نخبگان

تلاش برای حذف کنکور در مقطع کارشناسی ارشد

مدیر کل دفتر برنامه‌ ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ های سطح یک و دو می‌توانند تا سقف ۴۰ درصد از ظرفیت خود را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان برای ورود به کارشناسی ارشد در نظر بگیرند که با این کار به دنبال حذف کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

محمد رضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره افزایش اختیار دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: وزارت علوم از جذب بیشتر دانشجویان استعدادهای درخشان استقبال ویژه‌ای می‌کند و طبق تسهیلات و مصوباتی که سال‌های قبل برای آنها داشتیم که مقرر بوده، دانشگاه‌های سطح یک و دو می‌توانند تا سقف ۴۰ درصد از ظرفیت خود را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان برای ورود به کارشناسی ارشد در نظر بگیرند ضمن اینکه دانشگاه‌های سطح سه هم می‌توانند تا سقف ۳۰ درصد و سایر دانشگاه‌های سطوح دیگر هم تا سقف ۲۰ درصد ظرفیت را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان اختصاص دهند.

وی افزود: در سال‌های پیش دانشگاه‌های برتر کشور می‌توانستند از بین داوطلبین بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد ۱۰ درصد میزان معدل دانشجو به شرطی که در همان رشته متقاضی باشد را جذب کنند ولی اگر ظرفیت این مقطع تکمیل نشده بود دانشگاه این اختیار را داشت که ۱۰ درصد میزان معدل دانشجو را بیشتر کرده و در مجموع میزان معدل دانشجو را به ۲۰ درصد افزایش دهد.

آهنچیان گفت: در سال جاری وزارت علوم ۱۰ درصد معدل ابتدایی را به قوت خود معتبر دانسته و در صورتی که این ظرفیت تکمیل نشود این اجازه را به دانشگاه داده که به جای ۱۰ درصد معدل دانشجو این میزان را به ۱۵ درصد افزایش دهد. لذا ۲۵ درصد از معدل دانشجویان مدنظر قرار گرفته و آنها می‌توانستند به مقاطع بالاتر بروند.

وی گفت: ظرفیت پذیرش برای دانشگاه‌های سطح ۲ فقط ۲۰ درصد بوده که با مصوبه اخیر معاونت آموزشی وزارت علوم به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. البته ما با این کار به صورت خیلی ظریف به دنبال حذف کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: به دلیل تکمیل ظرفیت برخی رشته‌ها این اختیار به دانشگاه‌ها داده شده تا سقف در نظر گرفته شده داوطلبین بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد و با رعایت معدل آنها جذب شوند. ولی دانشگاه‌ها می‌توانند این کار را هم انجام ندهند چون دانشگاه‌های سطح یک متقاضی زیادی داشته و این ظرفیت خیلی سریع پر می‌شود.

وی در پایان افزود: وزارت علوم اخیرا مقرر کرده است تسهیلاتی به استعدادهای درخشان علاوه بر امتیازات سال‌های گذشته برای تحصیل همزمان بدهد که بر همین اساس دانشجویان هم‌رده تا حداکثر ۲ ترم برای قبول‌شدگان در مقطع بالاتر مجاز شدند تا ادامه تحصیل بدهند، ضمن اینکه دانشجویان دارای مدال‌های رنگارنگ جهانی هم بر اساس همین مصوبه می‌توانند تحصیل همزمان در ۲ رشته داشته باشند و تمام زیرنظام‌ها اعم از دانشگاه آزاد، پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی هم می‌توانند از این امتیاز برای جذب استعدادهای درخشان بهره بگیرند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۵ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
صادق
تیر ۲, ۱۳۹۸ ۷:۰۹ ق٫ظ

با این کار دستشون برای ورود آقازاده ها به دانشگاه های معتبر باز میشه من خود دیدم که دو نفر از یک دانشگاه یکسان برای رشته یکسان به یک دانشگاه درخواست داده بودن و اونی که معدلش پایین تر بود پذیرفته شد (هیچکدوم مقاله یا رزومه خاصی نداشتن)

فرشاد
آبان ۱۹, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۲ ق٫ظ

تکمیل ظرفیت نداریم.از دکتر منصور غلامی بخواید تکمیل ظرفیت بزاره.

محمد
مهر ۲۵, ۱۳۹۷ ۰:۱۴ ق٫ظ

تکمیل ظرفیت ارشد دولتی و آزاد تاریخش کی هست

مهرناز
آبان ۱۹, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

تکمیل ظرفیتو ک حذف کردن

تکمیل ظرفیت ۹۷ باید برگزار شود
مهر ۲۲, ۱۳۹۷ ۹:۲۲ ق٫ظ

هر دم از این باغ بری می رسد