پارسه
نوگام
مدرسان شریف
عالم زاده

بررسی عوامل موفقیت اعتراض به محدودیت پذیرفته‌شدگان روزانه برای شرکت در کنکورهای تحصیلات تکمیلی

اعتراضات دانشجویان ارشد و دکتری ۱۴۰۴

اعتراض گسترده، آرام و موفق داوطلبان پذیرفته شده روزانه کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۳ می تواند الگوی مناسبی برای جامعه دانشجویی باشد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، در پی تصویب محدودیت های جدید برای پذیرفته شدگان روزانه در آزمون های تحصیلات تکمیلی، اعتراضات گسترده ای از سوی دانشجویان و داوطلبان به این تصمیم صورت گرفته است.

این اعتراضات شامل اقدامات مختلفی از جمله ارائه شکایت به دیوان عدالت اداری، تماس با مسئولان، و هماهنگی از طریق شبکه های اجتماعی بود. در ادامه، به بررسی این اقدامات و راهکارهای پیشنهادی برای موفقیت در این اعتراضات میپردازیم.

دلایل اعتراضات داوطلبان آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۴

اعتراضات داوطلبان آزمون ارشد و دکتری به دلیل تغییرات ناگهانی و عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی سازمان سنجش شکل گرفت. این تغییرات باعث سردرگمی و استرس زیادی برای داوطلبان شد و بسیاری از آنها را از برنامه ریزی صحیح برای آینده شان محروم کرد.

دلایل اعتراضات

• اطلاع رسانی دیرهنگام: تغییرات باید چند ماه قبل اعلام شوند، نه دو روز مانده به ثبتنام.

• عدم شفافیت: تصمیمات حیاتی نباید بدون اطلاع رسانی دقیق اجرایی شوند. چنین تغییراتی نیاز به یک پروسه دقیق و شفاف دارند تا همه داوطلبان از آن مطلع شوند.

• عدم عدالت: داوطلبان حق دارند زودتر از چنین تغییرات بزرگی مطلع شوند.

• استرس و سردرگمی: اجرای ناگهانی قوانین باعث استرس و سردرگمی داوطلبان شده است.

• تأثیر بر برنامه ریزی و آینده داوطلبان: تغییرات ناگهانی باعث شده داوطلبان نتوانند برنامه ریزی درستی برای آینده شان داشته باشند. مسئولین باید به فکر تأثیر این قوانین بر آینده تحصیلی و شغلی داوطلبان باشند.

• عدم هماهنگی: داوطلبان نباید قربانی اختلافات بین نهادهای مختلف شوند.

• پیگیری و پاسخگویی: داوطلبان از مسئولین انتظار دارند که به اعتراضاتشان توجه کنند و تصمیمات عادلانه تری بگیرند.

اقدامات انجام شده داوطلبان آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۴

تشکیل گروه در شبکه های مجازی برای هماهنگی

در ابتدا برای هماهنگی بهتر و اطلاع رسانی سریعتر، معترضان یک گروه در فضای مجازی تشکیل دادند. این گروه به عنوان یک پلتفرم برای تبادل اطلاعات و هماهنگی اقدامات بعدی عمل کرد و به معترضان کمک کرد تا به صورت منسجم تر عمل کنند. همچنین اطلاع رسانی در گروه های درسی و استفاده از سامانه‌های ارتباطی وزارت علوم و سنجش و فضای رسانه ای برای افزایش آگاهی و هماهنگی بیشتر انجام شد. این اقدام به معترضان کمک کرد تا به صورت منسجم‌تر و هماهنگ‌تر عمل کنند و تاثیر بیشتری داشته باشند.

پیدا کردن منشا اصلی مصوبه

برای موفقیت در اعتراض، معترضان منشا اصلی مصوبه را پیدا کردند. سنجش نمی توانست مصوبه دیوان را نقض کند، بنابراین مشخص شد که این مصوبه از کجا آمده است. این اقدام به معترضان کمک کرد تا بتوانند به صورت دقیقتر و موثرتر به اعتراضات خود ادامه دهند.

ثبت شکایت در سازمان سنجش

علاوه بر شکایت در دیوان عدالت اداری، شکایت در سازمان سنجش نیز ثبت شد. اگر امکان حضور در تهران وجود داشت، حتماً به صورت حضوری مراجعه کردند. این اقدام به معترضان کمک کرد تا به صورت مستقیمتر و موثرتر به پیگیری حقوق خود بپردازند.

ایجاد کارزار در سایت کارزار

معترضان با ایجاد یک کارزار در سایت کارزار، تلاش کردند تا حمایت عمومی بیشتری جلب کنند و تعداد بیشتری از افراد را به اعتراضات خود ملحق کنند. این کارزار به عنوان یک ابزار موثر برای جلب توجه عمومی و افزایش فشار بر مسئولان عمل کرد.

ترویج هشتگ های مربوطه

یکی از اقدامات انجام شده برای اعتراضات، ترویج هشتگ های مرتبط در فضای مجازی است. هشتگ #رفع_محرومیت_کنکور_ارشدـدکتری به طور گسترده توسط داوطلبان استفاده شد تا صدای اعتراض خود را به مسئولان و رئیس جمهور برسانند. این هشتگ به داوطلبان کمک کرد تا به طور جمعی خواسته های خود را مطرح کنند و توجه بیشتری به مشکلاتشان جلب کنند.

ارائه شکایت گسترده به دیوان عدالت اداری

یکی از نخستین و مهم‌ترین اقدامات، ارائه شکایت های گسترده به دیوان عدالت اداری بوده است. این شکایت ها با هدف جلب توجه مسئولان و پیگیری حقوق قانونی معترضان انجام شده است. معترضان بسیار امیدوار بودند که از طریق این شکایت ها بتوانند به نتایج مطلوبی دست یابند و حقوق خود را بازپس گیرند.

تماس تلفنی با معاونان و مسئولان و ارتباط با نمایندگان مجلس

معترضان با برقراری تماسهای تلفنی با معاونان و مسئولان مرتبط، تلاش کردند تا صدای خود را به گوش مقامات برسانند و درخواست های خود را مطرح کنند. این تماسها به منظور جلب توجه مسئولان به مشکلات و نگرانیهای معترضان انجام شد. به عنوان مثال، با آقای عظیمی راد، عضو کمیسیون آموزش، صحبت شد و اعتراضات به ایشان منتقل شد. ایشان از موضوع بی خبر بودند و قول بررسی دادند. پیشنهاد شد که دانشجویان در پیج ایشان کامنت بگذارند یا تماس بگیرند. معترضان همچنین با دبیر شورای انقلاب فرهنگی، عبدالحسین خسروپناه، ارتباط برقرار کردند. آنها اعتراضات خود را به شکل واضح و مستند به ایشان منتقل کردند.

معترضان برای رفع محرومیت خود به سراغ افراد مختلفی از جمله علیرضا کاظمی (وزیر آموزش و پرورش)، حسین سیمایی (وزیر علوم)، محمدرضا ظفرقندی (وزیر بهداشت)، سیدعباس صالحی (وزیر ارشاد)، احمد میدری (وزیر کار)، محسن حاجی میرزایی (رئیس دفتر پزشکیان)، فاطمه مهاجرانی (سخنگوی دولت)، مجید انصاری (معاون حقوقی رئیس جمهور)، شهاب طباطبایی (عضو شورای اطلاع رسانی دولت)، رئیس دفتر پزشکیان در تبریز، حسن مجیدی (داماد پزشکیان)، احمد بیگدلی، محسن رهامی، مصطفی مولوی (از دوستان پزشکیان)، محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس و نائب رئیس اول شورا)، علیرضا منادی (رئیس کمیسیون آموزش مجلس)، مجتبی ذوالنوری، احمد نادری، فاطمه مقصودی و حسینعلی حاجی دلیگانی (از نمایندگان پیگیر) رفتند و با آنها تماس گرفتند تا حمایت و پیگیری لازم را جلب کنند.

ارسال پیامکهای هماهنگ در توییتر

یکی دیگر از اقدامات موثر، ارسال پیامک‌های هماهنگ در اکانتهای توییتر رئیس جمهور، سخنگوی دولت و سایر مقامات بود. این اقدام با هدف جلب توجه عمومی و رسانه ها به موضوع انجام شد و معترضان امیدوار بودند که از این طریق بتوانند حمایت بیشتری جلب کنند.

درخواست پیگیری موضوع در خبرگزاریهای جمهوری اسلامی

همچنین معترضان با ثبت درخواست پیگیری موضوع در خبرگزاری های جمهوری اسلامی از جمله فارس، مهر، باشگاه خبرنگاران جوان، ایرنا، ایسنا، و … تلاش کردند تا از طریق رسانه ها نیز به پیگیری حقوق خود بپردازند. 

هماهنگی برای اعتراض حضوری

دانشجویانی که قصد اعتراض حضوری داشتند، عضو گروه‌های اجتماعی مربوطه شدند تا هماهنگی های لازم انجام شود. داوطلبان دکتری و ارشد به نمایندگی از تمامی محروم شدگان ارشد و دکتری ۱۴۰۳ در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند و خواستار رفع این ناعدالتی شدند. 

جمع آوری اطلاعات معترضان

فرم‌های مربوط به اعتراضات تکمیل و امضا شد تا تعداد معترضان مشخص شود. این فرمها در روز اعتراض حضوری به مسئولین ارائه شد. این اقدام به معترضان کمک کرد تا به صورت منسجم‌تر و هماهنگ‌تر عمل کنند و تاثیر بیشتری داشته باشند.

پیگیری مشکل داوطلبان آزمون ارشد و دکتری با دستور رئیس جمهور

سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهور برای پیگیری مشکل داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد.  فاطمه مهاجرانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، در پاسخ به کاربری که خواستار «رفع محرومیت از آزمون ارشد و دکتری» شده بود و نوشته بود: «صدای داوطلبین ارشد و دکتری باشید»، تاکید کرد: «در مورد مشکل به وجود آمده برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری، رئیس محترم جمهوری آقای دکتر پزشکیان دستور پیگیری داده اند.»

این اقدام نشان دهنده توجه ویژه دولت به مشکلات داوطلبان و تلاش برای رفع ناعدالتی های موجود است.

اعلام اولیه لغو محرومیت قبولی های روزانه از کنکور ۱۴۰۴

معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرد، محرومیت ثبت نام کنکور برای پذیرفته شدگان ۱۴۰۳ لغو شد. و در ادامه گفت، ممنوعیت شرکت در کنکور تنها برای پذیرفته شدگان ۱۴۰۴ به بعد اعمال خواهد شد. اما همچنان اطلاعیه ای از سمت سازمان سنجش و آموزش کشور مبنی بر تایید و یا رد این ادعا اعلام نشد.

نتیجه اعتراضات: خبر خوش وزیر علوم و اطلاعیه رسمی سازمان سنجش

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سیمایی، در واکنش به اعتراضات پذیرفته شدگان آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۳ که از ثبت نام برای سال ۱۴۰۴ محروم شده بودند، اعلام کرد که با همکاری رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشکل حل شده و سایت سنجش به زودی برای ثبت نام مجدد باز خواهد شد. وی تأکید کرد که قانون ممنوعیت شرکت مجدد در آزمون‌ها اشتباه بوده و صدای معترضان شنیده شده است. 

سرانجام سازمان سنجش به طور رسمی اعلام کرد که مهلت ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی و ارشد سال ۱۴۰۴ تمدید شده است و به پذیرفته شدگان آزمون دکتری ۱۴۰۳ که در دوره روزانه دانشگاه ها قبول شده بودند فرصت ثبت نام مجدد داد.

این خبر خوشحال کننده نتیجه تلاش ها و اعتراضات گسترده دانشجویان و داوطلبان بود که با پیگیری‌های مستمر و هماهنگی های انجام شده، توانستند به هدف خود دست یابند و حقوق قانونی خود را بازپس گیرند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات