پیگیری برای اخذ مصوبه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی

معاون پژوهشی وزیر علوم از تلاش برای ارائه مجوز جذب دانشجوی کارشناسی ارشد به پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی خبر داد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش ایرنا، معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد جذب دانشجو در پژوهشگاه‌ها اظهار داشت: سیاست‌گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره‌ای به این شکل بوده است که پژوهشگاه‌ها دانشجوی ارشد و دکتری جذب نکنند و فقط دانشجویان دکتری پژوهش‌محور را بر اساس پروژه‌های خود با نهادهای بیرون از پژوهشگاه، جذب کنند. بنابراین روال فعلی این است.

با وجود این، ما دلایلی داریم که فکر می‌کنیم موسسات پژوهشی و پژوهشگاه‌ها می‌توانند و باید به اندازه حداقلی از ظرفیت دانشجویان ارشد و دکتری استفاده کنند. برای نمونه تجهیزات خوبی در این مراکز داریم ولی استخدام نیروی فنی و تکنیسین هر روز سخت‌تر می‌شود و هزینه آن افزایش می‌یابد افزون بر این برای انجام طرح‌های تحقیقاتی به نیرویی نیاز داریم که جوان باشد، انگیزه داشته باشد و مداوم طرح را دنبال کند. طرح‌ها عوض می‌شوند و به طور کلی با تعدادی نیروی ثابت استخدامی نمی‌توان این طرح‌های تحقیقاتی را پیگیری کرد. بنابراین یکی از درخواست‌های پژوهشگاه‌ها این است که از ظرفیت نیروی انسانی دانشجوی ارشد و دکتری برای پیشبرد این طرح‌ها استفاده کنند.

وی موضوع دیگر را ماموریت‌گرا بودن پژوهشگاه‌ها و تربیت نیروهای انسانی مختص کار در صنایع مشخص و مرتبط دانست و گفت: آماری داریم که نیروهای دانش‌آموخته پژوهشگاه‌ها به خوبی جذب صنایع مرتبط می‌شوند؛ بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که فکر می‌کنیم به اندازه حداقلی باید پژوهشگاه‌ها بتوانند در این دوره و دوباره اجازه جذب دانشجوی دکتری و ارشد داشته باشند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: مذاکراتی را در شورای گسترش آموزش عالی و مجمع پژوهشگاه‌های کشور با حضور معاون آموزشی وزارت علوم انجام داده‌ایم و هنوز هم رایزنی‌ها ادامه دارد. اما از آنجا که دفترچه کنکور ارشد و دکتری هم در حال نهایی شدن است، اگر تا قبل از قطعی شدن دفترچه بتوانیم مصوبه‌ای را در شورای گسترش تصویب کنیم این ظرفیت در دفترچه سال جاری ثبت خواهد شد.

صالحی تاکید کرد: به هرحال تصمیم‌گیرنده و مرجع قانونی در این امر شورای گسترش آموزش عالی است، به محض اینکه ادله لازم در شورا اقامه شود و اگر اعضای شورا صلاح بدانند این موضوع به‌ سرعت تصویب و اطلاع‌رسانی خواهد شد. امیدواریم بتوانیم برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ این ظرفیت را به دفترچه‌ها اضافه کنیم ولی به دلیل اینکه دفترچه‌ها در حال قطعی شدن است، ممکن است موضوع به سال آینده موکول شود.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات