پذیرش ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه تهران به شیوه استعدادهای درخشان

رئیس دانشگاه تهران از پذیرش ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه تهران به شیوه استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: امروز در جایگاه یک استاد این را دریافته‌ایم که در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجویانی که از طریق استعداد درخشان جذب دانشگاه می‌شوند با کسانی‌که از طریق کنکور به دانشگاه می‌آیند با یکدیگر تفاوت دارند. این رویکرد آرامش بیشتری را برای دانشجویان در دوره کارشناسی فراهم کرده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی دانشگاه تهران، آموزش را محور همه فعالیت‌های دانشگاه برشمرد و گفت: همچنین در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم که فرارسیدن سال تحصیلی جدید را پیشاپیش تبریک می‌گویم. در برنامه‌ریزی امور می‌توانیم نگاه بخشی داشته باشیم و یا اینکه یک دید کلان را در نظر بگیرم و سپس فعالیت‌ها و نقشه راه‌های بخش‌ها را بر اساس آن سیاست‌های کلان طراحی و تعریف کنیم. خیلی از مواقع فوریت‌ها و ضرورت‌ها منجر شده تا رویکرد ما به فعالیت‌های دانشگاه بخشی شود، در اینجا ممکن است وزن اقدام‌ها، اعتبارات منابعی که به هر بخش داده می‌شوند کاملاً همگون نباشد و در نهایت برآیند این‌گونه رویکردها فعالیت خیلی ارزشمندی را نشان ندهد.

وی افزود: منتهی اگر ما با نگاهی کلان بخش‌ها را تعریف کنیم، طبیعتاً آن زمان یک سیستم یکپارچه با اثربخشی و راندمان بالاتر خواهیم داشت. دانشگاه تهران با طراحی برنامه سوم تلاش کرد تا جایگاه و وظایف خود را در سطح ملی و بین‌المللی تعریف کند. دانشگاه یک مفهوم عام دارد که در همه جای دنیا یکسری وظایف و انتظارات از این نهاد آموزشی می‌رود، اما هیچ دو دانشگاهی در دنیا همانند هم نیستند، حتی اگر مثل ایران قوانین و مقررات دانشگاه‌ها به‌صورت یکپارچه توسط نهادهای ذیربطی همچون وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی تدوین شود، ولی باز مشاهده می‌شود که در بین دانشگاه‌های کشور همانندی وجود ندارد، حال ممکن است به دلیل قدمت دانشگاه تهران بسیاری از دانشگاه‌های دیگر از آن الگوبرداری کنند، اما قطعاً فرهنگ، مکتب، نگاه و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: بنابراین، دانشگاه تهران تلاش کرد با سرلوحه قراردادن مباحث بین‌المللی‌سازی، مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی و اخلاق حرفه‌ای به‌عنوان اهداف و رویکرد، نقش و جایگاه خود را در سطح ملی و بین‌المللی تبیین کند و در آن جهت گام بردارد. در این شرایط طبیعی است که نقشه راه فعالیت‌های واحدهای مختلف دانشگاه بر این اساس طراحی و تنظیم شد و امروز خوشبختانه شاهد آن هستیم که به‌رغم افت‌وخیزهایی که در مسائلی همچون مالی، تحریم‌ها و بحران کرونا داشته‌ایم، بسیاری از برنامه‌ها و اهداف دانشگاه محقق شده است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش همواره محوری‌ترین فعالیت دانشگاه بوده است، خاطرنشان کرد: دلیل تمایز دانشگاه با سایر مراکز در درجه اول رویکرد آموزشی است که دانشگاه‌ها دارند، آموزش تنظیم‌کننده و محور فعالیت‌های دیگر دانشگاه است. یک نگرانی جدی در کشور شکل گرفته بود و البته هنوز هم وجود دارد و اینکه با توسعه پژوهش، فناوری، تحصیلات تکمیلی و تمرکز بر روی رساله و پایان‌نامه‌ها و اشتغال اعضای هیأت علمی در این حوزه‌ها آموزش به دست فراموشی رفته و یا آن اهمیتی که باید داشته باشد را دیگر نخواهد داشت، این نگرانی‌ها در عمل هم نشان داده می‌شد، در جایی که ما نسبت استاد به دانشجو را زیر استاندارد می‌آوریم و دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیش از حد نیاز و استاندارد پذیرش می‌کنیم، یعنی به‌گونه‌ای اعلام کرده‌ایم که این موارد مهم هستند و البته این موضوع تبعاتی را نیز به دنبال داشته است.

