نخبگان

تکنیک‌های یادگیری و یادسپاری مطالب

سلام بر دوستان و یاران همیشگی مسترتست؛

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

در حالی که ۴۰ روز تا آزمون کارشناسی ارشد سراسری فرصت باقی است مناسب دیدیم نکاتی در رابطه با یادگیری و یادسپاری مطالب برایتان مطرح کنیم، موضوعی که دغدغه بسیاری از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد است.

اساسی‌ترین عامل یادگیری و یادآوری مطالب خوانده شده، «مرور هدفمند و سازمان‌دهی» شده است. درست است که با خواندن دقیق و یادگیری اصولی و درک عمیق، ۹۰ درصد از راه مطالعه را می‌پیماییم؛ اما باید حواسمان باشد اگر ۱۰ درصد باقی‌مانده مسیر تا مقصد نهایی را ادامه ندهیم، عملاً به هدف نرسیده‌ایم و کل تلاش انجام شده، از بین می‌رود. به بیان ساده، بیشتر آن‌چه را که در زمان مطالعه به دست آورده‌ایم، به راحتی بر باد می‌رود.

برای جلوگیری از این مسأله در زمان مطالعه نکات مهم را علامت‌گذاری نمایید و در صورت امکان فیش‌هایی از خلاصه مطالب مطالعه‌شده تهیه نمایید و سپس طی یک برنامه زمان‌بندی‌شده مناسب که قبلاً درباره آن صحبت کرده‌ایم، تا زمان کنکور مطالب را چندین بار دوره نمایید. فراموش نکنید که یک منبع مناسب دیگر به منظور مرور مطالب مطالعه شده تست‌های سال‌های گذشته آزمون ارشد است که باید از این منبع نیز علاوه بر خلاصه‌های تهیه شده خودتان استفاده نمایید. از کتاب‌های خلاصه مباحث یا جزوه‌های مناسب نیز می‌توان استفاده نمود.

علاوه بر مرور که تکنیکی کلیدی است و به هیچ عنوان قابل جایگزینی نمی‌باشد، از تکنیک‌های دیگری نیز می‌توان برای یادگیری و یادسپاری مطالب استفاده نمود. یکی از این تکنیک‌ها «سنجاق کردن» است. در این تکنیک مطالب جدید را به یادگیری‌های قبلی خود سنجاق می‌کنیم. بدین ترتیب مطالب جدید به راحتی وارد حافظه بلندمدت می‌شود.

علاوه بر این هر چه در زمان مطالعه انگیزه قوی‌تری برای یادگیری داشته باشید، مطالب را بهتر یاد خواهید گرفت. پس «ایجاد انگیزه» نیز یکی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

همچنین می‌توان برای یادگیری و یادسپاری مطالب از «قدرت تخیل» استفاده نمود. بدین ترتیب که در مورد مطلبی که قرار است به یاد سپرده شود، تخیل کنید و در مورد آن داستان یا تصویر ذهنی جالبی در ذهن خود بسازید.

«طبقه‌بندی یا نظام‌دار کردن مطلب» نیز تکنیک دیگری است که می‌تواند به شما کمک کند. زیرا اگر بتوانید مطالب را در یک طبقه‌بندی به صورت نظام‌دار در بیاورید، این مطالب راحت‌تر وارد حافظه بلندمدت شما خواهد شد.

به امید موفقیت همه کاربران عزیز مسترتست

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۹ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مژگان
شهریور ۹, ۱۳۹۶ ۲:۱۳ ب٫ظ

عرض سلام به حضور محترم خانم مشاور و داوطلبان عزیز
بنده دارم غیر مرتبط ارشد اموزش زبان شرکت میکنم زبانم بدک نیست و واقعا دارم تلاشمو میکنم برای منابعم ماهانو دارم و اصل هر کتاب تخصصی ک بهترین منبع از بین کتابهای مرتبط با خودش….فقط خیلی اشفته ام برای زبان عمومی….پوران پژوهش انتخاب خوبیه؟چکار کنم؟
سپاس

مریم
فروردین ۲۲, ۱۳۹۵ ۱:۳۱ ب٫ظ

سلام خانم مشاور خسته نباشین میخواستم بدونم اگه کسی از الان شروع به خوندن بکنه شانسی واسه قبولی داره واسه سراسری ممنون

مریم
فروردین ۱۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۶ ق٫ظ

سلام خانم مشاور
ازتون راهنمایی می خوام هر چند که احساس می کنم خیلی دیر شده و من وقتی ندارم
راستش خانم مشاور من از ابان تا الان دست و پا شکسته بعد از کار درس خوندم
هرچند که شاید از بعضی کتاب ها یک فصل یا نیم فصل نخونده باقی مونده باشه
اما الان نمیدونیم باید چیکار کنم یه جور سردرگمی دارم
دوتا کتاب نخونده دارم که منبع کنکوره یعنی اضافی خریده بودم
نمیدونم اونا رو بخونم یا برم فصل های مونده از کتاب های قبلی مو بخونم یعنی منظورم این که تا آخر فروردین سعی کنم این دوتا کتاب رو بخونم بعد از اردیبهشت برم سر کتاب های قبلم
میشه راهنمایی م کنید
یه دنیا ممنون از لطف تون

مشاور
فروردین ۲۰, ۱۳۹۵ ۰:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام مریم
پاسخ سوالت بستگی به این داره که برای ازمون سراسری در حال اماده شدن هستی یا ازاد
اگه داوطلب ازمون سراسری هستی پیشنهاد می کنم که دیگه منبع جدید نخونی و روی منابعی که قبلا خوندی یا نیمه کاره هستند تمرکز کنی و بعد از اون وقت باقی مونده رو روی تست های مجموعه ای ازمون های سال های قبل سرمایه گذاری کنی چون هر سال ه بخشی از سوالات تکرار سوالات سال های قبل هست.
اما در مورد ازاد با توجه به اینکه وقت خوبی تا ازمون هنوز باقی مونده میتونی منبع های جدیدت رو هم بخونی.
در مورد این احساسی هم که داری که به نظرت دیر شده و … نگران نباش خیلی از داوطلبان هستن که دقیقا با شرایط مشابه شما مشغول اماده کردن خودشون برای ازمون هستن یعنی شاغل و یا دارای مسئولیت اداره خانه هستند. و شرایط ایده ال درس خوندن معمولا برای تعداد خیلی کمی در ازمون ارشد وجود داره
پس نگران نباش و تا رسیدن به هدف همه تلاشت رو انجام بده
امیدوارم موفق باشی و به هدفت برسی

مسعود
فروردین ۱۷, ۱۳۹۵ ۲:۰۶ ق٫ظ

با سلام
جهت شرکت در آزمون سراسری ۹۵ تمامی قسمتهای فرم انصراف تکمیل شد و تحویل آموزش دانشکده دادم اما قسمتی بنام آموزش رایگان در این فرم وجود نداشت که تکمیل بشه و منم هزینه آموزش رایگان رو پرداخت نکردم و در سیستم آموزشی دانشگاه برای این قسمت عدم تسویه حساب نوشته شده با این حساب منظور از انصراف قطعی فقط تکمیل فرم تسویه حساب انصراف هستش یا تسویه هزینه آموزش رایگان هم شاملش میشه؟

مشاور
فروردین ۱۸, ۱۳۹۵ ۹:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  مسعود

سلام مسعود
متاسفم بابت تاخیری که در پاسخت ایجاد شد
در مورد سوال قبلت به هر حال ممکنه که موقع ثبت نام این مورد برات مشکل ایجاد کنه و احتمالا همون موقع برای ثبت نام مجبور به پرداخت هزینه انصرافت بشی
در مورد سوال دومت هم در این مورد بهتره از اموزش دانشگاهت پیگیری کنی
امیدوارم موفق و شاد باشی.

آرام
فروردین ۷, ۱۳۹۵ ۶:۲۶ ب٫ظ

سلام خانم مشاورخسته نباشید,من تاحالا اصلا زبان رو نخوندم زبانمم چندان خوب نیس,با حجم زیاد کتابایی ک قراره بخونم نمیدونم چطورزبانم روبخونم لطفا راهنماییم کنید ک چطوری بتونم هم زبان تخصصی وهم عمومیو تموم کنم؟؟خواهشا جواب بدین,ممنون از زحماتتون

مشاور
فروردین ۲۰, ۱۳۹۵ ۰:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  آرام

سلام ارام
متاسفم که پاسخت به تاخیر افتاد
در مورد زبان با توجه به وقتی که باقی مونده به نظرم تا اونجایی که فرصت داری مثلا شب ها یه تایم یک تا یک ساعت و نیمه رو برای خوندن لغات در نظر بگیر که این لغات میتونه با توجه به سطح دانش زبانت از کتاب های ۵۰۴ یا تافل باشه حتما یک یا دو جمله هم از هر لغتی بخون
و همین طور روی متن ها هم کار کن میتونی از سوالات ازمون های زبان سال های قبل متن های زبان رو بخونی
با مطالعه لغت و متن ها میتونی یه درصد مناسبی از زبان بدست بیاری
با ارزوی موفقیت

مسعود
فروردین ۷, ۱۳۹۵ ۵:۰۰ ب٫ظ

سلام خانم مشاور گرامی عیدتون مبارک سوالم خارج از آزمون کارشناسی ارشد هستش میشه جواب بدید
دانشجویان ورودی ۹۴ ارشد روزانه که قبل از یک اسفندماه انصراف میدند بنظر شما ایا در صورت عدم پرداخت جریمه یک ترم تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد روزانه در صورت قبولی در رشته های علوم پزشکی مخصوصا رشته پزشکی از طریق ازمون سراسری ۹۵ ایا موقع ثبت نام در رشته قبولی مشکلی پیش نمیاد؟؟؟