نخبگان

انگیزه؛ برگ برنده شما در ۶۰ روز تا کنکور ارشد ۹۹

حفظ انگیزه برای کنکور ارشد

برای همه ما پیش آمده است که در هنگام مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد بی‌انگیزه و ناامید شویم. اما مهم این است که این بی‌انگیزگی چند ساعتی بیشتر طول نکشد و خیلی سریع پرانرژی و با انگیزه‌ای قوی به مطالعه خود ادامه دهیم. در این مطلب می‌خواهیم چند راهکار ساده اما مؤثر را به شما معرفی کنیم.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

با ما همراه باشید.

به گزارش مسترتست، تقریبا ۶۰ روز تا زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ زمان باقی مانده است. ۶۰ روزی که می‌تواند سرنوشت شما را رقم بزند و قبولی در کنکور کارشناسی ارشد امسال را تضمین کند. کافی است در این روزهای باقی‌مانده انگیزه، موتور محرک شما برای پرقدرت جلو رفتن و در نهایت دستیابی به موفقیت است.

اما از دست ندادن انگیزه وقتی داوطلب کنکور هستیم، خیلی هم ساده نیست. افکار منفی از همه طرف به سمتمان روانه می‌شود؛ حجم زیاد مطالعه خسته‌مان می‌کند؛ مسائل و گرفتاری‌های روزمره مانع استمرار تلاش و انگیزه‌مان ممکن است بشود؛ مشکلات جسمی و روحی ممکن است درگیرمان کند؛ و …

در این شرایط راهکار چیست؟ چه کنیم که تا زمان برگزاری کنکور ارشد ۹۹، انگیزه‌مان را نگه داریم و از پس آزمون به خوبی برآییم؟

حفظ انگیزه برای کنکور ارشد

بد نیست چند نکته مهم را با هم مرور کنیم:

۱. در درس خواندن متعادل باشید.

سعی کنید در میزان درس خواندن و ساعات مطالعه در روزهای مختلف تعادل داشته باشید و روند نسبتا ثابتی در پیش بگیرید. زیاد درس خواندن در طول یک روز می‌تواند منجر به خستگی و کم‌انگیزگی برای مطالعه در روزهای آتی شود. بنابراین «آهسته و پیوسته درس خواندن» را فراموش نکنیم.

۲. روی هدف متمرکز باشید.

به دلایل مختلف ممکن است در طول دورانی که برای کنکور کارشناسی ارشد آماده می‌شوید، انگیزه خود را از دست بدهید و یا خسته شوید. در این شرایط موثرترین راهکار فکر کردن به اهدافتان و آنچه که با قبولی بدست خواهید آورد، است. به شادی لحظه قبولی فکر کنید؛ به وقتی که مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفته‌اید؛ به فرصت‌هایی که پیش‌رویتان است؛ و به هر آنچه که هدف شما از قبولی در مقطع کارشناسی ارشد است.

اگر هدفتان از قبولی در دوره کارشناسی ارشد مشخص نیست، وقت آن است که به آن خوب فکر کنید. هدفمند بودن نه تنها به انگیزه کافی برای درس خواندن را فراهم می‌کند، بله به شما تصویر روشنی از آن چه به دنبالش هستید می‌دهید.

۳. برای خودتان انگیزه ایجاد کنید.

گاهی یک تفریح ساده، یک استراحت کوچک، یک ملاقات دوستانه، دیدن یک فیلم جالب و مواردی مشابه آن می‌تواند باعث شود که انرژی ازدست‌رفته خود را بازیابی کنید و مجددا شروع به درس خواندن کنید.

می‌توانید به خودتان قول بدهید اگر طبق برنامه زمان‌بندی پیش بروید، یک کار مورد علاقه‌تان را انجام خواهید داد.

۴. مثبت فکر کنید.

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ممکن است ذهنشان درگیر مسائل مختلفی باشد:

  • اما من معدلم پایین است، نکند بخاطر معدل شانس قبولی نداشته باشم؟
  • حتما الان رقبا همه منابع را چند بار خوانده‌اند، اگر نرسم بخوانم چه کار باید کنم؟
  • و …

اما و اگرها آفت انگیزه هستند. تا می‌توانید از آن‌ها دوری کنید.

یادمان باشد که:

بسیاری از داوطلبان در سال‌های گذشته شرایطی مشابه شما داشته‌اند، اما موفق به قبولی در دوره کارشناسی ارشد شده‌اند. مهم‌ترین کاری که شما باید بکنید، تلاش هدفمند است. افکار منفی نتیجه‌ای جز ناامیدی ندارد. یادتان باشد اگر ناامید شوید از رقبا جا می‌مانید، پس به جای آن باید تلاش کنید!

پس به جای «اما» و «اگر»، به «بایدها» فکر کنید.

۵. از مقایسه خودتان با رقبا پرهیز کنید.

تعداد زیادی از داوطلبان همانند شما و شرایط مشابه شما را دارند؛ گاهی زیاد درس می‌خوانند و گاهی کم؛ مشکلات شخصی و خانوادگی و کاری و … خود را دارند؛ ممکن است از دور شرایطشان عالی باشد، اما واقعیت متفاوت باشد و … . دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد رقبای شما آن شرایط آرمانی که شما فکر می‌کنید را ندارند.

بنابراین، از رقبای خود شخصیت‌های آرمانی نسازید و خودتان را با آن‌ها مقایسه نکنید. مقایسه خودتان با دیگران هیچ فایده‌ای جز نابودی انگیزه و آرامشتان ندارد.

۶. از اخبار و اطلاعات ناامیدکننده، نگران‌کننده و استرس‌زا دوری کنید.

مطلع بودن از شرایط روز مهم است؛ اما به عنوان یک داوطلب آزمون کارشناسی ارشد وقت زیادی ندارید.

بعد از هر اتفاق ناامیدکننده شرایط به زودی مطابق معمول خواهد شد و زندگی از سر گرفته می‌شود. در این بین، شما فرصت مطالعه را از دست خواهید داد که قابل جبران نیست.

بنابراین، تا جایی که می‌توانید از خواندن اخباری که انگیزه شما را از بین می‌برد دوری کنید.

نظر شما چیست؟
شما چه راهکارهایی برای حفظ انگیزه تا کنکور کارشناسی ارشد دارید؟ ما در بخش نظرات این مطلب منتظریم تا حرف‌های شما را بشنویم.
ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
Go to Top