبط توسط شورای سنجش و پذیرش

دانشجویان ارشد ممنوعیتی برای پذیرش در رشته‌های غیر مرتبط نخواهند داشت و این مصوبه برای همیشه لغو شده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۲ ماه پیش یعنی ۲۰ تیر ۱۴۰۰ مصوبه‌ای بر مبنای ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط منتشر شد که در راستای آن واکنش‌ها و انتقادات جمع کثیری از داوطلبان کارشناسی ارشد را در پی داشت.

به علت انتقادات شدید و واکنش‌های مخالف از سوی متقاضیان کنکور در این ماجرا که شورای سنجش و پذیرش کشور باید در خصوص اجرایی شدن آن در سال ۱۴۰۱ تصمیم می‌گرفت، وزارت علوم تصویب آن را تا اطلاع ثانوی لغو کرد تا بتواند در شرایط بهتری تصمیمات مناسبی بگیرد.

فردای اعلام لغو فعلی مصوبه «ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط» اجرای آن در سال آینده لغو شد و محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توضیح مصوبه تغییرات احتمالی آزمون کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط، اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است؛ بنابراین باتوجه به صحبت‌های اخیر مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی که در تاریخ ۲۲ تیرماه منتشر شد؛ کنکور کارشناسی ارشد سال جاری و سال آینده همچون سال‌های گذشته برگزار و اجرای این طرح بعد از بررسی‌های بیشتر به سال‌های آینده موکول خواهد شد.

امسال تغییری در آزمون کارشناسی ارشد نداریم

علی خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تبیین موضوع مصوبه هفدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت: نامه‌ای که از طرف اداره‌کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی این وزارت برای کارگروه‌های تخصصی دانشگاه‌ها ارسال شده است، در ادامه و تبیین مواد مصوبه‌ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۹۷ بوده که حوزه معاونت آموزشی را موظف کرده است ارتباط بین رشته‌ها در کارشناسی و کارشناسی ارشد را روشن کند.

او با اشاره به اینکه مصوبه مذکور برای کار کارشناسی به دانشگاه‌ها ارسال شده و هیچ تصمیم قطعی در این ارتباط گرفته نشده است، تاکید کرد: در آزمون کارشناسی ارشد امسال که هیچ‌گونه تغییری وجود نخواهد داشت و بدون اعمال محدودیت رشته‌ای برگزار می‌شود؛ داوطلبان دوره‌های کارشناسی ارشد می‌توانند در رشته‌های مورد نظر خود با رعایت سایر مقررات در آزمون شرکت و در صورت قبولی ادامه تحصیل دهند.

اما دانشجویان زیادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از عدم علاقه شان به رشته فعلی خود خبر دادند و گفتند که اگر این مصوبه اجرایی شود باید در راستای رشته تحصیلی کارشناسی خود تحصیل کنیم و دیگر نمی‌توانیم به رشته‌های مورد علاقه مان دست یابیم.

افزایش بیکاری  با اجرایی شدن مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط

کیمیا دانشجوی کارشناسی رشته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به هیچ عنوان رشته فلسفه را دوست ندارم و ادامه تحصیل خود را در مقطع ارشد برای رشته حقوق می‌بینم و اگر  قرار باشد مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط اجرایی شود باید در همین مقطع کارشناسی از دانشگاه خداحافظی کرده و بیکار در منزل بنشینم.

او افزود: ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط تاثیر زیادی روی بیکاری جوانان می‌گذارد؛ چرا که خیلی از محصلان هم اکنون به رشته خود علاقه ندارند و نمی‌توانند کار مناسب با استعداد‌های خود را پیدا کنند؛ بنابراین اجرایی نشدن این مصوبه شاید بهتر باشد.

اجرایی شدن مصوبه ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته‌های غیر مرتبط به نفع دانشجو نخواهد بود

آرمین داوطلب کنکور ارشد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر قرار باشد این مصوبه اجرایی شود تعداد بیشماری از جمعیت دانشجویی آموزش عالی بعد از فارغ التحصیلی بیکار خواهند ماند؛ چرا که برخی رشته‌ها بازار کار ندارند و محصلان بعد از ورود به آن متوجه می‌شوند که باید در ارشد رشته دیگری را بخوانند؛ بنابراین اجرایی شدن این مصوبه به نفع دانشجو نیست.

او افزود: رشته کارشناسی بنده معماری بود، اما به علت عدم علاقه مجبور هستم تا برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته‌هایی را بخوانم که هم بازار کار دارند و هم با علاقه بنده هماهنگ هستند.

برای ارشد رشته غیر مرتبط با کارشناسی خواهم خواهند

ستایش دانشجوی کارشناسی رشته حسابداری دانشگاه قزوین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرد: به اجبار پدر و مادرم وارد رشته حسابداری شدم و هیچ علاقه‌ای به آن ندارم، برای ارشد قصد مطالعه در رشته هنر را دارم که اگر این مصوبه اجرایی شود از نظر روانی هم بنده و هم دانشجویان امثال من ضربه‌های شدیدی خواهند خورد.

پیرامون تمامی این بحث و جدل ها، ورق به سمت دانشجویان برگشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مصوبه «ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط» را به نفع تمامی محصلان برای همیشه لغو کرد.

ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته های غیر مرتبط دیگر اجرایی نمی شود

سید جلال موسوی، مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: چند ماه پیش مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط منتشر شد که لازمه اجرایی آن از سال ۱۴۰۱ بود.

او افزود: ممنوعیت این مصوبه نیازمند صلاح دید شورای سنجش و آموزش کشور بود که دکتر آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکذیب آن را به دانشگاه ها در قالب اطلاعیه ای اعلام کرد.

موسوی تصریح کرد: ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط به صورت کلی لغو شده است و تمامی دانشجویان می توانند امسال و سال های آتی از رشته های غیر مرتبط وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.

لغو ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته های غیر مرتبط 

در نتیجه می‌توان گفت مصوبه پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط، مخالف و موافقانی داشت که هر کدام دلیل و برهان خود را برای اجرا شدن یا نشدن این طرح داشتند، بنابراین سازمان سنجش و سایر نهاد‌های مسئول در این امر با در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی توانستند نظر قطعی خود را برای همیشه تصویب کنند تا به اینصورت آینده جوانان با این تصمیمات ضد و نقیض دچار آسیب نشود.

شاید اگر این مصوبه اجرایی می‌شد خیلی از دانشجویان به علت مجاز نبودن ادامه تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط با رشته کارشناسی خود یا برای همیشه از ایران می‌رفتند یا اینکه خانه نشینی را در اولویت خود قرار می‌دادند.

به هر حال مصوبه «ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته‌های غیر مرتبط» برای همیشه لغو شده و تمامی دانشجویان می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی خود را برای ادامه تحصیل در هر رشته‌ای در مقطع ارشد آماده کنند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات