امکان بورسیه تحصیلی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد

بورسیه تحصیلی اختصاص به دانشجویان دکتری ندارد و دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان با بیان اینکه سال گذشته ۵۵۰ دانشجو از بورسیه‌های داخل کشور و دانشگاه‌های سایر کشورها و همچنین فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت استفاده کردند، گفت: در سال ۱۴۰۲ نیز هیچ محدودیتی برای اعزام دانشجویان به بورسیه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور و همچنین استفاده از بورس‌های کوتاه‌مدت داخلی نداریم و تمام مقاطع می توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند.

 محمد مسعودی در گفت‌وگو با این خبرگزاری، درباره انواع بورس‌های داخلی و خارجی توضیح داد: دو نوع بورسیه داریم؛ یک نوع بورسیه دولت‌ها است که از سوی سایر کشورها به دانشجویان اعطا می شود و نوع دیگر بورسیه دانشگاه‌های داخلی است که دانشجویان می توانند با استفاده از آن بخشی از پروژه‌های تحقیقاتی خود را در یکی از دانشگاه های داخلی منتخب خود انجام دهند.

اعطای بورسیه های مختلف به دانشجویان در سال ۱۴۰۲

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: بورس‌هایی از کشورهای مختلف داریم که به فراخور آنها را اعلام می‌کنیم مانند بورس مجارستان، چین و مالزی و مکزیک که به تازگی اعلام شد.

مسعودی افزود: در طول سال از طرف اداره کل بورس، بورس‌های مختلف به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود، بورس‌های دیگری هم داریم که توسط وزیر علوم یا رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری که قرار است به زودی برگزار شود، اطلاع رسانی می‌شود. اینها بورسیه‌هایی هستند که از طرف دولت جمهوری اسلامی اعلام می‌شود.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان در خصوص بورسیه دانشجویان ایرانی در روسیه نیز گفت: در بحث بورس روسیه مذاکراتی با برخی از دانشگاه‌های این کشور در حال انجام است که در صورت نهایی شدن رسانه‌ای می‌شود.

بورسیه تحصیلی برای همه مقاطع تحصیلی

بورسیه شامل دانشجویان همه مقاطع و همه رشته‌ها می‌شود

مسعودی درباره شرایط اعطای بورسیه‌های داخلی گفت: دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی از کاردانی تا دکتری و در تمام رشته‌ها می‌توانند از بورسیه‌های دانشگاه‌های کشور استفاده کنند.

پیش شرط های دادن فرصت مطالعاتی به دانشجویان دکتری

وی افزود: حتی فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور نیز به تمام دانشجویان دکتری تعلق می‌گیرد اما شرط آن این است که در یک دانشگاه معتبر کارهای تحقیقاتی را انجام دهند و به لحاظ علمی دانشگاه مورد نظر سطح بالایی داشته باشد.

مسعودی شرط دیگر برای اعطای فرصت‌های مطالعاتی را، مفید بودن موضوع مطالعاتی برای کشور دانست و گفت: این فرصت مطالعاتی به موضوعاتی داده می‌شود که برای کشور مفید باشد و بتواند گره‌ای از مشکلات جامعه را باز کند.

دانشجویان ۲ برابر زمان بورسیه، تعهد خدمت دارند

وی افزود: از کسانی که بورسیه می‌شوند، دو برابر زمان بورس تعهد خدمت گرفته می‌شود یعنی کسی که ۶ ماه فرصت مطالعاتی می‌گیرد، دو برابر آن فرصت، موظف است دانش و تجربه کسب کرده خود را به داخل کشور منتقل کند.

دانشجویان برای فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان حمایت مالی می‌شوند

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی مالی و محدودیتی برای اعطای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت نداریم و به صورت نامحدود می‌توانیم دانشجویان متقاضی را به دانشگاه‌های سایر کشورها اعزام کنیم، گفت: این فرصت مطالعاتی کوتاه مدت ۶ ماهه برای دکتری است و برای آن اعتبار مالی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. این فرصت مطالعاتی برای همه دانشجویان دکتری در همه رشته‌ها است و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بورسیه داخلی و خارجی همه مقاطع

شرایط بورسیه‌های داخلی

مسعودی در ادامه در خصوص بورسیه‌های دانشگاه‌های داخل کشور نیز توضیحاتی ارائه کرد؛ وی ا بیان اینکه بورسیه کوتاه مدت برای داخل کشور هم داریم تا دانشجویان دکتری بتوانند قسمتی از کار تحقیقاتی خود را در دانشگاه‌های داخلی انجام دهند، افزود: به عنوان مثال دانشجوی دانشگاه تهران می‌تواند بخشی از فرصت مطالعاتی خود را در دانشگاه تبریز یا سایر دانشگاه‌ها انجام دهد و در واقع از امکانات دانشگاه‌های دیگر استفاده کند.

وی ادامه داد: این بورسیه سه ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه است و دانشجویان متقاضی استفاده از این بورس داخلی می‌توانند حداکثر تا یک سال تحصیلی برای این منظور در دانشگاه‌های دیگر حضور داشته باشند.

 

پرداخت هزینه خوابگاه و غذا و مبلغ ۴ میلیون تومان مقرری ماهانه در بورس‌های داخلی

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان گفت: ر بورسیه داخلی علاوه بر هزینه خوابگاه و غذا، به دانشجویان تا سقف چهار میلیون تومان در ماه مقرری داده می‌شود. همچنین مبلغی را هم به استاد میزبان پرداخت می‌شود و یک پژوهانه هم به دانشگاه میزبان داده می‌شود که جمعاً برای یک بورسیه داخلی ۹ ماهه ۷۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

مسعودی در خصوص اینکه بورس‌های داخلی به کدام دانشجویان و کدام رشته‌ها تعلق می‌گیرد نیز تاکید کرد: بورسیه داخلی به همه رشته‌ها و همه دانشجویان متقاضی داده می‌شود و شرایط سختی برای آن نداریم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، تعداد ۵۵۰ نفر از بورسیه‌های کوتاه مدت داخلی و خارجی استفاده کردند، گفت: از این تعداد ۳۰۰ نفر از بورسیه خارجی و ۲۵۰ نفر از بورسیه داخلی استفاده کردند و برای امسال هم مشکلی برای بورسیه نداریم. حتی اگر چند هزار نفر هم تقاضا بدهند مشکل و محدودیتی برای بورسیه کوتاه مدت نداریم.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات