اعلام آمار پذیرش کارشناسی ارشد ۱۴۰۴

معاون آموزشی وزارت علوم آمار پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آنا، واحدی معاون آموزشی وزارت علوم با حضور در برنامه زنده تلویزیونی آمار پذیرش دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری را برای سال تحصیلی جدید ۱۴۰۴-۱۴۰۵ اعلام کرد.
آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ با تأخیر برای ورودیهای جدید
ابوالفضل واحدی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح پنج شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: سال تحصیلی جدید برای دانشجویان کشور با تغییراتی در زمانبندی آغاز خواهد شد؛ تغییراتی که عمدتاً به دلیل وقایع اخیر و برنامهریزیهای جدید وزارت علوم صورت گرفته و شامل تفکیکهایی برای دانشجویان فعلی و ورودیهای جدید دانشگاهها است. امسال به دلیل جنگ ۱۲ روزه، امتحانات دانشجویان جاری به شهریور موکول شد.
وی افزود: دانشگاهها با توجه به شرایط اقلیمی و دروس گذرانده شده، تقویمهای آموزشی خود را تنظیم کردند و بر این اساس، امتحانات از ابتدای شهریور آغاز شده و تا اواسط و اواخر همین ماه ادامه خواهد داشت. لذا، شروع سال تحصیلی برای دانشجویان جاری اواخر شهریور و اوایل مهر خواهد بود و هر دانشگاه متناسب با شرایط خود در این زمینه تصمیمگیری میکند.
واحدی گفت: اما برای داوطلبینی که امسال در آزمونهای دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی (کنکور سراسری) شرکت کردهاند، زمانبندی متفاوتی پیشبینی شده است. به دلیل تعویق کنکور سراسری به علت جنگ ۱۲ روزه و همچنین لزوم آمادهسازی سوابق تحصیلی توسط آموزش و پرورش، اعلام نتایج برای آزمون سراسری و کارشناسی ارشد پیشبینی میشود که از نیمه مهرماه به بعد صورت گیرد. با توجه به این زمانبندی، ثبتنام و انتخاب واحد نیز حدود یک هفته به طول خواهد انجامید و پیشبینی میشود که ورودیهای جدید بتوانند ۲۶ مهر وارد دانشگاه شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در همین حال، یکی از چالشهای مهمی که در سالهای اخیر مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته، موضوع مهارتافزایی دانشجویان است؛ تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که دانشجویان پس از فارغالتحصیلی صرفاً دانش نظری داشته باشند و در حوزه مهارتی ضعفهایی مشاهده شود. در همین راستا، دو اقدام مهم صورت گرفته است؛ نخست، بازنگری در رشتههای فنی و مهندسی و اضافه شدن دروس جدیدی تحت عنوان مهارتافزایی، کاربینی و کارورزی به برنامه درسی آنها. دوم، ادغام مباحث مرتبط با هوش مصنوعی به واحدهای درسی.
علاوه بر این، در برنامه هفتم توسعه، تکلیف قانونی برای تبدیل ۴۰ درصد از برنامههای آموزشی به صورت عملی و مهارتی تا انتهای برنامه هفتم وجود دارد. رایزنی با دستگاهها و بخشهای مختلف در حال انجام است تا دانشجویان بتوانند مهارتها را در محیطهای عملی کسب کنند.
واحدی افزود: با ورود هوش مصنوعی، بسیاری از مشاغل و نهادها دستخوش تغییر و تحول شدهاند و دانشگاهها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پیشبینی میشود که دانشگاهها نیز تغییرات عمیقی را تجربه کنند و نقش سنتی و جایگاه فعلی آنها در ۵ سال آینده دگرگون شود. وزارت علوم در حال برنامهریزی برای سند آموزش هوشمند است.
وی تاکید کرد: ویژگیهای آموزش هوشمند شامل تولید محتوای آموزشی با کیفیت بالا با استفاده از هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و افزوده، شخصیسازی آموزش برای تنظیم محتوا بر اساس سرعت و نیازهای دانشجو، امکان استفاده از دستیاران آموزشی و بهرهبرداری از امکانات مشترک دانشگاهها است. البته تحقق این اهداف نیازمند فراهم آوردن زیرساختهای لازم از جمله پلتفرمهای مناسب، دسترسی پایدار به اینترنت و پشتیبانیهای لازم است.
پذیرش ۱۳۰ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد از میان ۱۴۰ هزار داوطلب آزمون ۱۴۰۴
واحدی در پایان اضافه کرد: در نهایت، در خصوص آمار داوطلبان ورودی جدید، در سال جاری سه آزمون ورودی برگزار شده است. در آزمون دکتری حدود ۱۴۰ هزار نفر شرکت کردهاند که پیشبینی میشود ۱۵ هزار نفر پذیرفته شوند و نتایج این آزمون تا اواخر شهریور ماه اعلام خواهد شد.
در آزمون کارشناسی ارشد حدود ۴۰۰ هزار نفر شرکت کردهاند که در مجموع ۱۳۵ هزار نفر پذیرفته خواهند شد.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، همچنین در کنکور سراسری ۸۲۲ هزار نفر شرکت کردهاند و دانشگاهها و زیرنظامهای مختلف پذیرای ۴۸۰ هزار دانشجو خواهند بود. این تغییرات و برنامهریزیهای جدید در راستای ارتقاء کیفیت آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی ماهر و متناسب با نیازهای روز بازار کار صورت میگیرد.