اعلام میزان شهریه کارشناسی ارشد آزاد از سوی رییس دانشگاه

میزان شهریه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد بستگی به این دارد که دانشجو در کدام واحد و رشته تحصیل کند و بالاترین میزان شهریه هر ترم کارشناسی ارشد ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر طهرانچی افزود: در چند سال اخیر سیستم شهریه‌مان مبتنی بر عدالت آموزشی است. اگر هزینه سرانه شهریه‌مان را در کل مقاطع مختلف در نظر بگیریم قیمت‌ تمام شده‌مان نسبت به مبلغی که از دانشجو دریافت می‌کنیم سال گذشته حدود ۹ میلیون تومان بوده و امسال کمتر از ۱۱ میلیون تومان بوده است. همین سرانه در دانشگاه‌های دولتی سال گذشته ۵۷ میلیون تومان و امسال نزدیک به ۷۰ میلیون تومان خواهد بود.

با توجه به سؤالاتی که دانشجویان درباره شهریه دارند باید بگویم در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهایمان به ۱۸ دسته تقسیم می‌شود و اینکه دانشجو در کدام واحد درس بخواند در میزان شهریه بسیار مهم است و رشته‌های تحصیلی نیز به حدود ۲۰ حوزه تقسیم می‌شوند؛ یعنی علوم انسانی به ۵ قسمت، هنر به ۲ قسمت، علوم پایه مهندسی به ۵ قسمت و علوم پزشکی نیز به ۵ قسمت تقسیم می‌شوند.

بین شهریه این ۵ حوزه در رشته علوم انسانی متوسط قیمت برای دانشجویی که ۱۹ واحد نظری و یک واحد تخصصی در مقطع کارشناسی اخذ کرده در ترم چیزی حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود؛ یعنی چیزی حدود دو برابر می‌شود و اینکه دانشجو در چه واحد و رشته‌ای در حال تحصیل است، بسیار مهم است؛ بنابراین تفاوت شهریه برای کسی است که ۱۹ واحد نظری و یک واحد تخصصی در رشته کارشناسی گرفته است. تفاوت شهریه در حوزه مهندسی بین ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که میزان تنوع در شهریه‌ را نشان می‌دهد.

شهریه کارشناسی ارشد آزاد ۱۴۰۲

در مقطع کارشناسی ارشد علوم انسانی اگر با فرض اینکه دانشجویی ۱۰ واحد نظری اخذ کند میزان شهریه‌اش از ترمی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ تومان اختلاف شهریه ثابت و متغیر است، این عدد در حوزه مهندسی بین ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه‌های پزشکی و پرستاری چیزی حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فاصله وجود دارد و البته شاید در پزشکی واحدهایی که رتبه هجدهم داشته باشد، نباشد ولی اینکه دانشجویان در کجا درس می‌خوانند بسیار مهم است.

همچنین در دکتری عمومی در علوم پایه بین واحد سطح هجدهم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و در واحد سطح یک میزان شهریه ۲۸ میلیون تومان می‌شود. در دوره بالینی بین ۲۱ تا ۴۰ میلیون تومان می‌شود. در دوره دکتری تخصصی در حوزه علوم انسانی تفاوت از ترمی ۲۰ تا ۳۴ میلیون تومان است.

برای حوزه مهندسی نیز میزان شهریه از ۲۵ تا ۴۳ میلیون تومان است که این عدد نشان می‌دهد ما حتی نسبت به حوزه‌های دیگر در وزارت علوم یا وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی هزینه‌هایی که از دانشجویان دریافت می‌کنیم، پایین‌تر است.

دلایل بالاتر بودن شهریه دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه پیام نور

در دانشگاه پیام نور دانشجویان نصف شهریه را می‌پردازند و نصف دیگر را دولت می‌دهد، وقتی نگاهی به بودجه دانشگاه پیام نور می‌اندازیم می‌بینیم که دو هزار میلیارد آن را دولت تقبل می‌کند و دو هزار میلیارد دیگر از دانشجویان دریافت می‌شود؛ یعنی شهریه تمام شده دانشگاه پیام نور از دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر است.

کاهش اتکا به شهریه دانشگاه آزاد

اتکای دانشگاه آزاد به شهریه ۸۴ درصد بود که خوشخبتانه با استفاده از منابع‌اش به ۵۷ درصد رسیده و این نشان دهنده این است که دانشگاه آزاد اسلامی صرفاً متکی به شهریه حرکت نمی‌کند و علی‌رغم اینکه حقوق و دستمزدها ۳ برابر شده تلاش کرده‌ایم روی بحث‌های منابع درآمدی‌‌مان تکیه داشته باشیم و به لطف خداوند توانسته‌ایم دانشگاه را بالنده کنیم.

سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون ۳۷۴ میلیارد تومان است و سال آینده به هزار میلیارد می‌رسد که به عنوان کنش‌گر فعال هدایتگر فعالیت‌های دانش بنیان خواهد بود. بودجه دانشگاه از ۱۸.۵ همت به ۳۲.۹ همت در آینده تحصیلی می‌رسد و این موفقیت به خاطر افزایش شهریه نیست زیرا افزایش شهریه‌ها عمدتا ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است، این نتیجه به خاطر تلاش اساتید و کارکنان و تلاش دانشی که به نوآوری ختم می شود، است.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
Ali ahmadi
مهر ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

دانشگاه آزاد، مدرکش به درد نمیخوره از نظر من بی ارزشه. دانشگاه فقط دولتی

زینب
مهر ۱۳, ۱۴۰۲ ۴:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  Ali ahmadi

سلام آخه ارشد ،دولتی قبول شدن خیلی سخته

علیرضا
مهر ۱۴, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  Ali ahmadi

بخدا که تو کارشناسی هم اگر داشته باشی یا علمی کاربردی کاردانی به کارشناسی هستی یا پیام نوری، ارشد که بماند.😂😂😂😂