وی در ادامه سخنان خود با تبیین اقدام‌ها و فعالیت‌های مهم دانشگاه تهران در حوزه آموزش اظهار کرد: از مهمترین اقدام‌هایی که دانشگاه تهران در طول این سال‌ها و در دوره‌های مختلف تلاش کرده که محقق سازد، می‌توان به موضوع مدون و منظم کردن و رعایت استانداردها در برنامه‌ریزی درسی، نظارت بر فعالیت‌های آموزشی و پاسخگو بودن سیستم در سطوح مختلف مرتبط با حوزه آموزش اشاره کرد. بر اساس همین محور قراردادن آموزش و فعالیت‌های این حوزه که اتفاقاً خیلی راحت‌تر از هر فعالیت دیگری می‌توان آن را منظم کرد، امروز می‌توان ادعا کرد که آموزش دانشگاه تهران به لحاظ کیفی رشد بسیاری داشته است و در حال حاضر استاندارهای دانشگاه به طور نسبی در حال اجراست. من تصور می‌کنم که به‌لحاظ یادگیری در آموزش چه به‌صورت رسمی و یا آزاد و همچنین در مهارت‌هایی که برای یک دانشجو همچون خلاقیت، خود مدیریتی و کار تیمی قائل هستیم، دانشجویان دانشگاه تهران هم‌اکنون با شرایط بهتری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

دکتر نیلی احمدآبادی با عنوان اینکه امروز سیستم دانشگاه در برابر دانشجو پاسخگوتر شده است، گفت: زمانی دانشجو برای اینکه مدرک فارغ‌التحصیلی خود را اخذ کند سه تا چهار ماه باید منتظر می‌ماند، اما در حال حاضر حدود دو هفته زمان می‌برد تا مدرک دانشجو صادر شود که البته دلیل عمده این عملکرد سامانه‌سپاری امور آموزشی بوده است. برای دستیابی به اهداف آموزشی به‌عنوان محور فعالیت‌های دانشگاه زحمات بسیاری کشیده شده است، سامان‌دهی فضای آموزش، رعایت و تدوین قوانین و مقررات، تلاش‌های کارکنان آموزش و همکاری و پشتیبانی واحدهای دیگر دانشگاه در مجموع منجر شد تا آموزش دانشگاه تهران امروز در این جایگاه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تلاش‌های دکتر حسینی در زمان تصدی سمت معاونت آموزشی دانشگاه تصریح کرد: تقریباً هیچ واحدی در دانشگاه نیست که به اندازه آموزش ذی‌نفع و مراجعه‌کننده داشته باشد، همه دانشجویان دانشگاه مراجعه‌کنندگان آموزش هستند و به‌گونه‌ای نیز همه فعالیت‌های اعضای هیأت علمی از جذب، ترفیع و ارتقا تا مسائل دیگر بر عهده معاونت آموزشی است. کسب رضایت این جمعیت فرهیخته استاد و دانشجوی دانشگاه تهران که سطح انتظارات بسیار بالایی دارند و خود را با بهترین دانشگاه‌های دنیا مقایسه می‌کنند و خدماتی معادل دانشگاه‌های برتر دنیا را از ما می‌خواهند و راضی نگه‌داشتن آنان کار بسیار سختی است و اگر یک رضایت نسبی به وجود آمده واقعاً باید خداوند را شکر کنیم و این را مرهون مجموعه همکاران آموزش به مدیریت دکتر حسینی و البته دیگر واحدهای دانشگاه بدانیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی با بیان اینکه در گذشته همگام با رشد حوزه‌های پژوهش و فناوری، ایجاد نوآوری در حوزه آموزش مورد توجه نبوده است، افزود: اما در حال حاضر می‌توان گفت در حوزه آموزش توانسته‌ایم نوآوری‌های بسیار خوبی را که می‌تواند در سطح بین‌المللی قابل طرح باشد به دست آوریم. دانشگاه تهران دانشگاه جامعی است، اما این مزیت چگونه باید در محصولات و خروجی‌ها نشان داده شود؟ جزیره‌ای عمل کردن شاید مدیریت کلان دانشگاه را راحت‌تر کند، ولی اهداف دانشگاه را نمی‌تواند محقق سازد. یکی از نوآوری‌ها در حوزه آموزش دانشگاه، راه‌اندازی و اجرای فعالیت‌ها بین رشته‌ای بوده است، یعنی دانشجویان ما بتوانند به راحتی و سادگی در کنار رشته اصلی در سایر رشته‌های مورد علاقه خود که می‌تواند در آینده شغلی آنها نیز مؤثر واقع شود، مهارت کسب کنند».

دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: بزرگترین نوآوری در حوزه آموزش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانشجویان و آمادگی فارغ‌التحصیلان برای راه‌اندازی کسب و کار و ورود به بازار است. یک زمانی دانشجو از دانشگاه مدرک اخذ می‌کرد برای اینکه در ادارات و شرکت‌ها استخدام شود، اما در حال حاضر دیگر آن شرایط استخدامی وجود ندارد. امروز هر کسی باید بتواند در صورت لزوم کسب و کاری را راه‌اندازی کند و حتی شرکت‌ها هم به دنبال افراد خلاق و چندوجهی هستند. هرچند که موضوع نوآوری در آموزش رویکرد بسیار خوبی بوده، اما باید گفت هنوز در آغاز این راه هستیم.‌

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جذب دانشجوی استعداد درخشان تصریح کرد: جذب دانشجوی استعداد درخشان موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است، اینکه ۴۰ درصد از دانشجویان فرهیخته ما بدون نگرانی و با تمرکز هر چه بیشتر بر درس‌ها و به دور از اینکه از سال دوم بخواهند تست بزنند و دیگر بر روی درس‌های دوره کارشناسی تمرکز نداشته باشند با مجموع شرایطی به‌عنوان استعداد درخشان پذیرفته می‌شوند یک اتفاق بسیار بزرگی برای کشور است و ظرفیت و کیفیت فارغ‌التحصیلان را به شدت افزایش داده است. امروز در جایگاه یک استاد این را دریافته‌ایم که در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجویانی که از طریق استعداد درخشان جذب دانشگاه می‌شوند با کسانی‌که از طریق کنکور به دانشگاه می‌آیند با یکدیگر تفاوت دارند. این رویکرد آرامش بیشتری را برای دانشجویان در دوره کارشناسی فراهم کرده و باعث شده تا با تمرکز بر روی درس‌های خود موفق‌تر عمل کنند.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر در دانشگاه امور روان‌تر، محیط دوستانه‌تر شده و فعالیت‌ها در جهت اهداف بزرگ دانشگاه بهتر حرکت می‌کند، افزود: امیدوارم دانشجویان ما با رضایت بهتری در دانشگاه زندگی کنند و زمان فارغ‌التحصیلی نیز با خشنودی و دوستانه از دانشگاه جدا شوند. امیدوارم همکاران و کارکنان ما که بار زیادی بر دوش آنها بوده حس کرده باشند که امروز روابط دوستانه‌تری با دانشجویان و اعضای هیأت علمی دارند و تنش‌ها کاهش پیدا کرده، لذا اگر اینها را به‌عنوان ارزش‌ها محسوب کنیم، کاملاً متوجه می‌شویم که در چه جهتی باید گام برداریم. اصلاً کیفیت را به «تأمین رضایت ذی‌نفعان» تعریف می‌کنند، ذی‌نفعان هم از ما علم و دانش، اخلاق و اثربخشی بهتر و بیشتر می‌خواهند که ما باید ببینم که آیا اهداف و کارهایی که انجام می‌دهیم در این جهت است و یا خیر، هر وقت این‌گونه بود قطعاً رضایتمندی را نیز به دنبال خواهد داشت.

دکتر نیلی احمدآبادی در پایان تصریح کرد: حوزه آموزش دانشگاه تلاش کرده تا در مسیر رضایتمندی ذی‌نفعان گام بردارد و هم‌اکنون رضایت بسیاری از این حوزه است که البته آن را می‌توان نتیجه زحمات مسئولان و کارمندان در سطح کل دانشگاه دانست. در این فرصت از زحمات و تلاش‌های دکتر حسینی نهایت تشکر را دارم و از دکتر کمره‌ای نیز برای پذیرفتن این مسئولیت قدردانی می‌کنم. ایشان از جنس آموزش هستند و تجربه طولانی در این زمینه دارند و حوزه آموزش دانشگاه را به خوبی می‌شناسند و برای ایشان هم آرزوی توفیق دارم.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
کوهیار
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۸:۴۹ ب٫ظ

ترم اخر یادمه صنعتی شریف مهمان بودم.
استاد میخواست امتحان بگیره ولی بیرون هم کار داشت. جلسه امتحان رو سپرد به یه پسره و گفت مواظب باش کسی تقلب نکنه و رفت.
تا پاش رو از کلاس گذاشت بیرون پسره رو کرد به همه و گفت خب بچه ها حالا جزوه میخواین یا کتاب؟؟؟
همه شروع کردند به تقلب.
من که یک عمر از بچگی تا بحال اصلا تقلب نکردم، نشستم یه گوشه وشروع کردم به نوشتن.
هر چند میدونستم اونها نمره شون از من بیشتر میشه. ولی اعتقاد دارم پولی که با مدرک نمره تقلب شده بدست بیاد حرومه. و به فرمایش امام حسین راه کج به منزل نمیرسد.
حتی یکی از اونا برگشت و به من گفت:
شما تقلب دوست نداری؟؟؟!!!

شما واقعا هیچوقت نمیتونید معدل و نمره رو ملاک قرار بدید.

حتما باید ببینید طرف چقدر سواد داره.

مهدی
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۰۶ ب٫ظ

از حرف های این آقا مشخصه که چند سال بعد دانشگاه تهران فقط دانشجویان کارشناسی خودش که آنها را می شناسه انتخاب می کند بقیه هم هیچ

معترض به استعداد درخشان ارشد
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۲:۴۰ ب٫ظ

بله جناب نیلی ولی کاش حداقل به جز شرط معدل چیز دیگه ای هم‌مورد بررسی قرار میدادید که کسایی که با تقلب و نمره گرفتن معدلشون خوب میشه ولی سواد علمی ندارند و حتی دغدغه تحقیق هم ندارند ؛ از افرادی که تلاش کردند و کمی با عدد مد نظر شما فاصله داشتند ولی هم سواد رو دارند و هم دغدغه شو تمیز داده بشند :)